Palkansaajien tutkimuslaitos uudistuu ja muuttaa nimeään

Palkansaajien tutkimuslaitos juhlii 50-vuotista taivaltaan, muuttaa nimeään ja keskittyy entistä enemmän talouspoliittista päätöksentekoa palvelevaan soveltavaan tutkimukseen. Tutkimuslaitoksen uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta pääasiallisessa käytössä on lyhyempi versio Labore. Tutkimuslaitoksessa tehdään jatkossakin tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Uusi nimi kertoo tutkimuksen kohteesta

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta käytetään pääasiassa lyhyempää versiota Labore. Ruotsinkielinen nimi on Forskning om arbete och ekonomi LABORE ja englanninkielinen nimi on Labour Institute for Economic Research LABORE.

”Pyrimme nimenmuutoksella selventämään sitä, että teemme soveltavaa ja riippumatonta tieteellistä tutkimusta. Muutos ei ole dramaattinen, sillä olemme myös tähän asti keskittyneet tieteelliseen tutkimukseen.”, sanoo Laboren johtaja Mika Maliranta.

Labore on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Nimenmuutoksen yhteydessä myös tutkimuslaitoksen ilme uudistuu: logo vaihtuu ja värimaailma päivittyy lämpimäksi ja maanläheiseksi. Torstain 18.11. aikana muun muassa verkkosivut ja sosiaalisen median alustat saavat uuden ja modernin sekä samalla juurevan ilmeen.

Laboren tarina

Yhteiskunta polarisoituu, hyvinvointivaltio on muutospaineiden keskellä, työ murroksessa, kaupungistuminen ja ilmastonmuutos jyräävät. Näissä on sekä uhkia että mahdollisuuksia. Moninaisten vaatimusten ja muutosten ristipaineessa, informaation hyökyaallon alla ihminen on usein voimaton ja eksyksissä. Informaatiota on tarjolla ähkyksi asti. Sen sijaan luotettavasta tiedosta ja syvällisistä näkemyksistä on pulaa.

Silloin kuvaan astumme me. Teemme tieteellisesti korkeatasoista ja ajankohtaista tutkimusta, joka tähtää ihmisten hyvinvointiin. Etsimme ne olennaiset aiheet, näkökulmat ja muuttujat, jotka tekevät yhteiskunnastamme tasa-arvoisemman paikan asua, elää ja yrittää. Uskomme oikeudenmukaiseen siirtymään. Suuressakin murroksessa yhteiskunnan pitää huolehtia heikoimmistaan. Taloustieteellisellä tutkimustiedolla voi todellakin parantaa maailmaa ja se tapahtuu yhteiskunnallisen keskustelun kautta.

Erehtymättömiä emme ole, tarvittaessa olemme itsemme kriitikko. Kiihkeässä yhteiskunnallisessa keskustelussa emme pelkää mennä väliin rakentamaan keskinäistä ymmärrystä ja kompromisseja – tutkimustiedolla argumentoiden. Emme räksytä emmekä puhu ohi vaan vastaamme aina asiallisesti ja selkeästi. Tutkimuksen arvo nousee, kun sen tulokset ymmärretään laajasti.

50-vuotta taloustiedettä ja talouspolitiikkaa

Torstaina 18.11. klo 15–18.30 Labore järjestää juhlaseminaarin, jota voi seurata tutkimuslaitoksen Youtube-kanavalla. Seminaarin puhujina on ykkösrivin suomalaisia taloustieteilijöitä ja yhteiskunnallisia vaikuttajia muun muassa VM:n entinen kansliapäällikkö, työelämäprofessori Martti Hetemäki (Helsinki GSE) sekä nobelisti ja taloustieteen professori Bengt Holmström (MIT). Tutustu seminaariohjelmaan.

Labore (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos eli PT) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

M&A-livepodcast | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?9.5.2022 14:20:06 EEST | Tiedote

M&A:n ensimmäisessä livepodcastissa Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) ja Jari Sarasvuo saapuvat studioon keskustelemaan myside bias -ilmiöstä, eli poliittisen keskustelun kognitiivisista harhoista sekä siitä, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa. Keskustelua isännöivät Mika Maliranta ja Matti Apunen. Miten vanhat ja uudet argumentit vaikuttavat tässä uudessa tilanteessa ja miten pidämme huolta siitä, että turvallisuuspoliittinen heiluriliike ei vie keskustelua ulos pragmaattisen päätöksenteon sektorilta? Mitä voimme oppia menneestä keskustelusta ja sen mahdollisista virheistä? Miten kognitiivisia harhoja (valikointiharha, keskitien harha jne.) pitäisi ja voidaan ylipäänsä taklata poliittisessa päätöksenteossa?

M&A-LIVE | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?22.4.2022 11:40:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä M&A-livepodcastia voit seurata Laboren Youtube-kanavalla keskiviikkona 4.5. klo 18.00-. Illan isäntinä toimivat tutut Mika Maliranta & Matti Apunen, vieraina Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) sekä Jari Sarasvuo. Livejakson teemana on ns. ”myside thinking”, siis poliittisen keskustelun kognitiiviset harhat ja se, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa.

TUTKIMUS: Pyrkimykset saattaa naiset Tansanian terveydenhuollon piiriin toistaiseksi hajanaisia ja tehottomia22.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tansania on uudistanut julkista terveyssektoriaan ja tavoittelee yleistä sairausvakuutusjärjestelmää. Uusi tutkimus osoittaa, että naisten pääsyä Tansanian terveydenhuollon piiriin edistävät politiikkatoimet ovat hajanaisia, eivätkä ne tarjoa naisille ja naisjohtoisille kotitalouksille taloudellista turvaa terveysshokkien osalta. Vaikka yleinen maksuperusteinen sairasvakuutusjärjestelmä voisi olla askel kohti edistystä, on tulevan järjestelmän huomioitava terveyspalvelujen laatu ja kattavuus suhteessa naisten terveystarpeisiin sekä erityisesti naisten heikommat taloudelliset edellytykset suoriutua vakuutusmaksuista.

Talousennuste vuosille 2022–2024: Eurooppa syöstiin kriisistä toiseen - uuteen sukellukseen on oltava valmiina13.4.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Työn ja talouden tutkimus LABORE ennustaa kuluvalle vuodelle 1,8 prosentin, ensi vuodelle 1,5 prosentin ja vuodelle 2024 1,4 prosentin talouskasvua. Alkuvuonna koronapandemia hidasti vielä taloutta, mutta kaikkiaan sen odotetaan vaikuttavan talouteen enää vähän. Venäjän hyökättyä Ukrainaan länsimaat ovat asettaneet laajat talouspakotteet Venäjälle. Nämä pakotteet ja yleinen haluttomuus tehdä yhteistyötä Venäjän kanssa vaikuttavat talouteemme kielteisesti suoraan Venäjän-kaupan tyrehtymisen kautta sekä epäsuorasti koko Euroopan talousnäkymien heikkenemisen vuoksi. Valtiontalous pysyy selvästi alijäämäisenä muun muassa Ukrainan sodan myötä muodostuneiden uusien menopaineiden takia, vaikka talouskasvu jatkuu kohtuullisena.