Palovaroitin joka makkariin, olkkariin ja eteiseen – ikä heikentää varoittimen luotettavuutta

Vanhan palovaroittimen savuherkkyys ja äänenvoimakkuus voivat heiketä ajan myötä, ilmenee Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) selvityksestä, jossa Finanssiala ry oli mukana. Palovaroittimien toimintakunto ja riittävä määrä ovat huoneiston haltijan eli asukkaan vastuulla.

Palovaroitin kannattaa asentaa kodin jokaiseen makuuhuoneeseen, olohuoneeseen ja eteiseen. Varoittimet tulee myös uusia säännöllisesti. Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero muistuttaa, että huoneistopalosta pelastautumiseen voi olla aikaa vain muutamia minuutteja. Mitä enemmän palovaroittimia on, sitä todennäköisemmin joku niistä hälyttää.

”Riittävän määrän lisäksi varoittimet on testattava kuukausittain ja patterit vaihdettava vuosittain. Tähän voi kehittää vaikkapa jonkin muistisäännön, kuten hätänumero 112, patterien vaihto 1.12.”, Mero vinkkaa.

Palovaroitin on myös vaihdettava säännöllisesti uuteen, mieluiten 5–10 vuoden välein, Tukesin selvityksestä ilmenee. Laitteen pohjassa on tieto, milloin varoitin on uusittava.

”Savuherkkyyden ja äänenvoimakkuuden heikkenemisen lisäksi vuosien varrella kertyvä pöly ja törky voivat heikentää varoittimen toimintavarmuutta. Eräässä aikaisemmassa selvityksessä optisen varoittimen sisältä löytyi kuollut hämähäkki, jonka takia optiikka ei toiminut kunnolla”, Mero kertoo.

Selvityksessä testattiin 94 palovaroitinta, jotka olivat iältään 0–36 vuotta. Selvitys oli jatkoa 2017–2018 toteutetulle vastaavalle hankkeelle. Jo aiemman hankkeen perusteella havaittiin, että palovaroittimien toimintakyky heikkenee ajan myötä. Palovaroittimien ikääntymisselvitys -jatkohankkeessa olivat Tukesin lisäksi mukana Finanssiala ry, Nuohousalan Keskusliitto, Onnettomuustutkintakeskus, Pelastusopisto, sisäministeriö, Suomen Palopäällystöliitto ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ry.

Tukesin tiedote

Toisen työpaikalla ei voi käyttäytyä miten huvittaa – työnantajalle esitetään mahdollisuutta ilmoittaa laittomasta uhkauksesta21.11.2020 07:00:00 EETTiedote

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden työntekijät kohtaavat päivittäin uhkailua, maalittamista ja jopa vainoamista sekä kasvotusten että puhelimessa tai sähköpostissa. Hallituksen esitys laittoman uhkauksen siirtymisestä virallisen syytteen alaiseksi on erittäin kannatettava: se antaa työnantajalle paremmat mahdollisuudet tukea ja auttaa työntekijöitään.

Työelämähankkeella vahvistetaan rahoitusalan uudistumiskykyä ja muutosvalmiutta11.11.2020 09:00:00 EETTiedote

Rahoitusalalla on käynnistetty yhteinen kehittämishanke, jolla pyritään vahvistamaan rahoitusalan yritysten ja niiden henkilöstön edellytyksiä uudistaa toiminta- ja työskentelytapojaan. Tarkoituksena on kerätä tietoa rahoitusalalla käyttöön otetuista uusista toimintatavoista ja työpaikkainnovaatioista erityisesti korona-aikana ja levittää näitä hyviä käytäntöjä sekä alan sisällä että vertaisaloille

Osakerahastoihin kertyi eniten uutta pääomaa lokakuussa9.11.2020 11:28:25 EETTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa nettomääräisesti 274 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Korjaus aiempaan tiedotteeseen: Finanssialan yhteisöveropotti on 654 miljoonaa euroa3.11.2020 09:20:20 EETTiedote

3.11.2020 kello 8:50 lähettämämme tiedotteen koko finanssialan yhteisöveropotissa oli virhe: tarkentuneessa laskelmassa koko alan yhteenlaskettu yhteisöveron määrä nousi hieman ja on 654 miljoonaa euroa. Myös Finanssialan suurimmat yhtisöveron maksajat -väliotsikon alla olleessa LähiTapiolan maksamassa yhteisöveropotissa on virhe: oikea luku on 44,2 miljoonaa euroa. Liitteenä myös korjattu infografiikka.

Kolme finanssiyritystä yhteisöverotilaston viiden kärjessä – alan maksama yhteisöveropotti 652 miljoonaa euroa3.11.2020 08:50:28 EETTiedote

Finanssiala oli viime vuonna jälleen yksi merkittävimmistä verojen maksajista Suomessa. Yhteisöverotilaston viiden kärjessä oli kolme finanssialan yritystä: OP Ryhmä (sijalla 2), Nordea (sijalla 4) ja Sampo Group (sijalla 5). Alan maksama yhteisöveropotti oli arviolta 652 miljoonaa euroa, joka on noin 11,2 prosenttia veron koko tuotosta ja noin 27 miljoonaa euroa edellisvuotista vähemmän.