Paraurheilun yritysyhteistyö on tärkeä osa edelläkävijäyritysten yritysvastuustrategiaa

Timo Mäkysen toteuttamassa opinnäytteessä tutkittiin Suomen Paralympiakomitean virallisten yhteistyökumppaneiden syitä tukea paraurheilua. Kehitysprosessi alkoi kaksi vuotta sitten, ennen Paralympiakomitean ja VAU ry:n yhdistymistä.
Yhteistyöyritysten tärkeimmiksi syiksi yhteistyölle nousivat yhteiset arvot, paraurheilun positiivinen imago, yhteistyön positiivinen merkitys yrityksen omalle brändille ja henkilökunnalle sekä koko yhteistyön merkitys osana yritysvastuuta.
Vammaisurheilusta käytettävä termi paraurheilu on vakiintunut 2000-luvulla entistä laajemmalle, ja yritysyhteistyön kehitystä työssä kuvataan tiivistetysti hyväntekeväisyydestä yhteistyökumppanuuksiin.
Haastatelluista yrityksistä kaikki tekevät yhteistyötä paraurheilijoiden kanssa, ja se nähtiin myös tärkeänä erottautumiskeinona oman alan kilpailijoihin verrattuna.
- Aihe on mielenkiintoinen, sillä suomalaisyritykset eivät ole vielä kunnolla hyödyntäneet tätä yhteistyömahdollisuutta paraurheilun ja paraurheilijoiden kanssa. Vaikka paraurheilija on valittu Suomessa Vuoden Urheilijaksi, niin edelleen tulee eteen yrityksiä, jotka ehkä vähän huomaamattaankin ovat rajanneet kohteensa vain vammattomien urheiluun, Mäkynen kommentoi.
Yhteenvedossa ehdotetaankin seitsemän pääkohtaa, joita hyödyntämällä voi lähteä kehittämään paraurheilun yhteistyötä pelkästä kustannuksesta ja hyväntekeväisyydestä kohti kumppanuuksia ja tärkeäksi osaksi yritysvastuustrategiaa.
Opinnäytetyö toteutettiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Master-opintojen päättötyönä.
Lue koko raportti Disability Sports from Charity Towards Partnerships - Case: The Finnish Paralympic Committee
https://www.theseus.fi/handle/10024/353346
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo Mäkynen, Suomen Paralympiakomitea, timo.makynen@paralympia.fi, puh +358 40 1598199 (kuva liitetiedossa)
Mirka Sunimeto, lehtori, Haaga-Helia ammttikorkeakoulu, mirka.sunimeto@haaga-helia.fi, puh +358 40 544 7397
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus. Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme