Perhevapaauudistuksen onnistuminen edellyttää työnantajien asennemuutosta

Suomessa työntekijät suhtautuvat myönteisesti perhevapaiden tasaisempaan jakautumiseen vanhempien kesken. SAK:laisten alojen luottamusmiehistä ja työsuojeluvaltuutetuista vain kolme prosenttia kertoo, että työpaikan ilmapiiri perhevapaiden tasaisempaa jakautumista kohtaan on torjuva. Tieto kerättiin 24.6.—4.7.2022 kyselyllä, johon vastasi 860 luottamushenkilöä SAK:laisilta aloilta.

Suurinta kannatus perhevapaiden nykyistä tasaisemmalle jakautumiselle vanhempien välillä on julkisella ja yksityisellä palvelualalla, joiden työntekijöistä suurin osa on naisia. Julkisen palvelualan luottamushenkilöistä 39 prosenttia kertoo, että työpaikalla kannatetaan perhevapaiden tasaisempaa jakautumista ja 60 prosenttia arvioi, että asialla ei ole työpaikalla merkitystä. Vastaavat luvut yksityisellä palvelualalla ovat 32 prosenttia ja 64 prosenttia.

Miesvaltaisilla aloilla teollisuudessa ja kuljetusalalla 69—71 prosenttia luottamushenkilöistä arvioi, että perhevapaiden tasaisemmalla jakautumisella ei ole työpaikalla merkitystä. Molemmilla aloilla 27 luottamushenkilöistä tuo esiin, että perhevapaiden tasaisempaa jakautumista kannatetaan työpaikalla. Miesvaltaisilla aloilla perhevapaiden tasaisemman jakautumisen vastustus on samalla tasolla, kuin Suomen suorittavan työn työpaikoilla keskimäärin, eli 3—4 prosentissa.

SAK:n johtaja Saana Siekkinen nostaa esiin, että työpaikan arjen tuntevien luottamushenkilöiden mukaan perhevapaiden nykyistä tasaisemmalle jakautumiselle ei ole työpaikalla esteitä. Siksi perhevapaauudistuksen onnistumiselle olisi tärkeää, että työnantajien asenteet eivät estäisi sopimista, esimerkiksi isien palkallisista lomista.

- Ilman työnantajien asennemuutosta, perhevapaauudistuksen tavoitteiden toteutuminen ei näytä hyvältä, Saana Siekkinen sanoo.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edustaa 18:aa ammattiliittoa ja yli 800 000:ta jäsentä. Tehtävämme on rakentaa inhimillistä, turvallista ja oikeudenmukaista työelämää. Siitä syntyy luottamusyhteiskunta, joka lisää työn tekijöiden uskoa tulevaisuuteen.