Pasi Parviainen on STTK:n Vuoden työsuojeluvaltuutettu

Metsäasiantuntija Pasi Parviainen on valittu STTK:n Vuoden työsuojeluvaltuutetuksi. Hän työskentelee Imatralla Stora Enson palveluksessa, missä hän edustaa reilua sataa ja välillisesti noin 500 henkilöä työnantajan työsuojeluorganisaation kautta.

Kuvaaja: Susanna Kekkonen

Parviaisella on 30 vuoden kokemus työsuojeluvaltuutetun tehtävistä. Palkinnon perusteluissa häntä kiitetään määrätietoisuudesta ja rohkeudesta sekä oman osaamisensa aktiivisesta kehittämisestä.
– Tätä ilmentää ennakoiva ja aktiivinen ote työsuojeluasioiden kehittämiseen - ei ainoastaan ongelmien etsiminen ja niiden ratkaiseminen. Parviaisen aloitteesta työhyvinvointiasioiden merkitys on vahvistunut myös siksi, että niitä on kirjattu hänen jäsenliittonsa METO – Metsäalan Asiantuntijoiden työehtosopimuksiin. Kun asiat on kirjattu sopimuksiin, on helpompi siirtyä sanoista tekoihin.
Parviainen on urallaan kokenut vakavan työuupumuksen ja toimii nyt sen ehkäisemisen puolesta.
– Näin hän pyrkii omalla toiminnallaan ja myös esimerkillään vahvistamaan työturvallisuutta ja työhyvinvointia, perusteluissa sanotaan.

Parhaillaan Pasi Parviainen suorittaa työhyvinvointipäällikön koulutusohjelmaa Johtamistaidon opistossa. Lopputyössään hän selvittää metolaisten henkilöstön edustajien näkemyksiä etätyössä olevien työhyvinvoinnin johtamisesta ja kehittämisestä.

Vuoden työsuojeluvaltuutettu palkittiin tänään STTK:n vuotuisessa henkilöstön edustajien seminaarissa. Valinnan teki keskusjärjestön työelämän kehittämisen valmisteluryhmä.

Lisätietoja: metsäasiantuntija Pasi Parviainen, puhelin 040 350 7127

Kuvaaja: Susanna Kekkonen

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Koronapandemia ja etätyö luovat haasteita työsuojelulle ja työhyvinvoinnille6.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Koronapandemia on luonut aivan uusia haasteita työpaikkojen työsuojelu- ja työhyvinvointitoiminnalle. – Työnantajan on turvattava työntekijöidensä terveys ja turvalliset työolot kaikissa työtehtävissä ja työtilanteissa. Koronapandemian oloissa velvoite on erityinen, sillä moni työskentelee terveytensä ja jopa henkensä uhalla eri työtehtävissä. Työpaikkojen ja työntekijöiden turvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyviä asioita tulisi aina säännöllisesti käsitellä yhteistoiminnassa työnantajien, henkilöstön edustajien ja työsuojelutoimijoiden välillä, mutta koronan oloissa tämä yhteistyö on turvallisuuden varmistamiseksi välttämätöntä, puheenjohtaja Antti Palola painottaa. Tänään STTK:n henkilöstön edustajien tapahtumassa palkittiin Vuoden STTK:lainen työsuojeluvaltuutettu. Perusteluissa korostettiin pitkäjänteisyyttä työsuojelutyössä. – Työsuojelussa ei tunneta pikavoittoja vaan se on jatkuvaa kehittämistyötä nopeastikin muuttuvissa työoloissa ja työtehtävissä. Kun perinteisesti työsuo