Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä tasaantumassa

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysynnässä on odotettavissa alkuvuonna 2022 edelleen kasvua. Loppuvuoden 2021 aikana yrityksille on luottoja myönnetty enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Kotitalouksien luotonkysyntä on selvästi tasaantumassa. Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista pankinjohtajista odottaa luotonkysynnän pysyvän alkuvuonna edellisen vuoden tasolla. Barometrikysely IV/2021 tehtiin marras-joulukuun vaihteessa, jolloin koronan omikron-virusmuunnos ei vielä vaikuttanut merkittävästi vastauksiin.

Pankinjohtajat arvioivat barometrissa, että yrityksille on myönnetty kuluvan vuoden viimeisen neljänneksen aikana enemmän luottoja kuin viime vuonna samaan aikaan. Yritysten luotonkysynnän odotetaan kasvavan myös alkuvuoden 2022 aikana. Yli 50 prosenttia vastaajista uskoo kysynnän vilkastuvan. Vastaajat arvioivat, että luottoja otetaan edelleen investointeja, käyttöpääomaa, yritysjärjestelyjä ja rahoituksen uudelleenjärjestelyjä varten.

Kotitalouksille on myönnetty kuluvan vuosineljänneksen aikana enemmän luottoja kuin vuosi sitten. Odotukset kotitalouksien lähiajan luotonkysynnästä ovat kuitenkin tasaantumassa. Yli 60 prosenttia vastaajista uskoo luotonkysynnän pysyvän alkuvuonna edellisen vuoden tasolla. Pankinjohtajat arvioivat myös, että luottoja kysytään alkuvuonna aiempaa enemmän vain kulutustavaroiden hankintaan.

Osakerahasto- ja osakesijoittamisen suosio on kotitalouksien keskuudessa edelleen vahvaa. Kotitalouksia kiinnostavat myös säästövakuutukset ja varojen pitäminen talletustilillä.

”Kotitalouksien luotonkysynnässä on nähtävissä tasaantumisen merkkejä. Asuntokauppojen määrän normalisoituminen ja asuntojen hintojen nousun hidastuminen heijastuvat barometrin tuloksiin. Koronapandemian ensivaiheen vaikutus asuntomarkkinoihin näyttää olevan ohitse, nyt siirrytään maltillisemman kasvun aikaan”, arvioi Finanssiala ry:n asiantuntija Mariia Somerla.

”Yritysten positiiviset tulosjulkistukset näkyvät yritysrahoituksen tarpeessa. Yritysten oman tulorahoituksen lisäksi eniten kasvussa ovat pankkiluotot. Uutta pankkisääntelyä laadittaessa onkin tärkeää pitää huolta siitä, että pankeilla säilyvät mahdollisuudet vastata yritysten luotonkysyntään nyt ja tulevaisuudessa. Yritykset hakevat rahoitusta myös osakeantien ja pääomasijoituksien kautta. Helsingin pörssi odottaakin kuluvalta vuodelta ennätyksellistä listautumisvuotta”, Somerla sanoo.

Pankkibarometrissään Finanssiala ry kysyy neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Pankkibarometri IV/2021

Lukiolaisten Talousgurun alkukilpailussa ennätykselliset 151 lukiota – ”Ei tuntunut niin vaikealta!”12.1.2022 14:16:06 EET | Tiedote

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun alkukilpailu käytiin 12.1. aamupäivällä eri puolilla Suomea. Kilpailu järjestettiin ylioppilaskirjoitusten tapaan kaikissa lukioissa samaan aikaan. Helsingissä 9.3. pidettävään loppukilpailuun valitaan alkukilpailun perusteella 14 finalistia. Talousguru on vuotuinen lukiolaisten talousosaamista mittaava ja sitä esiin nostava kilpailu. Lukiolaiselle se on mahdollisuus varmistaa palkinnoksi opiskelupaikka peräti 8 suomalaisessa yliopistossa.

