Peking – Bryssel – Helsinki – Tasa-arvon käännekohdat eilen ja tänään

Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry järjestää perjantaina 6.3.2020 klo 10–12 Eurooppasalissa (Malminkatu 16, Helsinki) naistenpäivän yleisötilaisuuden.

Vuonna 1995 hyväksytty Pekingin julistus ja toimintaohjelma naisten aseman parantamiseksi ja tasa-arvon edistämiseksi täyttää syyskuussa 25 vuotta. Pekingiä pidetään käännekohtana naisten oikeuksien edistämisessä. Sukupuolten tasa-arvo julistettiin tuolloin perus- ja ihmisoikeudeksi, mutta mihin toimintaohjelma on johtanut neljännesvuosisadan matkallaan? Entä kuinka kansainväliset sopimukset näkyvät EU:n ja sen jäsenenä 25 vuotta olleen Suomen tasa-arvopolitiikassa? Miten tasa-arvoa kiritetään?

Seminaarin avaa kansanedustaja Veronika Honkasalo, NYTKIS ry:n puheenjohtaja. Aiheesta alustaa Maria Mailasalo, vaikuttamisen suunnittelija, Naisjärjestöjen Keskusliitto. Pekingin konferenssin veteraanit muistelevat käännekohtaa naisten oikeuksien edistämisessä, mukana  Kaari Mattila, pääsihteeri, Ihmisoikeusliitto, Katja Syvärinen, Vasemmistonaiset & Sirpa Hertell, pääsihteeri, Vihreät Naiset. Paneelissa keskustelemassa Euroopan parlamentin jäsenet Heidi Hautala (Greens/EFA, vihr.), Miapetra Kumpula-Natri (S&D, sd.) & Sirpa Pietikäinen (EPP/kok.). Lopuksi Tanja Leikas Bottàulkoministeriön lähetystöneuvos, esittelee Generation Equality - naisten oikeuksien juhlavuoden 2020.

Juonto ja fasilitointi Sallamaari Muhonen.

Tilaisuus striimataan osoitteessa https://www.facebook.com/eurooppasali/

Järjestökoordinaattori

Katariina Hyvärinen
jarjestokoordinaattori@nytkis.org

Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry

Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry on kattojärjestö, johon kuuluvat Kokoomuksen Naisten Liitto ry, Kristillisdemokraattiset Naiset ry, Naisasialiitto Unioni ry, Naisjärjestöjen Keskusliitto ry, Perussuomalaiset Naiset ry, Sosialidemokraattiset Naiset, Sukupuolentutkimuksen seura ry, Suomen Keskustanaiset ry, Svenska Kvinnoförbundet r.f, Vasemmistonaiset ja Vihreät Naiset ry.