Petteri Orpo: Puolueiden vaihtoehdot esiin – talous on tasapainotettava

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo vaatii puolueilta konkreettisia esityksiä julkisen talouden tasapainottamiseksi ja velkaantumisen lopettamiseksi. Nyt valtaosa eduskuntapuolueista etenee kohti vaaleja sammutetuin lyhdyin, todelliset tavoitteet piilossa. Orpo puhui kokoomuksen puoluehallitukselle Helsingissä.

Petteri Orpo Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi

”Hyvinvointiyhteiskunnan palvelut voidaan pelastaa vain lopettamalla velkaantuminen ja vauhdittamalla talous kestävään kasvuun. Nykylinjalla jatkaminen olisi vastuutonta.  Pelkät kauniit sanat talousryhdistä eivät enää riitä. Jos emme ryhdy toimiin heti, vaarantuvat palvelut ja niiden rahoitus nopeasti. Kokoomus on selkeä ja vastuullinen vaihtoehto vasemmistohallituksen politiikalle”, Orpo sanoo.

Kokoomus on esittänyt oman vaihtoehtonsa hallituksen velkapolitiikalle vaihtoehtobudjetissaan. Kokoomus säästäisi julkisia menoja yli kahdella miljardilla eurolla, vähentäisi velkaantumista jo ensi vuonna yli 1,1 miljardilla eurolla ja parantaisi suomalaisten ostovoimaa keventämällä ansiotuloverotusta miljardilla eurolla. Lisäksi kokoomus uudistaisi työmarkkinoita ja purkaisi työnteon esteitä.

Kun julkista taloutta vahvistetaan miljardilla eurolla vuodessa kahden vaalikauden mittaisella ohjelmalla, saavutetaan julkisen talouden tasapaino vuonna 2030.

”Kokoomuksella on uskottavat keinot velkaantumisen katkaisemiseksi. Jos aloitamme heti, saamme taloutemme kuntoon kahden vaalikauden ohjelmalla. Muilta puolueilta olemme kuulleet puhetta, mutta emme vielä sisältöä tai keinoja. Toivon, että hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden tulevaisuus koettaisiin niin kallisarvoisiksi jokaisessa puolueessa, että voisimme sitoutua yhdessä niiden rahoittamiseen kestävällä tavalla tulevaisuudessa”, Orpo sanoo.

Orpon mukaan tärkeät, myös kokoomuksen esittämät koulutus- ja tutkimusinvestoinnit vaikuttavat talouteen pitkällä aikavälillä. Verojen korottaminen sen sijaan leikkaa elintärkeää talouden kasvua. Siksi nämä eivät toimi ihmelääkkeinä velkaantumisen pysäyttämisessä.

”Kokoomuksen ja minun mielestäni velasta tulee ottaa niskalenkki mieluummin nopeasti kuin hitaasti. Säästämisestä täytyy tehdä jälleen suomalainen hyve, sillä tulevaisuus on täynnä epävarmuutta. Kriisinkestävän yhteiskunnan kölin eli kestävän talouden täytyy olla vakaaksi rakennettu. Suomalaiset odottavat puolueilta nyt konkretiaa”, Orpo sanoo.

Petteri Orpo Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi