Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissa
”Phishing-tapaukset ruuhkauttavat pankkiasioiden neuvontaamme. Tuntuu, että lähes päivittäin tulee vastaan uuden tyyppisiä tapauksia, joissa asiakkaita on harhautettu esimerkiksi puhelimen, Facebookin tai sähköpostin välityksellä lähetettyjen linkkien kautta huijaussivustoille, jota kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa asiakkaan pankkitunnustietoja. Edellisistä tapauksista ei välttämättä ole ehditty edes kertoa, kun vastassa on jo uusia, entistä uskottavampia huijaustapauksia”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.
Asiakkaiden menetykset vaihtelevat pienistä summista jopa satoihin tuhansiin euroihin.
”Nyt tarvitaan erityistä huolellisuutta omien kortti- ja pankkitunnustietojen käytössä ja säilyttämisessä sekä asioinnissa eri palveluissa. Monet palvelut edellyttävät tunnistautumista ja tunnusten käyttö on selvästi myös arkipäiväistynyt. Tarkkana siis pitää olla, mihin tunnuksensa syöttää ja lukea myös tarkasti kaikki vahvistusviestit läpi, jotta voi olla varma mitä asioita on vahvistamassa ja kenen kanssa”, Reunanen sanoo.
”Huijausten välttämiseksi pätee edelleen nyrkkisääntö: kiire pois ja malttia asiointiin. Erityisesti uusissa asiointitilanteissa ja verkkotunnusten käytössä tulee käyttää harkintaa. Olisi päästävä pois myös monelle tutuksi tulleesta tavasta rastia kiireessä erilaisia hyväksymisiä ilman, että edes oikeasti tietää mitä tekee tai hyväksyy”, Reunanen jatkaa.
”Toistamme edelleen samaa perusohjetta: tekstiviestin, sähköpostin tai hakukoneen kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua. Pankin verkkosivujen osoite pitää itse kirjoittaa selaimeen. Tärkeää on myös muistaa, että pankit, poliisi tai mikään muukaan taho ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä”, Reunanen painottaa.
Riidoiksi edenneitä tapauksia asiakkaan ja pankin välillä ratkotaan FINEn Pankkilautakunnassa, joka on päätöksenteossaan riippumaton, tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat suositusluonteisia ja niihin voi tutustua FINEn verkkosivujen ratkaisutietokannassa. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elli ReunanenToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1226Puh:+358 50 527 9717elli.reunanen@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen – kuka vastaa kuluista?9.3.2023 08:04:34 EET | Tiedote
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen nousevat toistuvasti esiin matkavakuutuksien neuvonnassa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Erityisesti epätietoisuus sairauksista aiheutuneiden korkeiden hoitokulujen korvaamisesta aiheuttaa kysymyksiä. Kokosimme yhteen matkaajalle tärkeitä perustietoja, jotka on hyvä ottaa haltuun jo ennen matkalle lähtöä.
Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna20.1.2023 11:04:30 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2022 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Eniten kysyttiin kotivakuutuksiin, lähinnä vahingon korvattavuuteen ja vesivahinkoihin liittyvistä asioista. Pankkiasioissa huijauksiin liittyneiden tapausten määrä jatkoi edelleen kasvuaan.
Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoille14.12.2022 07:45:00 EET | Tiedote
Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.
Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalvelua25.10.2022 07:49:55 EEST | Tiedote
Jopa 400 000* suomalaisen arvioidaan olevan digisyrjäytymisvaarassa. Lisäksi digipalvelut aiheuttavat päänvaivaa myös digitaitoisille, etenkin ongelmatilanteissa. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan mielestä hyvin toimivien digipalveluiden rinnalla pitää edelleen kehittää puhelinpalvelua ja sen joustavaa saatavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme