Pelastusalan ammattilaisille maksettavien korvausten kokonaismäärä voi nousta miljooniin euroihin Pohjois-Savossa

Työtuomioistuin on antanut välituomion kahden Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALin jäsenen varallaolokanteesta Pohjois-Savon pelastuslaitoksen alueelta. Työtuomioistuin vahvisti välituomiossaan pelastusalan ammattilaisten vuosina 2013–2020 tekemän yksikönjohtajan varallaolon kokonaisuudessaan työajaksi.

Työtuomioistuin katsoi, että eräillä Pohjois-Savon pelastuslaitoksen paloasemilla varallaoloa suorittaneiden yksikönjohtajien oli hälytyksen tultua ehdittävä paloasemalle siten, että paloauto pääsi lähtemään hälytykselle noin viidessä minuutissa hälytyksestä. Työtuomioistuimen mukaan tällaisessa valmiudessa oleminen rajoittaa varallaolijan vapaa-ajan käyttöä merkittävästi ja tulee siten lukea kokonaisuudessaan työajaksi.

SPALin jäsenille mahdollisesti maksettavat palkkasaatavat ratkaistaan työtuomioistuimen jatkoistunnossa. Sote ry vaatii takautuvasti yhteensä noin puolen miljoonan euron palkkasaatavia näille kahdelle jäsenelle.

Kanteessa vastaajina olivat Kuopion kaupunki sekä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT.

– Pohjois-Savosta on vielä parikymmentä tapausta vireillä, ja niissä vaaditut takautuvat palkkasaatavat ovat yli kolme miljoonaa euroa, Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALin edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola sanoo.

Pelastushenkilöstön varallaoloa koskeva kanneprosessi on kokonaisuudessaan kestänyt yli kymmenen vuotta. Korkein oikeus ratkaisi SPALin Varsinais-Suomessa asuvan jäsenen kanteen tämän hyväksi vuonna 2015. Tämän jälkeen SPAL kartoitti jäsentensä halukkuutta varallaolon palkkasaatavien vaatimuksille.

SPAL esitti työnantajille palkkasaatavien sopimista, mutta kaupungit eivät olleet tähän halukkaita, joten liitto vei jäsentensä vaatimukset työtuomioistuimen käsiteltäväksi.

Lisätietoja: edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola, Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL, p. 045 8541 989

Hallitusohjelma: Ratkaisuja pelastajapulaan, koulutusuudistusta ei nähdä välttämättömänä investointina19.6.2023 12:53:52 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteena on parantaa kansalaisten turvallisuutta ja tehostaa pelastustoiminnan toimintakykyä. – Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALin eduskuntavaalitavoitteet otettiin kiitettävästi mukaan hallitusohjelmaan. Valitettavasti pelastus- ja hätäkeskustoiminnan koulutusuudistuksen välttämättömyyttä ei täysin oivallettu, sanoo järjestön johtaja Kim Nikula.