Pandemia ei voi tarkoittaa kestävän kehityksen työntämistä taka-alalle varoittaa pakkausjätti DS Smith

Euroopan johtava pakkausalan toimija DS Smith varoittaa brändejä ja vähittäiskauppoja, että ne voisivat olla pandemian vuoksi huomioimatta ympäristön ja sen hyväksi tehtävät asiat, sillä tuore eurooppalainen tutkimus osoittaa kuluttajien edelleen suosivan kestävän kehityksen mukaisia pakkauksia.

DS Smith teki yhteistyössä johtavan markkinatutkimusyritys Ipsos MORI:n kanssa tutkimuksen, joka osoittaa, että huolimatta maailmanlaajuisesta terveyskriisistä kuluttajat ovat edelleen kiinnostuneita ympäristöasioista. 85 % kuluttajista haluaa ostaa tuotteita, jotka on pakattu niin vähään pakkausmateriaaliin kuin mahdollista, ja lähes joka kolmas (29 %) myöntää, että on lopettanut tiettyjen tuotemerkkien ostamisen, koska niiden pakkaus ei ole huomioinut kestävää kehitystä.

Tutkimukseen osallistui 9000 vastaajaa 12 eri Euroopan maasta, myös Suomessa. Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka ostotottumukset ovat pandemian aikana muuttuneet, kestävä kehitys on edelleen avainasemassa.

Pandemian johdosta noin kaksi kolmesta (68 %) kertoo viettävänsä kaupoissa aikaa niin vähän kuin mahdollista, mikä on kasvattanut verkkokaupan kysyntää. On tärkeää huomata, että noin puolet (48 %) verkkokauppaa käyttävistä kertoo vastaanottaneensa ympäristön kannalta kestämättömiä verkkokauppapakkauksia ja joka viides (22 %) kertoo lopettaneensa ostamisen joistakin verkkokaupoista, koska niiden lähettämät pakkaukset eivät ole kestävän kehityksen mukaisia.

Stefano Rossi, CEO, DS Smith Packaging: “Viimeisen kahdeksan kuukauden aikana olemme auttaneet asiakkaitamme mukautumaan kuluttajien ostotottumusten muutokseen sekä pandemian tuomiin jatkuviin haasteisiin. Innovatiivisten pakkausratkaisujen johtavana toimittajana meidän tulee säilyttää ymmärryksemme kuluttajien tarpeista, tavoista ja niiden muutoksesta, jotta voimme parhaiten auttaa asiakkaitamme ja meitä ympäröivää yhteiskuntaa. Uusi tutkimus ei osoita vain mitä koronaviruspandemia on muuttanut, vaan myös miten kestävä kehitys on edelleen tärkeää eurooppalaisille kuluttajille. Sen vuoksi valmistajien ja vähittäiskaupan on pidettävä huolta, että ne pakkaavat kestävä kehitys huomioiden, jotta ne huomioivat omilla toimillaan kuluttaja- ja ympäristönäkökulmat.”

Toinen kuluttajien huolenaihe on hygienia, sillä yli puolet vastaajista (57 %) sanoo pesevänsä kätensä huolellisesti koskettuaan verkkokauppapakkauksiin ja 30% hävittää pakkaukset aiempaa nopeammin. Tämä korostaa tarvetta merkitä pakkausten hävittämis- tai kierrätystapa niihin entistä selkeämmin.

Tulosten mukaan 56 % kuluttajista on huolissaan kuinka moni on koskenut kaupassa tuotteisiin. Tämän vuoksi jotkut asiakkaat valitsevat tuotteet hyllyn takaosasta, jossa niitä on todennäköisesti vähemmän kosketeltu. Joka kolmas vastaaja pesee tai desinfioi kaikki irtotuotteet, kuten hedelmät ja vihannekset, ja noin 12 % eurooppalaisista välttää pakkaamattomien tuotteiden ostamista, Suomessa näin vastasi jopa 22 %. Tämän myötä DS Smith on luonut uusia innovatiivisia ratkaisuja pakata erilaisia irtotuotteita kestävän kehityksen mukaisesti ja suojaavasti.

DS Smith olettaa kestävän kehityksen mukaisten pakkausratkaisuiden kysynnän kasvavan tulevina kuukausina. Yritys jatkaa yhdessä Ellen MacArthur -säätiön kanssa suunniteltujen kiertotalouden periaatteiden soveltamista pakkaussuunnittelussaan huomioiden yhteiskuntamme muuttuvat pakkaustarpeet.

Kiertotalouden mukaiset suunnittelun periaatteet heijastelevat DS Smith tavoitetta käyttää pakkauksia ja kierrätystä kiertotalouden mahdollistajana. DS Smithin tuoreen kestävän kehityksen strategian kaksi painopistealuetta keskittyvät täysin kierrätettäviin tai uudelleen käytettäviin pakkauksiin, sekä ongelmallisen kertakäyttöisen muovin korvaamiseen.

Lyhyesti tutkimuksesta
DS Smith teki yhteistyötä maailman johtavan markkinatutkimusyritys Ipsos MORI:n kanssa kuluttajatutkimuksessa. Ipsos MORI teki verkkohaastattelut 8500:lle 18-65 vuotiaalle Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Puolassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Belgiassa, Tanskassa, Suomessa, Alankomaissa ja Ruotsissa sekä 500:lle 15-65 vuotiaalle Portugalissa. Haastattelut suoritettiin 24.9.-19.10.2020 välisenä aikana. Tiedot on painotettu huomioiden väestömäärät, ikä, sukupuoli, alue ja asema työmarkkinoilla kussakin maassa.

010 245 2111http://www.dssmith.com/fi

DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kestävän kehityksen mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii yli 30 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan tehtaaseen. DS Smithillä on tehtaat kuudella paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Pirkkala, Akaa, Kuopio ja Ii).

Auttamisen tarve ei ole vähentynyt – 1000 hyvää tekoa pahvipakkauksessa avuntarvitsijoille Helsingissä 25.marraskuuta 202320.11.2023 07:23:00 EET | Tiedote

Suomen suurin auttamisen tapahtuma #1000tekoa kerää yhteen hyvää tekeviä yrityksiä ja ihmisiä jakamaan konkreettista apua sitä tarvitseville ihmisille 25. marraskuuta 2023 Helsingin Kaapelitehtaalla. DS Smith osallistuu tapahtumaan lahjoittamalla suunnittelemansa ja valmistamansa pahvipakkaukset, joissa avuntarve voidaan sitä tarvitsevien koteihin kantaa.

Artekin tuolipakkauksen suunnittelusta palkinto Tampereelle4.9.2023 07:23:00 EEST | Tiedote

DS Smithin Tampereen tehtaalla pakkaussuunnittelussa työskentelevä kokenut suunnittelija Jyrki Valkama on jälleen saavuttanut palkinnon pohjoismaisessa ScanStar -pakkaussuunnittelukilpailussa. DS Smithin suunnittelutiimissä työskentelevän Jyrki Valkaman tekemä pakkaussuunnittelu on näin ollen palkittu kilpailussa jo kolmatta kertaa vuoden 2019 jälkeen, koko tiimin tuodessa menestystä Suomeen puolestaan kuudetta kerran peräkkäin. DS Smith sai samaisesta kilpailusta myös kaksi muuta palkintoa, yhden Ruotsiin ja yhden Tanskaan.