Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

HSY testaa monilokeroista jäteautoa. Auton ilmeen on toteuttanut graafinen suunnittelija Taru Staudinger.

Neljät eri roskat pysyvät jäteautossa omissa lokeroissaan

Monilokeroisessa keräysastiassa on neljä lokeroa, joihin asukkaat lajittelevat kotitaloudessaan syntyvät biojätteet, muovipakkaukset, pienmetallit ja sekajätteen. Astian käy tyhjentämässä tarkoitukseen suunniteltu nelilokeroinen jäteauto, joka pystyy tyhjentämään kaikki jätteet yhdellä käyntikerralla.

– Teettämämme kyselyn mukaan 63 prosenttia Helsingin seudun asukkaista lajittelisi aktiivisemmin, jos keräyspaikka olisi taloyhtiössä tai lähempänä kotia. Haluamme nyt kokeilla, helpottavatko ja lisäävätkö uudet keräyspalvelut jätteiden lajittelua, logistiikkasuunnitelija Saara Valtonen kertoo.

Vaaralliset jätteet tärkeää saada pois muiden jätteiden joukosta

Vaarallisen jätteen kokeilussa palvelun testaajat saavat kotiinsa sinetöitävän keräyslaatikon, johon he voivat laittaa kotona syntyvät vaaralliset jätteet. Tällaisia ovat esimerkiksi öljyt, maalit, lakat, energiansäästölamput, paristot sekä liuotinten tai voimakkaiden siivousaineiden jäämät. HSY käy tyhjentämässä jäteastiat kaksi kertaa vuodessa.

– Ympäristölle ja terveydelle vaaralliset aineet on tärkeää saada kerättyä ja hävitettyä asianmukaisella tavalla, toteaa toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Monilokerokokeilusta

Vaarallisen jätteen keräyskokeilusta

Monilokerokeräyksestä:
Saara Valtonen, logistiikkasuunnittelija, puh. 045 6576 126, saara.valtonen(at)hsy.fi

Vaarallisen jätteen keräyskokeilusta:
Maarit Kiviranta, toimintovastaava, puh. 040 8333 254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi

Kotien vaarallisia jätteitä voi viedä maksutta myös Sortti-asemille sekä vaarallisen jätteen keräyskontteihin. Lisätietoa löytyy HSY:n verkkosivulta www.hsy.fi/vaarallinenjäte.

Maalit, öljyt ja liuottimet ovat yleisesti käytettyjä aineita, jotka jätteinä pitää toimittaa vaarallisen jätteen keräykseen.
Tunnistatko nämä kotisi tavarat ja aineet vaaralliseksi jätteeksi? Kaikki paristot, lakat, energiansäästölamput, liimat ja liuottimet tulee viedä vaarallisen jätteen keräykseen.

Pakojätehuone, sähköpyöriä sekä hanavesiasema – HSY tukee Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteita tarjoamalla avajaistapahtumassa konkreettisia työkaluja ilmastonmuutoksen torjuntaan3.7.2019 09:54:26 EESTTiedote

Jätteiden lajittelu, pyöräily ja hanaveden juonti – kuka tahansa voi helposti vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja kestävään kehitykseen. Avajaisissa paikalla olevilta HSY:n ympäristöasiantuntijoilta voi kysyä lajitteluvinkkejä ja neuvoja ympäristöystävälliseen elämäntapaan.