Penningpolitiska utmaningar, konjunkturprognos och Risto Rytis liv på Myntmuseets program i höst

Myntmuseets publikevenemang hösten 2022 fokuserar också på finansiell stabilitet, klimatstresstester och bostadsskuldsättning.

Genom publikevenemangen vill Finlands Bank främja medborgarnas ekonomiska kunnande och kännedomen om finansmarknaden. Målet är också att öka dialogen med allmänheten.

Evenemangen hålls på Finlands Banks myntmuseum, Snellmansgatan 2. De kan också följas live på nätet. Evenemangen börjar kl. 17 och inspelningar av dem kan ses i efterhand på Myntmuseets webbplats.

Ti 4.10           Nya utmaningar för penningpolitiken - snabb inflation, avtagande ekonomisk tillväxt och stigande skuldsättning

Avdelningschef Juha Kilponen

Ti 18.10         Bankernas klimatstresstester: vad testas och varför?

Riskexpert Deni Seitz, Finansinspektionen

Ti 25.10         Ekonomibok Nu: Me halusimme kaiken (Vi ville ha allt)

Bankdirektör Marja Nykänen intervjuar författaren Minna Sarantola-Weiss, Elos chefsekonom Tiina Helenius och redaktören Unto Hämäläinen om de omvälvningar som inträffade i slutet av 1980-talet i anslutning till bland annat avregleringen av bankerna och inom geopolitiken.

Ti 1.11            Hur skulle en kraftig höjning av räntorna påverka de finländska bolånetagarnas skuldbetalningsförmåga?

Senior rådgivare Jukka Vauhkonen

Ti 8.11           Ekonomibok Nu: Kylmästi laskeva mies - Talousvaikuttaja Risto Rytin elämä (En kallt kalkylerande man - den ekonomiska opinionsbildaren Risto Rytis liv)

Chefdirektör Olli Rehn intervjuar bokens författare, professor emeritus Sakari Heikkinen och docent Seppo Tiihonen.

Ti 15.11          Problem i nätbanken - vad är tillsynsmyndighetens roll?

Byråchef Markku Koponen, Finansinspektionen

Ti 20.12         Finlands Banks nya konjunkturprognos och analys av de offentliga finanserna

Byråchef Meri Obstbaum och rådgivare Jarkko Kivistö

Ytterligare upplysningar lämnas av Myntmuseets intendent Jaakko Koskentola, telefon 09 183 26 07.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Exceptionellt livlig efterfrågan på företagslån30.9.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

I augusti 2022 utbetalades rikligt med nya företagslån[1] (3,3 md euro) från kreditinstitut med verksamhet i Finland. Genomsnittsräntan på nya utbetalda lån sjönk från juli och var i augusti 1,59 %, vilket berodde på nedgången i räntan på stora lån, dvs. lån på över en miljon euro. I augusti utbetalades stora lån för 2,9 miljarder euro, vilket är 87 % av samtliga utbetalda företagslån. Genomsnittsräntan på nya stora lån var 1,26 % i augusti. De nya utbetalningarna hänförde sig i augusti huvudsakligen till näringsgrenen industri. Under de senaste 12 månaderna har efterfrågan på företagslån varit exceptionellt stor (28 md euro). De nya utbetalningarna ökade framför allt på grund av energi- och industriföretagens behov av finansiering. Den glidande summan för 12 månader ökade med sammanlagt 12,9 miljarder euro jämfört med ett år tidigare. Av detta var energiföretagens låneandel 5,3 miljarder euro och industriföretagens 5,1 miljarder euro. Det utestående beloppet av lån till företag[2] bev

Exceptionally large volume of corporate loans drawn down30.9.2022 10:00:00 EEST | Press release

In August 2022, there was a large volume (EUR 3.3 bn) of new loans drawn to non-financial corporations[1] from credit institutions operating in Finland. The average interest rate on new drawdowns decreased from June, to stand at 1.59% in August, due to the decline of interest rates on large loans, that is, over a million euro. The volume of large loans drawn down in August was EUR 2.9 bn, accounting for 87% of all corporate loan drawdowns. The average interest rate on new large loans was 1.26% in August. The companies that took out new loans in August mainly operated in the manufacturing sectors. The volume of corporate drawdowns in the last 12 months is exceptionally high (EUR 28 bn). The growth of new drawndowns was driven in particular by the funding need of energy and manufacturing companies. The moving 12-month sum grew by a total of EUR 12.9 bn from a year ago, energy companies accounting for EUR 5.3 bn and manufacturing companies for for EUR 5.1 bn. At the end August 2022, the s