Pertunmaalle rakennetaan Suomen suurin aurinkovoimala – Voimalaa on tarkoitus käyttää myös tutkimukseen

Suur-Savon Sähkö vahvistaa Järvi-Suomen sähköntuotantoa ja on päättänyt toteuttaa aurinkovoimalan Pertunmaalle. Voimalan on tarkoitus toimia myös oppimisympäristönä aurinkosähköalan kehittämiseksi. Voimalan rakentaa Solarigo Systems ja sen tuottama sähkö myydään Lumme Energian aurinkosähkösopimuksina.

Solarigon Elosen leipomolle rakentama 1 MWp:n aurinkovoimala Jämsässä

Pertunmaan voimala tulee sijaitsemaan Kuortissa Lammasvuoren ja Ukonvuoren ympäristössä, uuden teollisuusalueen vieressä. Aurinkovoimalassa on noin 28 000 paneelia, joiden huipputeho on 15 MW. Voimalan pinta-ala on noin 20 hehtaaria ja se tulee olemaan suurempi kuin mikään toiminnassa oleva aurinkovoimala kirjoitushetkellä Suomessa.

Pertunmaan voimalan toteuttamiselle on haettu Työ- ja elinkeinoministeriön uuden energiateknologian ja suurten demonstraatiohankkeiden investointitukea. Voimalan toteutus edellyttää myönteistä tukipäätöstä. Voimalassa on tarkoitus havainnollistaa useita erilaisia teknisiä ratkaisuja aurinkosähkön tuotannon optimoimiseksi. Tavoitteena on myös kehittää erilaisia akustoratkaisuja ja sähköenergiavarasto on osa hankkeen kokonaisuutta. Tutkimustyön tueksi paneelikenttään luodaan rajapinta jakamaan sen tuottamaa dataa myös ulkoisille sidosryhmille. Puistoa ja sen tuottamaa dataa voivat hyödyntää tutkimustyössä oppilaitokset sekä asiantuntijajärjestöt, jotta aurinkosähköalaa voidaan kehittää laajalti koko Suomessa.

Voimalan kaupallinen tuotanto on määrä aloittaa vuonna 2024. Odotettu sähkön vuosituotanto on 13 200 MWh, mikä vastaa noin 880 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta. Aurinkokentän päästötön sähköntuotanto säästää hiilidioksidipäästöjä 1,17 miljoonaa kiloa vuosittain. Määrä vastaa lähes kahdeksaa miljoonaa polttomoottoriautolla ajettua kilometriä.

Pertunmaa kehittää Kuorttia kokonaisvaltaisesti ja kunta on saanut Etelä-Savon maakuntaliitolta kehittämisrahaa alueen elinvoiman kehittämiseksi. Uusiutuva energia on ollut suunnittelussa ykkösasia. –Ukrainan sota ja ilmastokriisi vaativat toimenpiteitä ja vahvoja hartioita, sanoo kunnanjohtaja Leena Ruotsalainen. –Pertunmaan kunta on kiitollinen Suur-Savon Sähkölle ja kaikille maakunnallisille sekä paikallisille yhteistyökumppaneille. Yhdessä olemme enemmän, jatkaa Ruotsalainen.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.sssoy.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Päästötöntä energiaa ja huoltovarmuuden turvaamista

Suur-Savon Sähkölle investointi on merkittävä askel eteenpäin oman toimialueen sähköntuotannon edistämisessä. – Yhtiömme on investoinut jo pitkään päästöttömään energiantuotantoon. Olemme esimerkiksi mukana Lestijärven tuulivoimahankkeessa ja meillä on osuus Olkiluoto 3:sta. Mutta meille on tärkeää kehittää Järvi-Suomen sähköomavaraisuutta ja huoltovarmuutta, kertoo Suur-Savon Sähkö -konsernin toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen. – Aurinkovoimaloiden lisäksi kartoitamme mahdollisuuksia tuulivoiman rakentamiseen, jatkaa Tykkyläinen.

– Kehitämme Järvi-Suomesta aurinkoenergian edelläkävijää yhdessä Suur-Savon Sähkön kanssa. Solarigon asema Suomen johtavana aurinkosähköpuistojen toimittajana vahvistuu entisestään järvisuomalaisiin maakuntiin rakennettavien aurinkovoimaloiden myötä, iloitsee Solarigo Systemsin toimitusjohtaja Antti Koskelainen.

Solarigon Elosen leipomolle rakentama 1 MWp:n aurinkovoimala Jämsässä

Energiakonsernin paikallisuusajattelu näkyy aluetaloudessa13.6.2022 19:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konserni on määrätietoisesti muuttanut liiketoimintamalliaan vuodesta 2016 lähtien: konserni on luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa ja toimintoja on siirretty heille ulkoistamalla. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti tutki, miten tämä liiketoimintamallin muutos on näkynyt konsernin vaikutuksissa Etelä-Savon aluetalouteen vuosina 2016–2020. Tarkastelussa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa mahdollisimman kokonaisvaltaisen ja luotettavan vaikutusarvion aikaansaamiseksi.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-4/20223.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkön alkuvuosi on ollut toiminnallisesti onnistunut. Konsernin liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 61 %, yltäen 123,4 M€. Liikevaihtoa nosti vuoden 2021 aikana toteutettu sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan kasvu yritysjärjestelyllä. Suur-Savon Sähkön toteutunut käyttökate ensimmäisellä vuosikolmanneksella oli 19,9 M€. Ensimmäisen kolmanneksen tulos yltää 10,7 M€ (2021: 5,9 €). Kuluvan vuoden tuloksesta ennustetaan konsernin historian parasta. Loppuvuosi pitää kuitenkin sisällään poikkeuksellisia geopoliittisiin riskeihin liittyviä epävarmuuksia.