Pidätkö ostoskoriasi kotimaisena? –  S-mobiilin kotimaisuuslaskuri saattaa yllättää

Suomalaiset haluavat ostaa suomalaista ruokaa, mutta ovatko ostoskorimme niin kotimaisia kuin luulemme? Pelkkä ”made in Finland” ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi, vaan raaka-aineiden kotimaisuus on tärkeämpää, osoittaa S-ryhmän asiakastutkimus. Kotimaisen ruoan tunnistamista helpottaa nyt S-mobiilin Omat ostot -palveluun avattu kotimaisuuslaskuri.

- Ihmiset haluavat tietää, mistä ruoka tulee. Haluamme tuoda lisää läpinäkyvyyttä ruoan kotimaisuuteen. Kotimaisuuslaskurin tarjoama tieto ruokaostosten raaka-aineista ja valmistuksesta saattaa yllättää asiakkaitamme, jos heidän kotimaisena pitämänsä tuotteet eivät sitä kaikilta osin olekaan, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Kotimaisuuslaskuri näyttää ruokatuotteet, jotka on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa. Näiden ruokatuotteiden kotimaisuuden takaavat Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti -merkki. Lisäksi palvelu näyttää erikseen Suomessa valmistetut tuotteet ja ulkomaalaiset tuotteet. Kotimaisuustieto näytetään aina yksittäisen tuotteen tasolle asti ja kotimaisuusaste ilmoitetaan ostosten arvon mukaan.

Pelkkä valmistusmaa ei riitä suomalaisille kotimaisuuden mittariksi

Raaka-aineiden kotimaisuus on suomalaisille tärkeämpää kuin se, että elintarvike on valmistettu Suomessa. 98 prosenttia S-ryhmän asiakastutkimukseen* vastanneista määrittelee kotimaiseksi tuotteeksi suomalaisista raaka-aineista Suomessa valmistetut elintarvikkeet.

Vain 14 prosenttia tutkimukseen vastaajista pitää kotimaisena tuotteita, jotka ovat osittain tai kokonaan ulkomaalaisista raaka-aineista Suomessa valmistettuja. Ainoastaan kolme prosenttia vastaajista pitää kotimaisena ulkomailla valmistettuja tuotteita, joiden suunnittelu tai tuotekehitys on tapahtunut Suomessa.

Tässä laskurin paljastamat tiedot saattavatkin yllättää monet. Vain harvan ostoskorin raaka-aineisiin asti ulottuva kotimaisuusaste yltää yli 70 prosenttiin, jonka suurin osa asiakkaista arvioi omien ostostensa kotimaisuusasteeksi.

- Asiakkaamme haluavat tunnistaa kotimaisen ruoan vaivattomasti, ja haluamme auttaa tässä. Kotimaisuuslaskuri tarjoaa tietoa ostopäätösten tueksi ja näyttää kotimaisuuden eri ulottuvuudet. Kotimainen työ on tärkeää, ja lisäksi halusimme eritellä myös raaka-aineiltaan kotimaiset tuotteet, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä.

- Sekä raaka-aineiltaan että valmistukseltaan kotimaisten tuotteiden luokittelu perustuu laskurissa Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -sertifikaatteihin. Ratkaisu ei ole aukoton, sillä kaikilla täysin kotimaisilla tuotteilla ei vielä ole näitä sertifikaatteja eri syistä johtuen. Haluammekin kannustaa valmistajia käyttämään näitä ostamista helpottavia merkkejä, Alarotu sanoo.

Kaikkiin S-ruokakauppoihin on nyt myös lisätty Hyvää Suomesta -merkki hyllynreunoihin helpottamaan kotimaisten tuotteiden löytymistä.

Kotimaisuuslaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään jatkuvasti ja ruokatuotteiden alkuperämaa- ja valmistusmaatietoja päivitetään palveluun kattavammaksi.

