Lempeä

Pieni Puumala näyttää suuntaa lämmöntuotannon tulevaisuuteen

Järvi-Suomessa sijaitsevan Puumalan asukkaat saavat lämmön tänäkin kesänä auringosta ja ilmasta. Lämpökeskuksen hakekattila sammutettiin eilen 19.5., josta eteenpäin kunnan kaukolämpö tuotetaan hybridilaitoksella aina syskuun loppuun saakka. Viime kesänä ensimmäistä kertaa toiminnassa ollut hybridilaitos koostuu 400 neliön aurinkokeräinkentästä ja erikoislämpöpumpusta. Tavoitteena on tulevana kesänä kasvattaa uuden laitoksen tuotantoa entisestään.

“Uusi hybridilaitos on yllättänyt positiivisesti meidät toiminnallaan. Ensimmäisenä vuotenaan se tuotti lämpöä yhteensä 956 MWh”, kertoo Lempeän liiketoimintajohtaja Jari Väyrynen. "Tänä vuonna tavoitteet ovat vielä korkeammalla, kun laitoksen säädöt ovat heti alusta alkaen parhailla asetuksilla", Väyrynen jatkaa.

Hakekattila ajettiin alas eilen 19.5, jonka jälkeen hybridilaitos tuottaa tarvittavan lämmön aina syyskuun loppuun asti.

Tähän asti kesäisin on käytetty öljyä lämmön tuotantoon, joten uusi laitos vähentää merkittävästi kesän aikaista öljyn käyttöä. Öljyä kuluu 30 000 litraa vähemmän ja hiilidioksidipäästöt vähenevät 515 000 kiloa vuodessa. Myös hakkeen polttaminen vähenee. CO2-päästöjen pudotukset vastaavat noin 260 henkilöauton vuotuisia päästöjä.

Laitoksen ydin on erikoislämpöpumppu, joka jalostaa ilmasta kerätyn lämmön kaukolämpöverkkoon sopivaksi, ja samanaikaisesti jäähdyttää sekä aurinko- että energiakeräimiä, jotta lämpöä saadaan otettua entistä enemmän talteen. Ylijäämälämpö varastoidaan lämpöakkuun, josta lämpöä jalostetaan erikoislämpöpumpun kautta kaukolämpöverkkoon.

Hybridilämpölaitoksen näkyvin elementti on 400 neliön kokoinen aurinkokeräinkenttä. Kenttä sijaitsee Puumalan peruskoulun vieressä, mikä on asettanut omat vaatimuksensa. Suoja-aita nostettiin kolmeen metriin, jotta koululaisten pesäpallot eiväiskeydy keräimiin. Samoin aidan alareunaan lisättiin mursketta vierivien pallojen varalta

Järjestelmään kuuluva lämpöakku voidaan tulevaisuudessa varata edullisen energian aikana sääennusteen ja kokemuksen tuoman kulutustiedon pohjalta. Sen avulla on mahdollista puskuroida kulutuksen huippuja. Lisäksi uusi laitos mahdollistaa lämmöntuotannon optimoinnin eri lämmönlähteiden käyttökustannusten sekä sähkön hinnan muutosten mukaan. Lopputuloksena on kuluttajille kulloinkin edullisin tapa tuottaa kaukolämpöä.

Mika Laine
Kehitys- ja innovaatiopäällikkö

Jari Väyrynen
Liiketoimintajohtaja

Lämmöntuotannon lähteet
Kesän ajan lämmöntuotanto kuukausittain

Lempeä
Lempeä Lämpö Oy, Otto Mannisen katu 6
50100 MIKKELI

0800 90990https://www.lempealampo.fi

Lempeä Lämpö Oy toimittaa lämpöä kymmenen järvisuomalaisen kunnan alueella noin 1500 asiakkaalle. Tehtävämme on luoda alueen asukkaille ja yrityksille hyvät olosuhteet asumiseen ja työntekemiseen luotettavasti ja kestävästi. Kehittämämme älykkäät energiaratkaisut tähtäävät hiilineutraaliin ja kustannustehokkaaseen lämmitykseen. Lempeä Lämpö kuuluu tytäryhtiönä järvisuomalaiseen Suur-Savon Sähkö -konserniin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Lempeä

Tekoäly tehostaa kaukolämpöä – jopa kymmenien tuhansien eurojen säästöt18.8.2023 07:09:00 EEST | Tiedote

Lempeä Lämpö Oy on saavuttanut Savonlinnassa ja Juvalla hyviä tuloksia tekoälyn käytöstä kaukolämmön tuotannon tehostamisessa. Juvan lämpölaitoksella ja Savonlinnan Pääskylahden voimalaitoksella otettiin vuoden 2021 lopussa käyttöön järjestelmät, jotka auttavat optimoimaan kaukolämpöveden lämpötilaa tekoälyn tekemien ennusteiden perusteella. Optimoinnilla saavutettiin kymmenien tuhansien eurojen rahalliset hyödyt edellisvuoden aikana.

Tekoälyllä ohjattua tuotantoa Savonlinnassa ja Juvalla - Kaukolämmön tuotannon optimoinnista entistä tehokkaampi8.11.2021 10:50:33 EET | Tiedote

Lempeä Lämpö ottaa vielä tämän vuoden aikana käyttöön tekoälyyn perustuvan kaukolämpöveden optimoinnin kahdessa suurimmassa lämpölaitoksessaan, Savonlinnan Pääskylahdella ja Juvalla. Tekoälyennusteiden tarkkuus parantaa merkittävästi Lempeän tuotannon ennustamista: malli paransi pilottivaiheessa kaukolämmön käytön ennustamisen tarkkuutta yli 50 % verrattuna aiemmin käytössä olleeseen menetelmään.

Alueellista yhteistyötä tulevaisuuden puolesta - Kerienergian investointi vähentää lämmöntuotannon päästöjä ja lisää tehokkuutta1.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kerimäen biolämpölaitoksen investointi vahvistaa paikallista yhteistyötä ja vakauttaa lämmön hintaa. Laitokselle asennettava savukaasupesuri vähentää lämpölaitoksen tuottamia pienhiukkasia 98 % polttamastaan hakkeesta, jota saadaan vieressä sijaitsevalta sahalta. Vastakaupaksi hakkeesta biolämpölaitos tuottaa lämpöä sahan käyttöön.