Perhehoitajan toimeksiantosopimusta ei ole mahdollista muuttaa yksipuolisella ilmoituksella

Pohjois-Suomen hallinto-oikeus ja Itä-Suomen hallinto-oikeus ovat ratkaisseet tänä vuonna kolme perhehoitajan toimeksiantosopimusten muuttamista käsittelevää asiaa. Päätösten mukaan sijoittavat kunnat olivat toimineet väärin muuttaessaan yksipuolisesti ilmoituksella tai hallintopäätöksellä toimeksiantosopimusta.
Asianajaja Jani Vuoti Jani Vuoti kertoo Perhehoitoliiton uusilla videoilla hallintoriitahakemuksesta ja antaa toimintaohjeita tilanteisiin, joissa perhehoitaja kokee jääneensä ilman tukea. Kuva: Olli Koikkalainen / Perhehoitoliitto

Asiat tulivat hallinto-oikeuksien käsittelyyn perhehoitajien hallintoriitahakemuksesta.Hallinto-oikeudet kiinnittivät huomiota siihen, että lapsen hoidon vaativuutta oli arvioitu sijoittavan kunnan taholla moniammatillisesti, mutta kahdessa tapauksessa perhehoitajien kanssa ei ollut neuvoteltu. Yhdessä tapauksessa sopimuksen muuttamisesta ei ollut päästy yhteisymmärrykseen.

Hallinto-oikeuksien ratkaisujen mukaan sopimusta voidaan muuttaa vain sopimusosapuolten yhteisymmärryksessä. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä ja jompikumpi sopimusosapuolista on sitä mieltä, ettei halua enää noudattaa voimassa olevia sopimusehtoja, toimeksiantosopimus voidaan irtisanoa sitä koskevan lainsäädännön ja sopimusehtojen mukaisesti. Irtisanomisen voi tehdä kumpi tahansa osapuoli, vaikka toinen osapuoli ei siihen suostuisikaan.

Ratkaisujen perusteella voidaan todeta, ettei viranomainen voi viranhaltijapäätöksellä muuttaa yksipuolisesti toimeksiantosopimusta.

Perhehoitoliitto on tarkentanut ohjeistustaan verkkosivujensa Usein kysytyt kysymykset -osioissa hallinto-oikeuksien päätösten mukaisesti.

Lisäksi Perhehoitoliiton Youtube-kanavalla on nyt julki kaksi uutta videota. Niillä asianajaja Jani Vuoti kertoo muun muassa hallintoriitahakemuksesta ja antaa toimintaohjeita tilanteisiin, joilla perhehoitaja kokee jääneensä ilman tukea.

Katso videot:

Mitä ovat perhehoitajan muutoksenhaku- ja kantelumahdollisuudet?
”Asianajaja Jani Vuoti kertoo oikaisuvaatimuksesta, valituksesta ja hallintoriitahakemuksesta perhehoitajan muutoksenhakukeinoina. Entä mitä eroa muutoksenhaulla ja kantelulla on?”

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Perhehoitajan tuki hyvän perhehoidon turvaajana
”Asianajaja Jani Vuoti avaa videolla perhehoitajan tuen tarkoitusta ja kertoo, kuinka toimia tilanteessa, jossa perhehoitaja kokee jäävänsä vaille tarvitsemaansa tukea.”

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen toimeksiantosuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa ja tukee perhehoitajia, sijaisvanhempia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia. Perhehoitoliitto ry on perustettu vuonna 1983. Perhehoitoliittoon kuuluu 21 perhehoitajien ja sijaisvanhempien alueellista jäsenyhdistystä sekä sijaisperheiden nuorten yhdistys Sinut ry. Jäsenyhdistyksissä on yli 4300 jäsentä.

Perhehoitoliitto kuuluu Monimuotoiset perheet -verkostoon.