Parlamentti heikentämässä EU:n raaka-aine- ja energiaomavaraisuutta

Euroopan parlamentti äänesti tänään uusiutuvan energian edistämistä koskevasta direktiivistä. Lopputuloksena parlamentti meni komission näkemystä merkittävästi huonompaan suuntaan raaka-aine- ja energiaomavaraisuudessa. Parlamentti kyseenalaistaa primääribiomassan, kuten pienpuun, latvusmassan ja oksien uusiutuvuuden. Direktiivillä on laajoja vaikutuksia myös metsäteollisuudelle.

Parlamentin kannassa primääribiomassan käytölle asetetaan katto, joka vastaa vuosien 2017–2022 keskiarvoa primääribiomassan loppukulutuksesta. Katon ylittämää määrää ei katsottaisi uusiutuvaksi energiaksi, eikä se näin ollen olisi laskettavissa uusiutuvan energian tavoitteeseen. Parlamentin mukaan primääribiomassan käyttöä energiantuotannossa ei tulisi lainkaan katsoa uusiutuvaksi vuoden 2030 jälkeen.

Parlamentti kiristää myös primääribiomassan hankintaa koskevia kestävyyskriteerejä. Parlamentin mukaan kestäväksi luokiteltava biomassa ei saisi tulla avohakkuualueilta muissa kuin poikkeustapauksissa. Bioenergiantuotannossa hyödynnettäviä jakeita, kuten oksia ja latvuksia tulee merkittäviä määriä teollisuuspuun hankinnan yhteydessä. Jatkossa näitä avohakkuulta saatavia jakeita ei siis saisi lukea uusiutuvan energian tavoitteeseen.

Parlamentti ehdottaa, että puun käytön hierarkia eli ns. kaskadikäyttö sisällytettäisiin EU-lainsäädäntöön toimeenpanoasetuksella komission ehdottaman delegoidun asetuksen sijaan. Metsäteollisuus pitää tätä osaa kannasta oikeansuuntaisena, mutta korostaa, että kaskadikäytöstä tulisi päättää kansallisesti. Jäsenmaiden metsät ja teollisuuden rakenne poikkeavat EU:ssa merkittävästi toisistaan, ja EU-laajuinen lainsäädäntö hankaloittaa puun järkevää käyttöä.

Fossiilitalouden tilalle tarvitaan uusiutuvasta puusta valmistettuja tuotteita, mutta puun uusiutuvuuden kyseenlaistaminen sotii tätä vastaan. Metsäteollisuus ry katsookin, ettei puun uusiutuvuuden pitäisi olla mielipide- tai äänestysasia vaan maailmanlaajuisesti tunnistettu fakta.

- Keskellä energiakriisiä ja fossiilitaloudesta luopumista parlamentin kanta uusiutuvan energian direktiiviin unohtaa EU:n raaka-aine- ja energiaomavaraisuuden tärkeyden. Tulevissa kolmikantaneuvotteluissa neuvostolle ja komissiolle jää iso työ nostaa tämä erittäin ajankohtainen asia taas keskustelun ytimeen, painottaa Metsäteollisuus ry:n Kansainvälisten ja EU-metsäasioiden päällikkö Maija Rantamäki.

Lisätietoja: Maija Rantamäki, +358 40 828 012, maija.rantamaki@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

EU:n uusi pakkaus- ja pakkausjäteasetus suosii uusiutumattomia, hankalasti kierrätettäviä materiaaleja1.12.2022 15:06:06 EET | Tiedote

Euroopan komissio julkaisi 30.11.2022 ehdotuksensa uudeksi pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi. Esitys on monella tapaa ongelmallinen sekä ympäristön hyvinvoinnille että metsäteollisuudelle. Esitys suosii uudelleenkäytettäviä pakkauksia kierrätettävien kustannuksella ja on ristiriidassa EU:n kiertotalouden toimintasuunnitelman tavoitteen kanssa. Tavoitteen mukaan kaikkien pakkausten on oltava joko uudelleenkäytettäviä tai kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä.

EU:n kestävän rahoituksen alainen esitys monimuotoisuuskriteeristöksi ei huomioi metsien erilaisuutta eikä kansallisia erityispiirteitä28.11.2022 15:45:01 EET | Tiedote

Komission alainen kestävän rahoituksen platformi julkaisi tänään raporttinsa, joka sisältää tekniset kriteerit luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi metsätaloudessa. Esitys kriteeristöksi ei ota riittävästi huomioon metsien erilaisuutta eikä kansallisia erityispiirteitä. Lisäksi se uhkaa laskea merkittävästi metsätalouden kannattavuutta ja pitkän ajan hiilinieluja.

Metsäteollisuus jatkaa pitkäjänteistä vastuullisuustyötään: vastuullisuussitoumusten väliraportti kuvaa myönteistä kehitystä23.11.2022 08:58:29 EET | Tiedote

Metsäteollisuuden vastuullisuussitoumusten toinen väliraportti kertoo omaehtoisten vastuullisuussitoumusten ohjaavan koko alaa entistä vastuullisempaan suuntaan. Raportin tulokset kuvaavat myönteistä kehitystä kohti asetettuja kunnianhimoisia tavoitteita: Sertifiointiaste nousee, lahopuuta, järeitä puita ja lehtipuustoa on metsissä aiempaa enemmän, vesistökuormitus vähenee ja uusiutuvan energian osuus metsäteollisuuden energiantuotannossa lähenee 90 prosentin tavoitetta.

Seppo Parvi jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana22.11.2022 13:38:10 EET | Tiedote

Stora Enson talousjohtaja ja Suomen maajohtaja Seppo Parvi on valittu jatkamaan Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana. Puheessaan yhdistyksen syyskokoukselle Parvi korosti uusiutuvan puun olennaista osaa eurooppalaisessa materiaali- ja energiaomavaraisuudessa, tärkeänä osana Euroopan menestystä ja turvallisuutta. Kokouksen vieraana puhunut kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo alleviivasi puheessaan teollisuuden vakaan ja ennustettavan toimintaympäristön merkitystä.