SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Pidätkö ostoskoriasi kotimaisena? –  S-mobiilin kotimaisuuslaskuri saattaa yllättää

Jaa
Suomalaiset haluavat ostaa suomalaista ruokaa, mutta ovatko ostoskorimme niin kotimaisia kuin luulemme? Pelkkä ”made in Finland” ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi, vaan raaka-aineiden kotimaisuus on tärkeämpää, osoittaa S-ryhmän asiakastutkimus. Kotimaisen ruoan tunnistamista helpottaa nyt S-mobiilin Omat ostot -palveluun avattu kotimaisuuslaskuri.

- Ihmiset haluavat tietää, mistä ruoka tulee. Haluamme tuoda lisää läpinäkyvyyttä ruoan kotimaisuuteen. Kotimaisuuslaskurin tarjoama tieto ruokaostosten raaka-aineista ja valmistuksesta saattaa yllättää asiakkaitamme, jos heidän kotimaisena pitämänsä tuotteet eivät sitä kaikilta osin olekaan, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Kotimaisuuslaskuri näyttää ruokatuotteet, jotka on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa. Näiden ruokatuotteiden kotimaisuuden takaavat Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti -merkki. Lisäksi palvelu näyttää erikseen Suomessa valmistetut tuotteet ja ulkomaalaiset tuotteet. Kotimaisuustieto näytetään aina yksittäisen tuotteen tasolle asti ja kotimaisuusaste ilmoitetaan ostosten arvon mukaan.

Pelkkä valmistusmaa ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi

Raaka-aineiden kotimaisuus on suomalaisille tärkeämpää kuin se, että elintarvike on valmistettu Suomessa. 98 prosenttia S-ryhmän asiakastutkimukseen* vastanneista määrittelee kotimaiseksi tuotteeksi suomalaisista raaka-aineista Suomessa valmistetut elintarvikkeet.

Vain 14 prosenttia tutkimukseen vastaajista pitää kotimaisena tuotteita, jotka ovat osittain tai kokonaan ulkomaalaisista raaka-aineista Suomessa valmistettuja. Ainoastaan kolme prosenttia vastaajista pitää kotimaisena ulkomailla valmistettuja tuotteita, joiden suunnittelu tai tuotekehitys on tapahtunut Suomessa.

Tässä laskurin paljastamat tiedot saattavatkin yllättää monet. Vain harvan ostoskorin raaka-aineisiin asti ulottuva kotimaisuusaste yltää yli 70 prosenttiin, jonka suurin osa asiakkaista arvioi omien ostostensa kotimaisuusasteeksi.

- Asiakkaamme haluavat tunnistaa kotimaisen ruoan vaivattomasti, ja haluamme auttaa tässä. Kotimaisuuslaskuri tarjoaa tietoa ostopäätösten tueksi ja näyttää kotimaisuuden eri ulottuvuudet. Kotimainen työ on tärkeää, ja lisäksi halusimme eritellä myös raaka-aineiltaan kotimaiset tuotteet, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä.

- Sekä raaka-aineiltaan että valmistukseltaan kotimaisten tuotteiden luokittelu perustuu laskurissa Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -sertifikaatteihin. Ratkaisu ei ole aukoton, sillä kaikilla täysin kotimaisilla tuotteilla ei vielä ole näitä sertifikaatteja eri syistä johtuen. Haluammekin kannustaa valmistajia käyttämään näitä ostamista helpottavia merkkejä, Alarotu sanoo.

Kaikkiin S-ruokakauppoihin on nyt myös lisätty Hyvää Suomesta -merkki hyllynreunoihin helpottamaan kotimaisten tuotteiden löytymistä.

Kotimaisuuslaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään jatkuvasti ja ruokatuotteiden alkuperämaa- ja valmistusmaatietoja päivitetään palveluun kattavammaksi.

S-ryhmän tekoja kotimaisen ruoan puolesta:

  • S-mobiilin Omat ostot -palvelun kotimaisuuslaskurin avulla voi arvioida tuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta aina yksittäisen tuotteen tasolle saakka.
  • S-ryhmän ruokakauppojen hyllynreunoissa on Hyvää Suomesta -kotimaisuusmerkki kotimaisten tuotteiden kohdalla.
  • S-ryhmän oman Kotimaista-sarjan tuotteet ovat aina varmistetusti kotimaisia ja merkin tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta -merkin tai Sirkkalehtimerkin vaatimukset.
  • S-ryhmän ja ProAgrian yhteistyössä valmistelemat Tulevaisuusvalmennukset viljelijöille ja yrittäjille on yksi S-ryhmän teoista suomalaisen ruoan valoisan tulevaisuuden varmistamiseksi.
  • Valtaosa S-ryhmän ketjuravintoloissa tarjoiltavasta lihasta on suomalaista ja ABC-asemien ravintoloissa lihan kotimaisuusaste on täydet 100 %.

*Lähde: S-ryhmän asiakastutkimuksen vastaajina on 2437 asiakasta, joista 62 % naisia ja 38 % miehiä eri ikäryhmistä ja maantieteellisesti eri puolilta Suomea.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0634, ilkka.alarotu(at)sok.fi


Vesa Riihelä, S-mobiilin Omat ostot -palvelun tuoteomistaja, palvelukehitys, p. 010 768 0413, vesa.riihela(at)sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye