Påverka vattentjänsternas framtid i västra Finland (Egentliga Finland, Satakunta, Birkaland, Egentliga Tavastland, Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Österbotten)

I västra Finland har en gemensam vattentjänststrategi som gäller hela fältet av vattentjänster varit under arbete. Utkastet till strategi och det första åtgärdsprogrammet som syftar till att verkställa strategin har nu lagts ut för kommentar. Alla som vill har ännu goda möjligheter att påverka vattentjänsternas framtid i området.
Foto: Minna Nummelin

Vattentjänststrategin för västra Finland har utarbetats för alla områden i Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Österbotten, Birkaland, Egentliga Tavastland, Satakunta och Egentliga Finland så att den är gemensam för alla aktörer inom vattentjänsterna i landskapen.Syftet med strategin är att trygga fungerande och energieffektiva vattentjänster av hög kvalitet med beredskap för olika risker och dessutom till ett skäligt pris för alla invånare i västra Finland år 2050.

Förstklassiga vattentjänster i västra Finland år 2050

I strategin utarbetades en vision och målstatus, som eftersträvas i utvecklingen av vattentjänsterna fram till år 2050.Enligt visionen år 2050 är vattentjänsterna i västra Finland förstklassiga och reagerar på förändringar i verksamhetsmiljön.

Målstatus har beskrivits med fyra huvudteman:

1. Vattentjänsternas värde som livsviktig funktion i samhället är identifierad och ansvaret upplevs vara gemensamt.Vattentjänsterna beaktas i all utveckling och beredskap i området.Vattentjänsterna utvecklas och styrs på ett sakkunnigt och målinriktat sätt och det bör reserveras tillräckliga ekonomiska resurser för vattentjänsterna.
  2. Trygga och högklassiga vattentjänster säkerställs för alla vattentjänstkunder.Hushållsvattnet är av hög kvalitet och avloppsvattenbehandlingen är effektiv samt hanteringen av vatten- och avloppsegendomen är hållbar.Dessutom bör vattentjänsterna fungera i alla förhållanden.
  3. Vattentjänsterna möjliggör utvecklingen i området.Goda vattenresurser, effektiv avloppsvattenbehandling och fungerande vattentjänster gör det möjligt för områdets näringsverksamhet att utvecklas.Vattentjänsterna möjliggör nya förtjänstmöjligheter.Vattenresurserna är av god kvalitet och möjligheterna till rekreationsanvändning är mångsidiga.
  4. Området är en föregångare inom mångsidig vattenkompetens och hållbar vattentjänstverksamhet.Kompetensen inom vattentjänsterna i området är omfattande och utvecklas kontinuerligt.Kompetensen är stark på olika verksamhetsnivåer och den stöder sig på hantering av den senaste teknologiska och datatekniska kompetensen och på framförhållning. Vattentjänsterna är anpassningsbara, energieffektiva och kolneutrala.

På basis av intressegruppsmötena som hölls på våren valdes sex tyngdpunktsområden, utgående från vilka åtgärder som uppfyller strategins mål bearbetades.Följande tyngdpunktsområden upplevs vara viktiga: resurser, vatten- och avloppsegendom, funktionssäkerhet, kompetens, hälsa och miljöskydd samt energivisdom och resurseffektivitet.

Åtgärdsprogrammet bidrar till bättre vattentjänster

I det första åtgärdsprogrammet 2030, som strävar efter att verkställa strategin, ligger fokus på åtgärderna som har planerats för verkställande under de följande cirka tio åren.Åtgärderna som införs i åtgärdsprogrammet presenterades under intressegruppsmötena som ordnades i slutet av september.Åtgärdsprogrammet bearbetades på basis av responsen från evenemanget.

I det färdiga åtgärdsprogrammet har åtgärderna grupperats under åtta olika metodurval som är:

• Öka uppskattningen och förstå ansvaret
  • Öka samarbetet
  • Öka kompetensen inom vattentjänsterna
  • Producera vattentjänster av hög kvalitet
  • Producera hållbara och anpassningsbara vattentjänster
  • Förstärka anläggningarnas ekonomi
  • Utveckla lagstiftningen och tillsynen
  • Utnyttja digitaliseringen och köptjänsterna i större utsträckning.

Respons om strategin och åtgärdsprogrammet skickas senast 19.11.2021 via strategins webbsidor: www.miljo.fi/vastrafinlandsvattentjanststrategi2050.

Mer information ges av:

Ledande vattenhushållningsexpert Jyrki Lammila
NTM-centralen i Egentliga Finland
tfn. 0295 022 890
jyrki.lammila@ely-keskus.fi

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.