Perinteinen Puistokonsertti soi elokuussa Tampereen Sorsapuistossa – solistina loistaa baritoni Ville Rusanen

Tampere Filharmonia, Tampere-talo ja Tampereen Sähkölaitos järjestävät loppukesän perinteisen Puistokonsertin Tampereen Sorsapuistossa lauantaina 6. elokuuta. Maksuton koko perheen konsertti on tavannut kerätä tuhansia ihmisiä nauttimaan sinfoniaorkesterin soinnista rennosti omalta viltiltä käsin. Tampere Filharmoniaa johtaa ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali, ja solistina loistaa baritoni Ville Rusanen.

Tampere Filharmonian ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali johdattaa orkesterin Puistokonsertin säveliin lauantaina 6. elokuuta 2022 Tampereen Sorsapuistossa. Kuva: Jenni Ruotsalo

Tampere-talo, Tampere Filharmonia ja Tampereen Sähkölaitos järjestävät perinteisen Puistokonsertin Tampereen Sorsapuistossa lauantaina 6. elokuuta klo 18. Tampereen kulttuurisyksyn avaava koko perheen maksuton puistotapahtuma tarjoilee yleisölle orkesteriklassikoita ja suomalaisia yksinlauluja. Konsertin johtaa tuttuun tapaan Tampere Filharmonian ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali.

”On hienoa, että pääsemme taas nauttimaan yhdessä ja täysillä klassisesta musiikista Sorsapuistossa järjestettävässä konsertissa. Ja on ollut hienoa huomata, miten tamperelaisyleisö on ollut mukana koko kauteni ajan”, iloitsee Rouvali, jolle Puistokonsertti avaa hänen viimeisen ja samalla 10. kautensa Tampere Filharmonian ylikapellimestarina.

Konsertin solistina esiintyy monipuolisista oopperarooleistaan tunnettu ja merkittävää kansainvälistä uraaluova baritoni Ville Rusanen. Rusanen johdattaa kuulijat kesäisten suomalaisten yksinlaulujen pariin muiden muassa Leevi Madetojan, Toivo Kuulan ja Erkki Melartinin tutuin sävelin.

”Tampereen Sähkölaitoksella on ollut ilo ja kunnia tukea Puistokonserttia jo usean vuoden ajan. Tapahtumapaikkana Tampere-talon kupeessa sijaitseva Sorsapuisto on aivan lyömätön, ja kyllä se on sanottava, että kukaan muu ei voisi loihtia puistoon yhtä musiikillisen yhteisöllistä ja korkeatasoista tunnelmaa kuin kaupunkimme oma Tampere Filharmonia”, Tampereen Sähkölaitoksen toimitusjohtaja Jussi Laitinen kertoo.

Sorsapuiston tapahtuma-alueella on myynnissä kylmää ja kuumaa juotavaa sekä suolaista ja makeaa syötävää klo 21 asti. Ravintola Tuhto palvelee konserttipäivänä klo 12–22 ja tarjoilee tavallisen ruokalistan lisäksi pientä purtavaa, jota voi viedä myös puiston puolelle. Tampere-talon lipunmyynnistä voi konserttipäivänä ostaa tarjoushintaisia lippuja syksyn konsertteihin.

Ennen Tampere Filharmonian esiintymistä DJ Juissi viihdyttää puiston kuulijoita jo klo 15 alkaen. Yleisradio televisioi Puistokonsertin Yle Areenassa suorana klo 18 ja Yle Teema -kanavalla viivästettynä suorana klo 20. Lähetyksen juontaa musiikkitoimittaja ja laulaja Ahti Paunu.

Puistokonsertti toteutetaan konserttiajankohdan mukaisia mahdollisia aluehallintoviraston yleisörajoituksia noudattaen. Järjestäjät noudattavat viranomaisten ohjeita ja suosituksia ja huolehtivat yleisön, esiintyjien sekä työntekijöiden turvallisuudesta.

Baritoni Ville Rusanen. Kuva: Mari Sarviaho
Puistokonsertin yleisöä vuonna 2019. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen
Puistokonsertin yleisöä vuonna 2019. Kuva: Jenni Ruotsalo
Puistokonsertin yleisöä vuonna 2019: Kuva: Arttu Rantakärkkä
Puistokonsertin yleisöä vuonna 2019: Kuva: Arttu Rantakärkkä
Puistokonsertin yleisöä vuonna 2019. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Mediakutsu: Tampere-talon kesänäyttelyissä Tähtien sota -keräilyesineitä ja Rauli Virtasen valokuvanäyttely29.6.2022 19:46:05 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Mediakutsu Tampere-talon kesänäyttelyihin: Unofficial Galaxies ja Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–202227.6.2022 17:13:17 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Kesäkuun alun Tampere Chamber Music -festivaali loi musiikilla hyvinvointia – tapahtuman keskiössä olivat lapset ja nuoret17.6.2022 15:06:00 EEST | Tiedote

Jo toistamiseen pandemian vuoksi siirtynyt Tampere Chamber Music -festivaali toteutui kesäkuun alussa kuudennen kerran. Festivaali sisälsi konsertteja, luentoja, kamarimusiikin mestarikursseja ja työpajoja sekä ohjelmaa koko perheelle, kuten näytelmäkirjailija Laura Ruohosen satukonsertin sekä Satu Silvon ja Tampere Chamber Musicin muusikoiden kuvakirjakonsertin Muumimuseossa. Uutena avauksena festivaalilla järjestettiin myös G Livelabin kanssa tuotettu menestyksekäs klubi-ilta.

Tampere Chamber Music -festivaali ammentaa hyvinvointia musiikista – tarjolla uutuusohjelmaa etenkin lapsille ja nuorille25.5.2022 13:45:00 EEST | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään keskiviikosta sunnuntaihin 1.–5. kesäkuuta eri puolilla Tamperetta. Alkuvuoteen kaavailtu kamarimusiikkijuhla siirtyi kesälle koronapandemian vuoksi. Festivaali tarjoaa helposti lähestyttävää sisältöä niin kamarimusiikin taitajille kuin uusista elämyksistä ja hyvinvoinnista kiinnostuneille kuulijoille. Tämän vuoden festivaali kulkee Taikaa ja tarinoita -teeman alla, ja tarjolla on uutuusohjelmaa etenkin lapsille ja nuorille.

Teatterikesä tuo Tampere-taloon tulevaisuuden ilman tunteita – myös syksyn ohjelmistossa uusia avauksia24.5.2022 11:01:23 EEST | Tiedote

Tampere-talon ja Tampereen Teatterikesän pitkä yhteistyö saa jatkoa, kun elokuussa Tampereelle levittyvä teatterifestivaali tuo Ison salin lavalle espanjalaisen La Veronal -tanssiryhmän visionäärisen dystopiakuvauksen ihmiskunnan tulevaisuudesta ilman tunteita. Heinäkuussa Tampere-talossa on mahdollista matkata kaukaiseen galaksiin Tähtien sota -keräilyesineitä esittelevässä Unofficial Galaxies -näyttelyssä ja 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan Rauli Virtasen dokumentaarisessa valokuvanäyttelyssä. Tampere-talo on julkaissut myös lisää syksyn uutuusohjelmistoa, joka sisältää suosikkeja niin klassisen kuin kevyen musiikin sekä show & dinner -teatterin ystäville.