Vuosi 2021 oli tuottoisa erityisesti osakerahastoihin sijoittaneille – Yhteenlaskettu rahastopääoma päätyi vuoden lopussa 159 miljardiin11.1.2022 14:30:06 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuonna 2021 yhteensä 9,1 miljardia euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 159 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Finanssialan teesit aluevaaleihin julki - uurnille nyt varmistamaan palvelun taso ja lupauksen laatu5.1.2022 11:40:43 EET | Tiedote

FINANSSIALAN TEESIT ALUEVAALEIHIN 2022 Kansalaisten mahdollisuutta yhdenvertaiseen hoitoon ja hoivaan ajoissa on parannettava. Tämä taataan sujuvalla julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudella. Palveluiden yhtenäinen taso eri puolilla Suomea on turvattava valtakunnallisella ohjauksella. Hyvinvointialueiden on kerrottava selkeästi järjestämiensä palveluiden palvelutasot, jotta kansalainen voi saada tietää, mistä vastaa julkinen sektori ja mikä on omalla vastuulla. Kansalaisella on oltava mahdollisuus täydentää palveluja omalla rahoituksellaan yksityisen sektorin palveluja hyödyntäen. Palvelusetelin käyttöä on lisättävä. Finanssiala ry:n johtavan asiantuntijan Päivi Lunan kolumni: Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen tarve on ollut selkeä jo pitkään ja nyt uudistus on etenemässä. Tammikuun aluevaaleissa ratkotaan, kuka määrää kaapin mallin ja sen paikan. Ketkä valitaan luomaan palvelutasojen sisältöjä ja lunastamaan lupauksia? Tulevilla aluevaltuustoilla on suuret päätökset ede

FA:n raportti: Pankkien vakavaraisuussääntelyllä on keskeinen rooli vihreässä siirtymässä – sääntelyn on tuettava sekä rahoitusvakautta että kestävää talouskasvua4.1.2022 12:02:56 EET | Tiedote

Finanssikriisin jälkeen luodut säädökset ovat vahvistaneet pankkisektorin häiriönsietokykyä. Pankkien sääntely ja sille asetetut tavoitteet kehittyvät jatkuvasti. Uusien säädösten keskeinen tavoite on luoda edellytyksiä kestävälle talouskasvulle pankkien häiriönsietokyvyn parantamisen ohella. Finanssiala ry:n (FA) asiantuntija Jussi Kettunen on laatinut raportin pankkien vakavaraissääntelyn roolista vihreän siirtymän mahdollistamisessa. Vuoden 2020 alussa voimaan tullut kestävän rahoituksen taksonomia luo ympäristön kannalta kestävälle taloudelliselle toiminnalle yhteisen kriteeristön. Kestäville sijoituskohteille on rahoitusmarkkinoilla suurta kysyntää, ja taksonomiaa hyödyntämällä yritykset voivat erottua edukseen. Huomioitavaa on, että taksonomia ei kiellä mitään taloudellista toimintaa. Taksonomia tulee olemaan elävä työkalu, joka kehittyy vuosien mittaan. Finanssiala ry pitää tärkeänä taksonomian kehittämistä EU:n finanssimarkkinoille ja määrittelyjen yhdenmukaistamista. Taksonomi

Tarkennus tiedotteeseen: Suojalasit ja järki päässä kohti uutta vuotta27.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona vain kello 18-02. Ilotulitteiden käyttöpaikka tulee valita huolella suosien syrjäisiä ja aukeita paikkoja- Lemmikkiä ei kannata ottaa mukaan katsomaan ilotulituksia. Erityisesti astmaa ja muita kroonisia keuhkosairauksia sairastavien sekä lasten kannattaa katsoa ilotulitteita etäältä. Vammat ja vahingot voi välttää käyttämällä suojalaseja sekä noudattamalla ilotulitteiden käyttöohjeita.