Lempeä

Pieni Puumala näyttää suuntaa lämmöntuotannon tulevaisuuteen

Järvi-Suomessa sijaitsevan Puumalan asukkaat saavat lämmön tänäkin kesänä auringosta ja ilmasta. Lämpökeskuksen hakekattila sammutettiin eilen 19.5., josta eteenpäin kunnan kaukolämpö tuotetaan hybridilaitoksella aina syskuun loppuun saakka. Viime kesänä ensimmäistä kertaa toiminnassa ollut hybridilaitos koostuu 400 neliön aurinkokeräinkentästä ja erikoislämpöpumpusta. Tavoitteena on tulevana kesänä kasvattaa uuden laitoksen tuotantoa entisestään.

“Uusi hybridilaitos on yllättänyt positiivisesti meidät toiminnallaan. Ensimmäisenä vuotenaan se tuotti lämpöä yhteensä 956 MWh”, kertoo Lempeän liiketoimintajohtaja Jari Väyrynen. "Tänä vuonna tavoitteet ovat vielä korkeammalla, kun laitoksen säädöt ovat heti alusta alkaen parhailla asetuksilla", Väyrynen jatkaa.

Hakekattila ajettiin alas eilen 19.5, jonka jälkeen hybridilaitos tuottaa tarvittavan lämmön aina syyskuun loppuun asti.

Tähän asti kesäisin on käytetty öljyä lämmön tuotantoon, joten uusi laitos vähentää merkittävästi kesän aikaista öljyn käyttöä. Öljyä kuluu 30 000 litraa vähemmän ja hiilidioksidipäästöt vähenevät 515 000 kiloa vuodessa. Myös hakkeen polttaminen vähenee. CO2-päästöjen pudotukset vastaavat noin 260 henkilöauton vuotuisia päästöjä.

Laitoksen ydin on erikoislämpöpumppu, joka jalostaa ilmasta kerätyn lämmön kaukolämpöverkkoon sopivaksi, ja samanaikaisesti jäähdyttää sekä aurinko- että energiakeräimiä, jotta lämpöä saadaan otettua entistä enemmän talteen. Ylijäämälämpö varastoidaan lämpöakkuun, josta lämpöä jalostetaan erikoislämpöpumpun kautta kaukolämpöverkkoon.

Hybridilämpölaitoksen näkyvin elementti on 400 neliön kokoinen aurinkokeräinkenttä. Kenttä sijaitsee Puumalan peruskoulun vieressä, mikä on asettanut omat vaatimuksensa. Suoja-aita nostettiin kolmeen metriin, jotta koululaisten pesäpallot eiväiskeydy keräimiin. Samoin aidan alareunaan lisättiin mursketta vierivien pallojen varalta

Järjestelmään kuuluva lämpöakku voidaan tulevaisuudessa varata edullisen energian aikana sääennusteen ja kokemuksen tuoman kulutustiedon pohjalta. Sen avulla on mahdollista puskuroida kulutuksen huippuja. Lisäksi uusi laitos mahdollistaa lämmöntuotannon optimoinnin eri lämmönlähteiden käyttökustannusten sekä sähkön hinnan muutosten mukaan. Lopputuloksena on kuluttajille kulloinkin edullisin tapa tuottaa kaukolämpöä.

Mika Laine
Kehitys- ja innovaatiopäällikkö

Jari Väyrynen
Liiketoimintajohtaja

Lämmöntuotannon lähteet
Kesän ajan lämmöntuotanto kuukausittain

Lempeä
Suur-Savon Sähkö Oy, Otto Mannisen katu 6
50100 MIKKELI

0800 90990https://www.lempealampo.fi

Suur-Savon Sähkön Lempeä kaukolämpö toimittaa lämpöä kymmenen järvisuomalaisen kunnan alueella noin 1500 asiakkaalle.  Päätehtävämme on luoda alueen asukkaille ja yrityksille hyvät olosuhteet asumiseen ja työntekemiseen. Tuottamamme lämpö syntyy pääosin lähimetsiemme hukkaenergiasta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Lempeä