S-ryhmän tekoja kotimaisen ruoan puolesta:

• S-mobiilin Omat ostot -palvelun kotimaisuuslaskurin avulla voi arvioida tuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta aina yksittäisen tuotteen tasolle saakka.
  • S-ryhmän ruokakauppojen hyllynreunoissa on Hyvää Suomesta -kotimaisuusmerkki kotimaisten tuotteiden kohdalla.
  • S-ryhmän oman Kotimaista-sarjan tuotteet ovat aina varmistetusti kotimaisia ja merkin tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta -merkin tai Sirkkalehtimerkin vaatimukset.
  • S-ryhmän ja ProAgrian yhteistyössä valmistelemat Tulevaisuusvalmennukset viljelijöille ja yrittäjille on yksi S-ryhmän teoista suomalaisen ruoan valoisan tulevaisuuden varmistamiseksi.
  • Valtaosa S-ryhmän ketjuravintoloissa tarjoiltavasta lihasta on suomalaista ja ABC-asemien ravintoloissa lihan kotimaisuusaste on täydet 100 %.

*Lähde: S-ryhmän asiakastutkimuksen vastaajina on 2437 asiakasta, joista 62 % naisia ja 38 % miehiä eri ikäryhmistä ja maantieteellisesti eri puolilta Suomea.

Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0634, ilkka.alarotu(at)sok.fi

Vesa Riihelä, S-mobiilin Omat ostot -palvelun tuoteomistaja, palvelukehitys, p. 010 768 0413, vesa.riihela(at)sok.fi

S-ryhmän vuoden 2018 yhteisövero 61,8 miljoonaa euroa4.11.2019 05:45:00 EETTiedote

S-ryhmä maksoi vuonna 2018 yhteisöveroa yhteensä 61,8 miljoonaa euroa. Lukuun on laskettu S-ryhmän keskitettyjä ketjuohjaus- ja asiantuntijapalveluita tuottavan SOK:n sekä S-ryhmän alueosuuskauppojen sekä niiden tytäryhtiöiden maksamat yhteisöverot. Kokonaisuudessaan S-ryhmän yritykset tilittivät Suomen valtiolle ja kunnille yhteensä lähes 1,8 miljardia euroa veroja ja maksuja vuonna 2018. Lisätietoja: https://www.s-kanava.fi/web/s-ryhma/vuosikatsaus/yhteiskunta#Verojalanjälki viestinta@sok.fi

INSOMNIA Show & Dinner vie kiihkeän rytmikkäisiin klubitunnelmiin. Helsinkiläisravintolan 1.11. alkavassa pikkujouluelämyksessä nousevat tunnetut tanssitähdet lavalle.31.10.2019 10:00:00 EETTiedote

Insomnia-show’ssa viritetään käyntiin Helsingin kuumin radiokanava, jonka rytmit vievät juhlavieraat kuumiin klubitunnelmiin Roomasta aina Puerto Ricoon. Show-numeroita tähdittävät suositut musikaalitähdet sekä Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmasta tutut tanssijat. Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Virgin Oilin pikkujoulukauden suosittuun ohjelmapakettiin sisältyy lisäksi aperitiivi ja runsas italialainen buffet-illallinen. Insomnia Show & Dinner on tarjolla 1.11. alkaen 14. joulukuuta saakka.

Helsinkiläinen funkkishotelli Vaakuna laajenee kokonaisella hotellikerroksella29.10.2019 10:00:00 EETTiedote

Helsingin keskeisimmällä paikalla sijaitseva Original Sokos Hotel Vaakuna laajenee yhdellä huonekerroksella. Uudet 72 huonetta rakentuvat tavaratalo Sokoksen käytössä tähän asti olleeseen viidenteen kerrokseen. Laajennuksen jälkeen hotellissa on yli 340 huonetta, osa omalla näköalaparvekkeella. Hotelli Vaakuna avautui olympiavuonna 1952 ja on funkkisarkkitehti Erkki Huttusen päätyö Helsingissä.