SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Pidätkö ostoskoriasi kotimaisena? –  S-mobiilin kotimaisuuslaskuri saattaa yllättää

Jaa

Suomalaiset haluavat ostaa suomalaista ruokaa, mutta ovatko ostoskorimme niin kotimaisia kuin luulemme? Pelkkä ”made in Finland” ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi, vaan raaka-aineiden kotimaisuus on tärkeämpää, osoittaa S-ryhmän asiakastutkimus. Kotimaisen ruoan tunnistamista helpottaa nyt S-mobiilin Omat ostot -palveluun avattu kotimaisuuslaskuri.

- Ihmiset haluavat tietää, mistä ruoka tulee. Haluamme tuoda lisää läpinäkyvyyttä ruoan kotimaisuuteen. Kotimaisuuslaskurin tarjoama tieto ruokaostosten raaka-aineista ja valmistuksesta saattaa yllättää asiakkaitamme, jos heidän kotimaisena pitämänsä tuotteet eivät sitä kaikilta osin olekaan, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Kotimaisuuslaskuri näyttää ruokatuotteet, jotka on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa. Näiden ruokatuotteiden kotimaisuuden takaavat Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti -merkki. Lisäksi palvelu näyttää erikseen Suomessa valmistetut tuotteet ja ulkomaalaiset tuotteet. Kotimaisuustieto näytetään aina yksittäisen tuotteen tasolle asti ja kotimaisuusaste ilmoitetaan ostosten arvon mukaan.

Pelkkä valmistusmaa ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi

Raaka-aineiden kotimaisuus on suomalaisille tärkeämpää kuin se, että elintarvike on valmistettu Suomessa. 98 prosenttia S-ryhmän asiakastutkimukseen* vastanneista määrittelee kotimaiseksi tuotteeksi suomalaisista raaka-aineista Suomessa valmistetut elintarvikkeet.

Vain 14 prosenttia tutkimukseen vastaajista pitää kotimaisena tuotteita, jotka ovat osittain tai kokonaan ulkomaalaisista raaka-aineista Suomessa valmistettuja. Ainoastaan kolme prosenttia vastaajista pitää kotimaisena ulkomailla valmistettuja tuotteita, joiden suunnittelu tai tuotekehitys on tapahtunut Suomessa.

Tässä laskurin paljastamat tiedot saattavatkin yllättää monet. Vain harvan ostoskorin raaka-aineisiin asti ulottuva kotimaisuusaste yltää yli 70 prosenttiin, jonka suurin osa asiakkaista arvioi omien ostostensa kotimaisuusasteeksi.

- Asiakkaamme haluavat tunnistaa kotimaisen ruoan vaivattomasti, ja haluamme auttaa tässä. Kotimaisuuslaskuri tarjoaa tietoa ostopäätösten tueksi ja näyttää kotimaisuuden eri ulottuvuudet. Kotimainen työ on tärkeää, ja lisäksi halusimme eritellä myös raaka-aineiltaan kotimaiset tuotteet, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä.

- Sekä raaka-aineiltaan että valmistukseltaan kotimaisten tuotteiden luokittelu perustuu laskurissa Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -sertifikaatteihin. Ratkaisu ei ole aukoton, sillä kaikilla täysin kotimaisilla tuotteilla ei vielä ole näitä sertifikaatteja eri syistä johtuen. Haluammekin kannustaa valmistajia käyttämään näitä ostamista helpottavia merkkejä, Alarotu sanoo.

Kaikkiin S-ruokakauppoihin on nyt myös lisätty Hyvää Suomesta -merkki hyllynreunoihin helpottamaan kotimaisten tuotteiden löytymistä.

Kotimaisuuslaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään jatkuvasti ja ruokatuotteiden alkuperämaa- ja valmistusmaatietoja päivitetään palveluun kattavammaksi.

S-ryhmän tekoja kotimaisen ruoan puolesta:

  • S-mobiilin Omat ostot -palvelun kotimaisuuslaskurin avulla voi arvioida tuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta aina yksittäisen tuotteen tasolle saakka.
  • S-ryhmän ruokakauppojen hyllynreunoissa on Hyvää Suomesta -kotimaisuusmerkki kotimaisten tuotteiden kohdalla.
  • S-ryhmän oman Kotimaista-sarjan tuotteet ovat aina varmistetusti kotimaisia ja merkin tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta -merkin tai Sirkkalehtimerkin vaatimukset.
  • S-ryhmän ja ProAgrian yhteistyössä valmistelemat Tulevaisuusvalmennukset viljelijöille ja yrittäjille on yksi S-ryhmän teoista suomalaisen ruoan valoisan tulevaisuuden varmistamiseksi.
  • Valtaosa S-ryhmän ketjuravintoloissa tarjoiltavasta lihasta on suomalaista ja ABC-asemien ravintoloissa lihan kotimaisuusaste on täydet 100 %.

*Lähde: S-ryhmän asiakastutkimuksen vastaajina on 2437 asiakasta, joista 62 % naisia ja 38 % miehiä eri ikäryhmistä ja maantieteellisesti eri puolilta Suomea.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0634, ilkka.alarotu(at)sok.fi

Vesa Riihelä, S-mobiilin Omat ostot -palvelun tuoteomistaja, palvelukehitys, p. 010 768 0413, vesa.riihela(at)sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jo 350 000 suomalaista siirtynyt S-ryhmän kokonaan sähköiseen kassakuittiin – vuosittain säästyvä kuittipaperimäärä yltäisi Helsingistä pohjoisnavalle28.1.2020 09:00:00 EETTiedote

S-ryhmä julkaisi syksyllä 2016 ensimmäisenä vähittäiskaupan toimijana Suomessa sähköisen kassakuittipalvelun. Niin S-ryhmän ruokakaupoissa kuin esimerkiksi ABC- ja Sokos-ketjuissa toimiva palvelu on Suomen laajin sähköisen kassakuitin palvelu sekä ainoa palvelu, joka mahdollistaa kokonaan paperittoman kassa-asioinnin. Palvelua käyttää yli viidennes S-ryhmän asiakasomistajista, eli noin 750 000 asiakasta. Kokonaan paperittomaan asiointiin on siirtynyt noin 350 000 asiakasta.

Mielenterveystyöllä S-ryhmässä poikkeuksellisen lupaavia tuloksia – ”Työnantajilta vaaditaan kokonaisvaltaista otetta ja tabujen purkua”22.1.2020 10:01:07 EETTiedote

Mielenterveyden oireet ja niiden vuoksi lisääntyvät työkyvyttömyyseläkkeet ovat kasvava haaste työelämälle. S-ryhmässä tehty kehitystyö osoittaa, että ilmiötä tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti. Mielenterveyden ongelmat linkittyvät usein moniin elämän osa-alueisiin kuten elintapoihin, elämäntilanteeseen ja elämänhallintaan. Työkulttuurilla ja esimiehillä on erityisen iso vaikutus. S-ryhmän Nuori Mieli Työssä -ohjelmassa kehitetyllä Mielen tuki -mallilla on saatu lupaavia tuloksia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme