Peter Joukainen toivoo, että artisti voisi breikata vielä nelikymppisenä

Open Creative Housen Artistitarinoita-sarjassa esitellään kiinnostavia ja itsenäisesti toimivia musiikintekijöitä. Tällä kertaa vuorossa lempääläläinen lauluntekijä Peter Joukainen. Kun hänen vaimonsa kertoi nähneensä Kerimäen kirkon vankkureissa tekstin ”Tänään minä, huomenna sinä”, ajatus pysäytti - mutta tarpeeksi sitä pyöriteltyään Joukainen tunsi olevansa enemmän elossa kuin koskaan aiemmin. ”Ymmärrys ajan rajallisuudesta tuo arvoa tähän hetkeen, silloin kun sen muistaa ja ymmärtää. Toisaalta, jos menee paineiseksi, että nyt täytyy hampaat irvessä nauttia niin ei sekään ole hyvä. ”

Huomenna sinä -biisin 14.4. julkaiseva Peter Joukainen toteaa: ”Muusikon näkokulmasta tämä on kaksivitosille räätälöity yhteiskunta. Jos haluaa julkaista uutta musiikkia nelikymppisenä, sitä miettii, onko juna jo mennyt, kiinnostaako ketään ja pitäisikö olla kuuluisa tiktokkaaja että löytäisi kuulijansa. Haluaisin vastustaa ajatusta, joka on myös kovin sukupuolittunutta. Miehellä voi olla pieni tsäänssi, naisia syrjitään vielä enemmän ikäasiassa. Samaa ongelmaa ei ole muilla taiteenaloilla, esimerkiksi kirjailijoilla. Mitä vanhempia he ovat, sitä uskottavampia he ovat.”

Laulaja-lauluntekijä vierastaa kuitenkin ikäaiheesta puhumista, sillä ei halua uhriutua tai leimautua valittajaksi. Myös musiikissa Joukainen pyrkii välttämään saarnaamista ja ylhäältä päin ohjaamista.

Ajan kuluminen on teema, joka toistuu levyllä lähes joka biisissä. Samalla neljän lapsen isä pohtii kappaleissaan paljon kuolemaa, perheteemaa ja sukupolvien ketjua. Kuusi vuotta sitten isänsä menettänyt Joukainen on kahden sukupolven välissä – aihe on pinnassa, kun saattelee edellisen sukupolven hautaan ja hoivaa samalla uutta. Kuolema on kuitenkin niin suuri teema, että sitä täytyy varoen lähestyä. Joukainen kertoo kipuilevansa sitä, että täällä vanhetaan. Hänen laulunsa ovat enemmän aiheen tarkastelua kuin valmiita vastauksia. ”Jos tämän teeman kanssa ei kipuile, on joko niin valmis, että on sinut kuoleman kanssa tai sitten ei uskalla katsoa kohti.”

Joukainen haluaa uskoa siihen, että peli ei ole vielä pelattu – maailmaan, jossa tilaa on vielä muillekin kuin 25-vuotiaille.

Open Creative House on luovien alojen keskittymä, joka osaltaan rakentaa tekijöiden verkostoa ja yhteisöllisyyttä tarjoamalla muun muassa työskentelytiloja ja tapahtumia. Espoon Keilaniemessä sijaitseva tila tarjoaa koko vuoden ajan monipuolista ohjelmaa sekä rakenteellisia ratkaisuja yksittäisten toimijoiden ja luovan alan aseman parantamiseksi.

Uusi single suoratoistopalveluissa 14.4.2023

Open Creative House x SHINE! Slushin oheistapahtuma Espoon Keilaniemessä 29.11.2023 – tule mukaan luomaan kansainvälisiä menestystarinoita!6.11.2023 13:10:02 EET | Tiedote

Slushin yhteydessä pidettävä sisältöalojen tapahtuma kokoaa yhteen musiikki-, AV-, XR-, kirjallisuus,- ja pelialan yritykset ja ammattilaiset sekä luovien alojen rahoittajat. Päivän aikana kuullaan ja nähdään parhaita pitchaajia, innovatiivisia startupeja, näytteilleasettajia, kansainvälisiä paneeleja ja artistien esityksiä.