Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

HSY testaa monilokeroista jäteautoa. Auton ilmeen on toteuttanut graafinen suunnittelija Taru Staudinger.

Neljät eri roskat pysyvät jäteautossa omissa lokeroissaan

Monilokeroisessa keräysastiassa on neljä lokeroa, joihin asukkaat lajittelevat kotitaloudessaan syntyvät biojätteet, muovipakkaukset, pienmetallit ja sekajätteen. Astian käy tyhjentämässä tarkoitukseen suunniteltu nelilokeroinen jäteauto, joka pystyy tyhjentämään kaikki jätteet yhdellä käyntikerralla.

– Teettämämme kyselyn mukaan 63 prosenttia Helsingin seudun asukkaista lajittelisi aktiivisemmin, jos keräyspaikka olisi taloyhtiössä tai lähempänä kotia. Haluamme nyt kokeilla, helpottavatko ja lisäävätkö uudet keräyspalvelut jätteiden lajittelua, logistiikkasuunnitelija Saara Valtonen kertoo.

Vaaralliset jätteet tärkeää saada pois muiden jätteiden joukosta

Vaarallisen jätteen kokeilussa palvelun testaajat saavat kotiinsa sinetöitävän keräyslaatikon, johon he voivat laittaa kotona syntyvät vaaralliset jätteet. Tällaisia ovat esimerkiksi öljyt, maalit, lakat, energiansäästölamput, paristot sekä liuotinten tai voimakkaiden siivousaineiden jäämät. HSY käy tyhjentämässä jäteastiat kaksi kertaa vuodessa.

– Ympäristölle ja terveydelle vaaralliset aineet on tärkeää saada kerättyä ja hävitettyä asianmukaisella tavalla, toteaa toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Monilokerokokeilusta

Vaarallisen jätteen keräyskokeilusta

Monilokerokeräyksestä:
Saara Valtonen, logistiikkasuunnittelija, puh. 045 6576 126, saara.valtonen(at)hsy.fi

Vaarallisen jätteen keräyskokeilusta:
Maarit Kiviranta, toimintovastaava, puh. 040 8333 254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi

Kotien vaarallisia jätteitä voi viedä maksutta myös Sortti-asemille sekä vaarallisen jätteen keräyskontteihin. Lisätietoa löytyy HSY:n verkkosivulta www.hsy.fi/vaarallinenjäte.

Maalit, öljyt ja liuottimet ovat yleisesti käytettyjä aineita, jotka jätteinä pitää toimittaa vaarallisen jätteen keräykseen.
Tunnistatko nämä kotisi tavarat ja aineet vaaralliseksi jätteeksi? Kaikki paristot, lakat, energiansäästölamput, liimat ja liuottimet tulee viedä vaarallisen jätteen keräykseen.

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022