Taideyliopisto

Pia­nis­ti Aura Go so­vel­taa en­sim­mäis­tä ker­taa Mi­hail Tše­ho­vin näyt­te­li­jä­me­to­de­ja musiik­kie­si­tyk­sen val­mis­ta­mi­seen  

Jaa
Tohtorintutkinnossaan australialaissyntyinen Go kehitti uuden käsitteellisen mallin, joka yhdistää musiikkiesityksen eri elementtejä. Hänen mukaansa merkitykselliset, luovat ja elävät esitykset syntyvät esittäjän kehollisesta yhteydestä eri musiikin esittämisen osa-alueisiin.
Photo: Keith Saunders
Photo: Keith Saunders

Gon taiteellisen tohtorintutkinto sisältää tutkielman sekä viisi vuosina 2013–2022 pidettyä jatkotutkintokonserttia, jotka tarjoavat syvällisen katsauksen Einojuhani Rautavaaran pianoteoksiin.  

”Tutustuttuani Rautavaaran pianomusiikkiin olen ollut hämmästynyt siitä, miten erilaista on partituurin sisältämä tieto ja se, miten se on toistunut äänitteillä. Joka kerta kun esitämme musiikkia, yhdistelemme tietoa esimerkiksi partituurista, säveltäjän tuotannosta, esityskäytännöistä ja omista tuntemuksistamme. Näiden välisten ristiriitojen tarkastelu on auttanut ymmärtämään erilaisia musiikkiesitykseen vaikuttavia lähteitä”, Go kertoo.  

Tšehovin näyttelemisen tekniikka voi elävöittää myös musiikkiesitykseen valmistautumista  

Etsiessään luovaa lähestymistapaa yhdistää musiikkiesitykseen vaikuttavia usein ristiriitaisiakin syötteitä Go tutustui Mihail Tšehovin (1891–1955) psykofyysisen näyttelemisen tekniikkaan. Tšehov kehitti menetelmän, jolla voi kehittää näyttelijän mielikuvitusta ja auttaa saavuttamaan yhteyden fyysisten ja sisäisten impulssien välillä.

Go tutki, miten Tšehovin tekniikkaa voisi soveltaa pianonsoitossa ja teosten valmistamisessa esitystä varten. Einojuhani Rautavaaran Sonaattia nro 2 (Tulisaarna) hyödyntäen hän tarkasteli Tšehovin menetelmän mahdollisuuksia muokata ohjelmiston valmisteluprosessia. Tulisaarna oli teos, jonka yhteyteen muodostui vahvoja, Rautavaaran omista näkemyksistä poikkeaviakin esityskäytäntöjä jo säveltäjän elinaikana.

”Tšehovin menetelmässä näyttelijä tai muusikko alkaa harjoitella ensin käyttämällä koko kehon liikkeitä ennen kuin vähentää niitä ja lopulta jättää ulkoisen fyysisen liikkeen kokonaan. Kun ulkoinen liike jää pois ja esiintyjä näyttää jopa ulospäin liikkumattomalta, hän silti ilmentää sisäistä dynamiikkaa, joka muokkaa soittoa ja jonka yleisö voi tuntea.”

Go kehitti tutkimuksessaan myös musiikin esittämisen mallin nimeltä Embodied Imaginative Collaboration (EIC). Se kuvaa sekä niitä elementtejä, jotka muodostavat musiikkiesityksen, että muusikon roolia instrumenttien, tilojen, partituurien, säveltäjien, yleisön ja musiikillisen käytäntöjen verkostossa.

Aura Gon taiteellinen tohtorintutkinto tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa (Camerata, Helsingin Musiikkitalo, Mannerheimintie 13a) 20. tammikuuta 2023 klo 12. Tilaisuus on englanninkielinen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Aura Go
aura.go@uniarts.fi

Kuvat

Photo: Keith Saunders
Photo: Keith Saunders
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Taideyliopisto
Taideyliopisto
PL 1
00097 Helsinki

Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto

Kapellimestari Dalia Stasevskan johtama tukikonsertti rakentaa taiteen tulevaisuutta Ukrainaan21.3.2024 15:30:00 EET | Tiedote

Maailmanlaajuinen tuki Ukrainalle on edelleen äärimmäisen tärkeää. Stasevskan ajatuksesta syntynyt Let there be light -konsertti on konkreettinen teko sodasta pahoin kärsineen ukrainalaisen musiikkikoulutuksen tulevaisuuden puolesta. Se järjestetään Musiikkitalossa 6.4.2024. Median edustajilla on mahdollisuus tulla tapaamaan Stasevskaa ja seuraamaan harjoituksia 3.4.2024.

Tie­de- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri Sari Mul­ta­la Tai­dey­li­opis­tos­sa: ”Suu­rim­mat in­no­vaa­tiot syn­ty­vät pai­kois­sa, jois­sa eri­lai­sis­ta taus­tois­ta tu­le­vat osaa­jat koh­taa­vat”20.3.2024 13:49:50 EET | Tiedote

Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala vieraili Taideyliopistossa maanantaina 18.3. keskustelemassa yliopiston johtoryhmän, hallituksen sekä ylioppilaskunnan edustajien kanssa taide- ja kulttuurialojen tulevaisuudesta sekä kuulemassa toiveita ja ratkaisuehdotuksia valmisteilla olevaan kulttuuripoliittiseen selontekoon. Suomen hallituksen ohjelmaan kirjatun selonteon tarkoituksena on tuottaa kunnianhimoinen tulevaisuuskuva kulttuuripolitiikan pitkäjänteisestä kehittämisestä. Myös Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén on mukana kulttuuripoliittista selontekoa valmistelevassa työryhmässä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye