Pellavaliina – Tampellan damasti 1859-1977 on Vuoden museojulkaisu

Museokeskus Vapriikin ja Maahenki-kustantamon teos Pellavaliina – Tampellan damasti 1859-1977 on valittu Vuoden museojulkaisuksi.

Museopalkintolautakunta kiittää kirjan monipuolisuutta. Se on osoitus toimivasta yhteistyöstä museon ja tutkijoiden välillä. Pellavaliina-kirja on syntynyt Tampereen museoiden kokoelmien äärellä Vapriikin henkilökunnan sekä damastikeräilijä ja -tutkija Irja Satrin ja käsityötieteen yliopistonlehtori Päivi Fernströmin yhteistyönä. Teos on osoitus tutkijoiden ja museotyöntekijöiden toimivasta yhteistyöstä ja kokoelman tekemisestä saavutettavaksi.

Tampellan damastituotanto alkoi vuonna 1859 ja päättyi 1977. Tampellan nimekkäiden suunnittelijoiden tekstiilit ovat osa Suomen kulttuurihistoriaa.

”Pellavaliina on kaunis julkaisu, jonka upea kansi houkuttelee tarttumaan teokseen. Kirja antaa kattavan kuvan pellavadamastin historiasta, Suomen ainoan pellavatehtaan historiasta, liinojen kuvioaiheista, käytöstä ja hoidosta. Runsas ja laadukas kuvitus tukee hienosti sisältöä”, museopalkintolautakunta kuvaa palkinnon perusteluissa.

Pellavaliina – Tampella damasti 1859-1977 -kirjan on kustantanut Maahenki, ja se ilmestyi vuonna 2018.

Vuoden museojulkaisu palkittiin Valtakunnallisilla museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa 1.9.2020. Vuoden museo -palkintoa ei jaettu tänä vuonna koronatilanteen takia. Vuoden museo 2020 -kilpailun finaaliin päässeet kolme museota Apteekkimuseo & Qwenselin talo, Helinä Rautavaaran museo ja Suomen maatalousmuseo Sarka jatkavat suoraan vuoden 2021 Vuoden museo -kilpailun finaaliin.

Museopalkintolautakuntaan kuuluvat ICOMin edustaja Anne Laiti (lautakunnan puheenjohtaja), Oulun kaupungin kulttuurijohtaja Samu Forsblom, Ylen toimittaja Toivo Haimi, ICOMin edustaja Elina Makkonen, opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Mirva Mattila, Suomen museoliiton viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori sekä Hämeenlinnan kaupunginmuseon museonjohtaja Tuulia Tuomi. Lautakunnan sihteerinä toimii Museoliiton projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo.

Museopalkintoraadin puheenjohtaja
Anne Laiti
anne.laiti(a)serlachius.fi

Museopalkintoraadin sihteeri
Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo(a)museoliitto.fi

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Finlands museiförbunds medaljer till personer som verkat till förmån för museiverksamheten1.9.2020 21:08:50 EESTTiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj som Kauko Räsänen har planerat till Merja Heiskanen, Li Näse, Katriina Pietilä-Juntura, Merja Vilhunen, Ilmailumuseoyhdistys (Flygmuseiföreningen) och Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistys (Sydösterbottens hälsovårds traditionsförening) för arbete som gjorts till förmån för museiarbetet och för meriter som har uppnåtts inom museibranschen. Medaljerna överräcktes på kvällsfesten som ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna i Helsingfors 1.9.2020.

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille1.9.2020 21:04:45 EESTTiedote

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Merja Heiskaselle, Li Näselle, Katriina Pietilä-Junturalle, Merja Vilhuselle, Ilmailumuseoyhdistykselle ja Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistykselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa Helsingissä 1.9.2020.

Politiker prövar på museiarbete 24-28.8.202020.8.2020 06:35:09 EESTTiedote

Under temaveckan Politikerns museipraktik som Finlands museiförbund koordinerar bekantar sig över 50 beslutsfattare med museernas verksamhet på ett praktiskt sätt. Istället för det traditionella guidade museibesöket prövar beslutsfattarna på museernas mångsidiga arbetsuppgifter till exempel konservering, digitalisering av samlingar eller utställningsplanering. Representanterna för media är välkomna att följa med politikerna på museipraktik.