Pankkibarometri: Kotitaloudet ja yritykset valmistautumassa pandemian jälkeiseen aikaan

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on alkuvuoden 2021 aikana ollut vilkasta. Myös pankinjohtajien odotukset lähikuukausien lainanottohalukkuudesta ovat hyvät. Yritysten luotonkysyntä oli alkuvuonna edelleen heikkoa mutta alavireisyys on kuitenkin vähenemässä. Kevään luotonkysyntää koskevien odotusten tarkastelussa on otettava huomioon, että vertailuajankohtana keväällä 2020 kysyntä hiljeni voimakkaasti koronapandemian puhjettua. Barometrikysely I/2021 tehtiin pankinjohtajille helmi-maaliskuun vaihteessa.

Pankinjohtajat arvioivat barometrissa, että kotitalouksille on myönnetty alkuvuoden aikana selvästi enemmän luottoja kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Myös odotukset kotitalouksien lähiajan luotonkysynnästä ovat edelleen kasvussa. Pankinjohtajat arvioivat barometrissä, että keväällä kysytään luottoja aiempaa enemmän oman asunnon ostoon, remontointiin ja kulutustavaroiden hankintaan. Lisäksi osakerahasto- ja osakesijoittamisen suosion arvioidaan olevan kotitalouksien keskuudessa edelleen suurta. Myös lainanottohalukkuus sijoitustoiminnan rahoittamiseen on pysynyt hyvänä.

Sen sijaan yrityksille myönnettyjen luottojen määrä on ollut alkuvuonna edelleen vähäisempää kuin viime vuonna samaan aikaan. Koronakriisin talousvaikutukset näkyvät siten edelleen vahvasti yrityslainamarkkinoilla. Lisäksi julkista rahaa on korona-aikana ollut tarjolla normaalia enemmän, mikä on osaltaan voinut vähentää yritysten tarvetta pankkiluotoille.

Yritysten luotonkysynnässä odotetaan kuitenkin alavireisyyden jo vähenevän. Pankinjohtajat arvioivat, että pankkiluottoja tarvitaan lisää käyttöpääomaan ja rahoituksen uudelleenjärjestelyihin. Yrityskauppoihin ja -järjestelyihin liittyvän luotonkysynnän odotetaan myös lisääntyvän, mikä voi kertoa yritysten halusta laajentaa tuotantoaan muuten kuin investointien kautta.

”Pankkibarometrissä nähdään, että yritykset ja kotitaloudet varautuvat jo asteittain pandemian jälkeiseen aikaan. Kotitalouksille on kertynyt säästöjä, mutta talletustilien sijasta varoille etsitään parempaa tuottoa muista kohteista. Lisäksi kotitaloudet edelleen panostavat asumisen laatuun ja viihtyvyyteen etätyöoloissa”, Finanssiala ry:n asiantuntija Mariia Somerla toteaa.

”Koronapandemian pitkittyminen on taloudellisesti kurittanut monia yrityksiä, joten ympäristö on erittäin otollinen yrityskaupoille ja -järjestelyille. Julkisen rahan ja pankkiluottojen lisäksi yritykset hakevat rahoitusta osakeantien ja pääomasijoituksien kautta. Helsingin pörssi odottaa hyvää listautumisvuotta: alkuvuonna jo neljä yhtiötä on ilmoittanut pörssilistautumisannista,” Somerla kertoo.

Pankkibarometrissään Finanssiala ry kysyy neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Pankkibarometri 1/2021 -raportti

Sijoitusrahastojen suosio vankka – pääoma kohosi 140 miljardiin12.4.2021 14:54:33 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin maaliskuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,1 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli maaliskuun lopussa 140 miljardia euroa, kun se oli helmikuun lopussa 136 miljardia. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä24.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Digitaidoilla sujuvuutta arkeen – Tervetuloa turvalliset digipalvelut arjen apuna -webinaariin keskiviikkona 24. maaliskuuta23.3.2021 10:49:22 EET | Kutsu

Digitaitoja vahvistamalla lisätään arjen sujuvuutta ja edistetään hyvinvointia. Digitaalisten palveluiden käyttö on yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista. Siksi on tärkeätä, että kaikki pysyvät mukana. Miten parannamme entisestään sujuvaa ja turvallista digiasiointia finanssialan asioissa? Tervetuloa webinaariin keskiviikkona 24.3 klo 9-11.00 kuuntelemaan ja keskustelemaan parhaista käytännöistä digiopastuksen saralla. Tilaisuudessa puhuu kuntaministeri Sirpa Paatero, joka kertoo hallituksen asettamista tavoitteista digitalisaation edistämisessä.

Finanssiala avaa vaikuttamistyötään uusilla verkkosivuilla - julkistamme keitä päättäjiä lobbasimme17.3.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Nyt julkistetuilla Finanssiala ry:n (FA) uusilla verkkosivuilla, osoitteessa finanssiala.fi, avataan konkreettisesti ensimmäistä kertaa finanssialan vaikuttamistyötä. FA julkistaa jatkossa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä FA:n johto ja asiantuntijat ovat lobanneet tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.