SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Pidätkö ostoskoriasi kotimaisena? –  S-mobiilin kotimaisuuslaskuri saattaa yllättää

Jaa
Suomalaiset haluavat ostaa suomalaista ruokaa, mutta ovatko ostoskorimme niin kotimaisia kuin luulemme? Pelkkä ”made in Finland” ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi, vaan raaka-aineiden kotimaisuus on tärkeämpää, osoittaa S-ryhmän asiakastutkimus. Kotimaisen ruoan tunnistamista helpottaa nyt S-mobiilin Omat ostot -palveluun avattu kotimaisuuslaskuri.

- Ihmiset haluavat tietää, mistä ruoka tulee. Haluamme tuoda lisää läpinäkyvyyttä ruoan kotimaisuuteen. Kotimaisuuslaskurin tarjoama tieto ruokaostosten raaka-aineista ja valmistuksesta saattaa yllättää asiakkaitamme, jos heidän kotimaisena pitämänsä tuotteet eivät sitä kaikilta osin olekaan, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Kotimaisuuslaskuri näyttää ruokatuotteet, jotka on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa. Näiden ruokatuotteiden kotimaisuuden takaavat Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti -merkki. Lisäksi palvelu näyttää erikseen Suomessa valmistetut tuotteet ja ulkomaalaiset tuotteet. Kotimaisuustieto näytetään aina yksittäisen tuotteen tasolle asti ja kotimaisuusaste ilmoitetaan ostosten arvon mukaan.

Pelkkä valmistusmaa ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi

Raaka-aineiden kotimaisuus on suomalaisille tärkeämpää kuin se, että elintarvike on valmistettu Suomessa. 98 prosenttia S-ryhmän asiakastutkimukseen* vastanneista määrittelee kotimaiseksi tuotteeksi suomalaisista raaka-aineista Suomessa valmistetut elintarvikkeet.

Vain 14 prosenttia tutkimukseen vastaajista pitää kotimaisena tuotteita, jotka ovat osittain tai kokonaan ulkomaalaisista raaka-aineista Suomessa valmistettuja. Ainoastaan kolme prosenttia vastaajista pitää kotimaisena ulkomailla valmistettuja tuotteita, joiden suunnittelu tai tuotekehitys on tapahtunut Suomessa.

Tässä laskurin paljastamat tiedot saattavatkin yllättää monet. Vain harvan ostoskorin raaka-aineisiin asti ulottuva kotimaisuusaste yltää yli 70 prosenttiin, jonka suurin osa asiakkaista arvioi omien ostostensa kotimaisuusasteeksi.

- Asiakkaamme haluavat tunnistaa kotimaisen ruoan vaivattomasti, ja haluamme auttaa tässä. Kotimaisuuslaskuri tarjoaa tietoa ostopäätösten tueksi ja näyttää kotimaisuuden eri ulottuvuudet. Kotimainen työ on tärkeää, ja lisäksi halusimme eritellä myös raaka-aineiltaan kotimaiset tuotteet, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä.

- Sekä raaka-aineiltaan että valmistukseltaan kotimaisten tuotteiden luokittelu perustuu laskurissa Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -sertifikaatteihin. Ratkaisu ei ole aukoton, sillä kaikilla täysin kotimaisilla tuotteilla ei vielä ole näitä sertifikaatteja eri syistä johtuen. Haluammekin kannustaa valmistajia käyttämään näitä ostamista helpottavia merkkejä, Alarotu sanoo.

Kaikkiin S-ruokakauppoihin on nyt myös lisätty Hyvää Suomesta -merkki hyllynreunoihin helpottamaan kotimaisten tuotteiden löytymistä.

Kotimaisuuslaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään jatkuvasti ja ruokatuotteiden alkuperämaa- ja valmistusmaatietoja päivitetään palveluun kattavammaksi.

S-ryhmän tekoja kotimaisen ruoan puolesta:

  • S-mobiilin Omat ostot -palvelun kotimaisuuslaskurin avulla voi arvioida tuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta aina yksittäisen tuotteen tasolle saakka.
  • S-ryhmän ruokakauppojen hyllynreunoissa on Hyvää Suomesta -kotimaisuusmerkki kotimaisten tuotteiden kohdalla.
  • S-ryhmän oman Kotimaista-sarjan tuotteet ovat aina varmistetusti kotimaisia ja merkin tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta -merkin tai Sirkkalehtimerkin vaatimukset.
  • S-ryhmän ja ProAgrian yhteistyössä valmistelemat Tulevaisuusvalmennukset viljelijöille ja yrittäjille on yksi S-ryhmän teoista suomalaisen ruoan valoisan tulevaisuuden varmistamiseksi.
  • Valtaosa S-ryhmän ketjuravintoloissa tarjoiltavasta lihasta on suomalaista ja ABC-asemien ravintoloissa lihan kotimaisuusaste on täydet 100 %.

*Lähde: S-ryhmän asiakastutkimuksen vastaajina on 2437 asiakasta, joista 62 % naisia ja 38 % miehiä eri ikäryhmistä ja maantieteellisesti eri puolilta Suomea.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0634, ilkka.alarotu(at)sok.fi


Vesa Riihelä, S-mobiilin Omat ostot -palvelun tuoteomistaja, palvelukehitys, p. 010 768 0413, vesa.riihela(at)sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye