PEFC-metsät tarjoavat areenan historian suurimmalle Jukolan viestille

Maailman suurin viestisuunnistustapahtuma Jukolan viesti kerää ennätysyleisön urheilun ystäviä Kangasalle 15.-16.6.2019. Sekä kuntoilijat että maailman huiput mittelevät taidoistaan vastuullisesti hoidetuissa PEFC-metsissä.

Kangasalan vaihteleva ja vähäpolkuinen korpimaasto tarjoaa suunnistajalle haastetta. Yhteistyö alueen metsänomistajien kanssa on tapahtuman edellytys – kilpailu käydään alueella, joka kattaa noin 50 metsänomistajan metsiä. Kestävällä tavalla hoidetut metsät ovat PEFC-sertifioituja.

PEFC on kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä, joka edistää ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää metsätaloutta ympäri maailman. Suomen talouskäytössä olevista metsistä noin 90 prosenttia on sertifioitu PEFC:n vaatimusten mukaisesti. Sertifiointi asettaa metsänhoidolle vaatimuksia liittyen esimerkiksi metsien monimuotoisuuden turvaamiseen, metsien terveyden ja kasvun ylläpitoon sekä virkistyskäyttöön.

Kartta on suunnistajan tärkein työkalu – paperi peräisin vastuullisista metsistä

Jukolan suunnistuskartta on huolella varjeltu salaisuus kilpailun alkuun saakka. ”On kunnia asia, että Jukolan kartta painetaan jälleen Granossa. Kyseessä on vuoden vaativin painotyö ja paperilta vaaditaan paljon. Olemme Pohjoismaiden suurin graafisen alan toimija ja meille ympäristöasiat ovat tärkeä osa arvojamme. Jukolan kartta on painettu PEFC-sertifioidulle paperille, mikä tarkoittaa, että paperiin käytetty puu on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä. Osoituksena tästä kartassa on Granon PEFC-logo”, kertoo Pasi Osala, Granon avainasiakaspäällikkö.

Suunnistaminen ja muu metsissä liikkuminen on tärkeä osa metsätalouden sosiaalista kestävyyttä. Metsät ovat kaikkien käytössä, minkä takaavat jokamiehenoikeudet. Jokainen voi liikkua, retkeillä sekä marjastaa ja sienestää Suomen metsissä vapaasti. PEFC tukee jokamiehenoikeuksien toteutumista ja oikeutta luonnossa oleskeluun. Metsien kestävyydestä viestii Venlojen ja Jukolan viestissä myös kolme vihreäpaitaista PEFC-joukkuetta, jotka muodostuvat Metsähallituksen työntekijöistä.

Juha Uppa, markkinointipäällikkö
juha.uppa@pefc.fi

PEFC on kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä, joka edistää ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää metsätaloutta kaikkialla maailmassa. PEFC-sertifiointi tarjoaa keinon puuraaka-aineen ja puutuotteiden toimitusketjujen vastuullisuuden osoittamiseen ja seuraamiseen. Metsänhoidolle sertifiointi asettaa vaatimuksia liittyen esimerkiksi metsien monimuotoisuuden turvaamiseen, metsien terveyden ja kasvun ylläpitoon sekä virkistyskäyttöön.

Lue lisää julkaisijalta PEFC Suomi - Suomen Metsäsertifiointi ry

Tervetuloa 5.6.2019 tiedotustilaisuuteen PEFC FI -kriteerien tarkistustyöstä3.6.2019 10:58:52 EESTKutsu

Metsien rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä, sopeutuminen ilmastonmuutokseen sekä puuntuotannon ja metsien monikäytön yhteensovittaminen asettavat uusia kehittämishaasteita metsien hoidolle ja käytölle. Työ metsien kestävän hoidon ja käytön PEFC-vaatimusten sisällön tarkistamiseksi alkaa kesäkuussa 2019. PEFC-kriteerien tarkistustyön tavoitteista ja sisällöstä kerrotaan ke 5.6.2019 tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

Kutsu medialle: Vastuullisuus ja puun alkuperä kuntien puurakentamisessa9.4.2019 14:39:38 EESTKutsu

Kunnat ovat sitoutuneita kestävän kehityksen tavoitteisiin sekä vastuullisten hankintojen edistämiseen. Puun vastuullinen alkuperä on kunnille tärkeää. Tämä selviää kuntapäättäjille osoitetusta ”Puun vastuullinen alkuperä kuntien päätöksenteossa” -kyselystä. PEFC Suomi ja Kantar TNS kutsuvat median edustajat tiedotustilaisuuteen koskien kuntien luottamushenkilöille suunnattua kyselyä vastuullisuudesta ja puun alkuperästä puurakentamisessa Helsingin Postitalolle torstaina 11.4.2019 klo 10.00–11.00.