Pidätkö ostoskoriasi kotimaisena? – S-mobiilin kotimaisuuslaskuri saattaa yllättää

- Ihmiset haluavat tietää, mistä ruoka tulee. Haluamme tuoda lisää läpinäkyvyyttä ruoan kotimaisuuteen. Kotimaisuuslaskurin tarjoama tieto ruokaostosten raaka-aineista ja valmistuksesta saattaa yllättää asiakkaitamme, jos heidän kotimaisena pitämänsä tuotteet eivät sitä kaikilta osin olekaan, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Kotimaisuuslaskuri näyttää ruokatuotteet, jotka on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa. Näiden ruokatuotteiden kotimaisuuden takaavat Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti -merkki. Lisäksi palvelu näyttää erikseen Suomessa valmistetut tuotteet ja ulkomaalaiset tuotteet. Kotimaisuustieto näytetään aina yksittäisen tuotteen tasolle asti ja kotimaisuusaste ilmoitetaan ostosten arvon mukaan.
Pelkkä valmistusmaa ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi
Raaka-aineiden kotimaisuus on suomalaisille tärkeämpää kuin se, että elintarvike on valmistettu Suomessa. 98 prosenttia S-ryhmän asiakastutkimukseen* vastanneista määrittelee kotimaiseksi tuotteeksi suomalaisista raaka-aineista Suomessa valmistetut elintarvikkeet.
Vain 14 prosenttia tutkimukseen vastaajista pitää kotimaisena tuotteita, jotka ovat osittain tai kokonaan ulkomaalaisista raaka-aineista Suomessa valmistettuja. Ainoastaan kolme prosenttia vastaajista pitää kotimaisena ulkomailla valmistettuja tuotteita, joiden suunnittelu tai tuotekehitys on tapahtunut Suomessa.
Tässä laskurin paljastamat tiedot saattavatkin yllättää monet. Vain harvan ostoskorin raaka-aineisiin asti ulottuva kotimaisuusaste yltää yli 70 prosenttiin, jonka suurin osa asiakkaista arvioi omien ostostensa kotimaisuusasteeksi.
- Asiakkaamme haluavat tunnistaa kotimaisen ruoan vaivattomasti, ja haluamme auttaa tässä. Kotimaisuuslaskuri tarjoaa tietoa ostopäätösten tueksi ja näyttää kotimaisuuden eri ulottuvuudet. Kotimainen työ on tärkeää, ja lisäksi halusimme eritellä myös raaka-aineiltaan kotimaiset tuotteet, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä.
- Sekä raaka-aineiltaan että valmistukseltaan kotimaisten tuotteiden luokittelu perustuu laskurissa Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -sertifikaatteihin. Ratkaisu ei ole aukoton, sillä kaikilla täysin kotimaisilla tuotteilla ei vielä ole näitä sertifikaatteja eri syistä johtuen. Haluammekin kannustaa valmistajia käyttämään näitä ostamista helpottavia merkkejä, Alarotu sanoo.
Kaikkiin S-ruokakauppoihin on nyt myös lisätty Hyvää Suomesta -merkki hyllynreunoihin helpottamaan kotimaisten tuotteiden löytymistä.
Kotimaisuuslaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään jatkuvasti ja ruokatuotteiden alkuperämaa- ja valmistusmaatietoja päivitetään palveluun kattavammaksi.
S-ryhmän tekoja kotimaisen ruoan puolesta:
- S-mobiilin Omat ostot -palvelun kotimaisuuslaskurin avulla voi arvioida tuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta aina yksittäisen tuotteen tasolle saakka.
- S-ryhmän ruokakauppojen hyllynreunoissa on Hyvää Suomesta -kotimaisuusmerkki kotimaisten tuotteiden kohdalla.
- S-ryhmän oman Kotimaista-sarjan tuotteet ovat aina varmistetusti kotimaisia ja merkin tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta -merkin tai Sirkkalehtimerkin vaatimukset.
- S-ryhmän ja ProAgrian yhteistyössä valmistelemat Tulevaisuusvalmennukset viljelijöille ja yrittäjille on yksi S-ryhmän teoista suomalaisen ruoan valoisan tulevaisuuden varmistamiseksi.
- Valtaosa S-ryhmän ketjuravintoloissa tarjoiltavasta lihasta on suomalaista ja ABC-asemien ravintoloissa lihan kotimaisuusaste on täydet 100 %.
*Lähde: S-ryhmän asiakastutkimuksen vastaajina on 2437 asiakasta, joista 62 % naisia ja 38 % miehiä eri ikäryhmistä ja maantieteellisesti eri puolilta Suomea.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0634, ilkka.alarotu(at)sok.fi
Vesa Riihelä, S-mobiilin Omat ostot -palvelun tuoteomistaja, palvelukehitys, p. 010 768 0413, vesa.riihela(at)sok.fi
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme




