FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissa

Jaa

Huijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.

”Phishing-tapaukset ruuhkauttavat pankkiasioiden neuvontaamme. Tuntuu, että lähes päivittäin tulee vastaan uuden tyyppisiä tapauksia, joissa asiakkaita on harhautettu esimerkiksi puhelimen, Facebookin tai sähköpostin välityksellä lähetettyjen linkkien kautta huijaussivustoille, jota kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa asiakkaan pankkitunnustietoja. Edellisistä tapauksista ei välttämättä ole ehditty edes kertoa, kun vastassa on jo uusia, entistä uskottavampia huijaustapauksia”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.

Asiakkaiden menetykset vaihtelevat pienistä summista jopa satoihin tuhansiin euroihin.

”Nyt tarvitaan erityistä huolellisuutta omien kortti- ja pankkitunnustietojen käytössä ja säilyttämisessä sekä asioinnissa eri palveluissa. Monet palvelut edellyttävät tunnistautumista ja tunnusten käyttö on selvästi myös arkipäiväistynyt. Tarkkana siis pitää olla, mihin tunnuksensa syöttää ja lukea myös tarkasti kaikki vahvistusviestit läpi, jotta voi olla varma mitä asioita on vahvistamassa ja kenen kanssa”, Reunanen sanoo.

”Huijausten välttämiseksi pätee edelleen nyrkkisääntö: kiire pois ja malttia asiointiin. Erityisesti uusissa asiointitilanteissa ja verkkotunnusten käytössä tulee käyttää harkintaa. Olisi päästävä pois myös monelle tutuksi tulleesta tavasta rastia kiireessä erilaisia hyväksymisiä ilman, että edes oikeasti tietää mitä tekee tai hyväksyy”, Reunanen jatkaa.

”Toistamme edelleen samaa perusohjetta: tekstiviestin, sähköpostin tai hakukoneen kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua. Pankin verkkosivujen osoite pitää itse kirjoittaa selaimeen. Tärkeää on myös muistaa, että pankit, poliisi tai mikään muukaan taho ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä”, Reunanen painottaa.

Riidoiksi edenneitä tapauksia asiakkaan ja pankin välillä ratkotaan FINEn Pankkilautakunnassa, joka on päätöksenteossaan riippumaton, tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat suositusluonteisia ja niihin voi tutustua FINEn verkkosivujen ratkaisutietokannassa. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

http://www.fine.fi

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Uudessa oppaassa neuvoja arjen raha-asioiden hoitoon toisen puolesta23.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Etsitkö keinoja hoitaa ikääntyvien vanhempiesi pankkiasioita tai hoidatko näitä asioita jo jonkun toisen puolesta? Haluaisitko itse päättää, kuka saa tulevaisuudessa hoitaa asioitasi, jos et itse siihen kykene? Tiedätkö, miten edunvalvontavaltakirja tehdään? FINEn uudessa oppaassa Täysi-ikäisen edunvalvonta ja pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden hoito käydään perusteellisesti läpi edunvalvonnan lisäksi erilaisia kevyempiä vaihtoehtoja hoitaa pankki-, sijoitus- ja vakuutusasioita toisen puolesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme