Palkansaajien tutkimuslaitos uudistuu ja muuttaa nimeään

Palkansaajien tutkimuslaitos juhlii 50-vuotista taivaltaan, muuttaa nimeään ja keskittyy entistä enemmän talouspoliittista päätöksentekoa palvelevaan soveltavaan tutkimukseen. Tutkimuslaitoksen uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta pääasiallisessa käytössä on lyhyempi versio Labore. Tutkimuslaitoksessa tehdään jatkossakin tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Uusi nimi kertoo tutkimuksen kohteesta

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta käytetään pääasiassa lyhyempää versiota Labore. Ruotsinkielinen nimi on Forskning om arbete och ekonomi LABORE ja englanninkielinen nimi on Labour Institute for Economic Research LABORE.

”Pyrimme nimenmuutoksella selventämään sitä, että teemme soveltavaa ja riippumatonta tieteellistä tutkimusta. Muutos ei ole dramaattinen, sillä olemme myös tähän asti keskittyneet tieteelliseen tutkimukseen.”, sanoo Laboren johtaja Mika Maliranta.

Labore on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Nimenmuutoksen yhteydessä myös tutkimuslaitoksen ilme uudistuu: logo vaihtuu ja värimaailma päivittyy lämpimäksi ja maanläheiseksi. Torstain 18.11. aikana muun muassa verkkosivut ja sosiaalisen median alustat saavat uuden ja modernin sekä samalla juurevan ilmeen.

Laboren tarina

Yhteiskunta polarisoituu, hyvinvointivaltio on muutospaineiden keskellä, työ murroksessa, kaupungistuminen ja ilmastonmuutos jyräävät. Näissä on sekä uhkia että mahdollisuuksia. Moninaisten vaatimusten ja muutosten ristipaineessa, informaation hyökyaallon alla ihminen on usein voimaton ja eksyksissä. Informaatiota on tarjolla ähkyksi asti. Sen sijaan luotettavasta tiedosta ja syvällisistä näkemyksistä on pulaa.

Silloin kuvaan astumme me. Teemme tieteellisesti korkeatasoista ja ajankohtaista tutkimusta, joka tähtää ihmisten hyvinvointiin. Etsimme ne olennaiset aiheet, näkökulmat ja muuttujat, jotka tekevät yhteiskunnastamme tasa-arvoisemman paikan asua, elää ja yrittää. Uskomme oikeudenmukaiseen siirtymään. Suuressakin murroksessa yhteiskunnan pitää huolehtia heikoimmistaan. Taloustieteellisellä tutkimustiedolla voi todellakin parantaa maailmaa ja se tapahtuu yhteiskunnallisen keskustelun kautta.

Erehtymättömiä emme ole, tarvittaessa olemme itsemme kriitikko. Kiihkeässä yhteiskunnallisessa keskustelussa emme pelkää mennä väliin rakentamaan keskinäistä ymmärrystä ja kompromisseja – tutkimustiedolla argumentoiden. Emme räksytä emmekä puhu ohi vaan vastaamme aina asiallisesti ja selkeästi. Tutkimuksen arvo nousee, kun sen tulokset ymmärretään laajasti.

50-vuotta taloustiedettä ja talouspolitiikkaa

Torstaina 18.11. klo 15–18.30 Labore järjestää juhlaseminaarin, jota voi seurata tutkimuslaitoksen Youtube-kanavalla. Seminaarin puhujina on ykkösrivin suomalaisia taloustieteilijöitä ja yhteiskunnallisia vaikuttajia muun muassa VM:n entinen kansliapäällikkö, työelämäprofessori Martti Hetemäki (Helsinki GSE) sekä nobelisti ja taloustieteen professori Bengt Holmström (MIT). Tutustu seminaariohjelmaan.

Labore (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos eli PT) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Korkeampi työttömyysriski lisää todennäköisyyttä kuulua työttömyyskassaan5.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset liittyvät työttömyyskassaan todennäköisimmin silloin, kun jäsenyydestä on heille hyötyä. Työttömyyskorvauksen taso ja henkilön suurempi työttömyysriski lisäävät kassajäsenyyden houkuttelevuutta ja vähentävät kassan ulkopuolelle jäämisen todennäköisyyttä. Toisaalta esimerkiksi monet nuoret ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät aina käytä liittymismahdollisuutta hyväkseen.