Paperi-, kartonki- ja sellutehtaille 24 tuntia lisää käyntiaikaa juhannuksena; Uudet työehdot eivät paranna kemiallisen metsäteollisuuden kilpailukykyä

Paperi-, kartonki- ja sellutehtaiden uusista työehdoista on saatu sopu, kun Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen. Suomalaisen tuotannon kustannuskilpailukykyä sopimus ei paranna, mutta niin sanotut kiky-tunnit korvataan tehtaiden tuotannon kannalta paremmalla juhannuksen 24 tunnin lisäkäyntiajalla.

Metsäteollisuus ry:n ja Paperiliitto r.y.:n hyväksymät työehdot eivät paranna suomalaisen paperi-, kartonki- ja selluteollisuuden kilpailukykyä. Niin sanotut kiky-tunnit kuitenkin korvataan tehtaiden toiminnan ja tuotannon kannalta paremmalla järjestelyllä.

–Saimme kiky-tunteihin aiempaa paremman ratkaisun, kun käyntiaika pitenee 24 tunnilla. Se tuo tehtaille myös hyödyn 24 tunnin lisätuotannosta, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

Paperi-, kartonki- ja sellutehtaiden vuotuisen käyntiajan lisääminen 24 tunnilla toteutetaan lyhentämällä juhannusseisokin kestoa. Seisokkiajan työkustannukset alenevat, sillä lisätunneista ei makseta kausipalkan päälle lisäkorvauksia. Lisäksi sopimus sisältää muita tekstimuutoksia, jotka vaikuttavat tehtaiden tuotannon järjestelyihin ja työvoimakustannuksiin.

Muutokset tuovat askeleen oikeaan suuntaan, mutta ovat suomalaisten tehtaiden kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta riittämättömiä. Työehtojen rakenteellisessa kehittämisessä on lähivuosina edettävä rivakammin, jos haluamme turvata suomalaisen tuotannon tulevaisuuden, Hollmén sanoo.

Metsäteollisuus ry pyrkii edelleen alentamaan paperi-, kartonki- ja sellutehtaiden seisokkikustannukset muun kotimaisen vientiteollisuuden tasolle, samoin saamaan muun vientiteollisuuden kanssa yhtenevät ehdot ulkopuolisen työvoiman käytölle. Lähivuosina on tärkeää saada aikaan myös työehtosopimuksen työaika- ja palkkausjärjestelmän yksinkertaistaminen.

–On poikkeuksellista, että Paperiliitto ajoi jäsenensä neuvottelukierroksella turhaan lakkoon. Metsäteollisuus ry aloitti sopimustunnustelut jo keväällä ja osapuolilla oli kaikki mahdollisuudet päästä vastaavanlaiseen ratkaisuun työrauhan aikana, Hollmén lisää.

Maanantaina syntyneen sopimuksen palkkaratkaisu 3,3 prosenttia 25 kuukauden sopimusjaksolla, joka päättyy 31. joulukuuta 2021. Ensimmäinen 12 sentin yleiskorotus ja 11 sentin paikallinen erä toteutetaan 30. maaliskuuta 2020. Toinen 17 sentin yleiskorotus ja 17 sentin paikallinen erä ovat vuorossa 1. maaliskuuta 2021.

Sopu uusista työehdoista tarkoittaa sitä, että Paperiliiton kolmatta viikkoa kestäneet lakot päättyvät ja tuotanto paperi-, kartonki- ja sellutehtaissa aloitetaan mahdollisimman pian. Myös Metsäteollisuus ry:n Paperiliiton jäseniin kohdistama työsulku 12 tehtaalla päättyy.

Mekaanisen metsäteollisuuden sahoilla ja vaneritehtailla sen sijaan jatkuu kolmatta viikkoa Teollisuusliiton lakko. Metsäteollisuus ry tavoittelee sahoille ja vaneritehtaille kustannuskilpailukykyä parantavia työehtoja.

Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687.

______________________________________________________________________