Pikaraitiolinjan 15 vaunu tekee yleisökiertueen 14.-17.6.
Joukkoliikenteen asiakkailla ja tiedotusvälineillä on 14.-17.6. mahdollisuus tutustua pikaraitiolinjan 15 vaunuun ja kuulla tulevasta liikenteestä. Helsingin seudun joukkoliikenteen uutta tulokasta esitellään Otaniemen, Leppävaaran, Maunulan ja Itäkeskuksen pysäkeillä kunakin päivänä klo 15-18.

Tulevan pikaraitolinjan 15 Artic X54 -vaunu tekee yleisökiertueen 14.-17.6.
Kiertueajat- ja pysäkit ovat:
• 14.6. klo 15-18, Aalto-Yliopisto (Otaniemi), Otaniementie 12
• 15.6. klo 15-18, Leppävaaran asema, Alberganesplanadi
• 16.6. klo 15-18, Maunula, Pakilantie 9
• 17.6. klo 15-18, Itäkeskus, Raaseporintie 1
Paikalla on runsaasti asiantuntijoita, joilta voi kysyä niin vaunusta kuin tulevasta liikenteestäkin. Tilaisuudet on tarkoitettu koko perheelle ja niissä voi muun muassa testata tietonsa pikaratikasta leikkimielisessä visassa, josta on palkintojakin luvassa.
Suuren yleisön lisäksi myös tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tutustumaan uuteen vaunuun.
Kiertueen toteuttavat yhdessä HSL, Kaupunkiliikenne Oy, Helsingin ja Espoon kaupungit sekä radan rakentamisesta vastannut Raide-Jokeri -hanke.
Artic X54 -vaunu on suunniteltu pikaraitiotielle
ForCity Smart Artic X54 on varta vasten tulevaa pikaraitiotieliikennettä varten suunniteltu ratikka. Vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, joten niissä on ohjaamot kummassakin päässä ja ovet molemmilla sivulla.
Ratikat ovat 34 metriä pitkiä ja niitä on tarvittaessa mahdollista pidentää noin kymmenellä metrillä. Luvassa on väljää matkustamista, sillä Artic X54 -vaunuihin mahtuu enemmän matkustajia kuin telibusseihin tai kantakaupungin linjojen ratikoihin.
Pikaratikan lattia on pysäkkilaiturien kanssa samalla tasolla, eikä pikaratikan sisällä ole portaita.
Vaunut on suunniteltu niin, että ne sopivat myös haastavaan rataverkkoon. Ne ovat liikennöinnin ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia kantakaupungin Artic-vaunujen kanssa. Vaunut ovat ympäristöystävällisiä, energiatehokkaita ja ylläpitokustannuksiltaan edullisia.
Pikaraitiolinjaa 15 liikennöidään Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä. Liikenne alkaa joko syksyllä 2023 tai viimeistään vuonna 2024. HSL päättää liikenteen aloittamisen ajankohdasta aikaisintaan elokuun lopussa. Ajankohta riippuu muassa kuljettajien ja vaunujen määrästä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja tapahtumasta:
Markkinointisuunnittelija Reeta Viljamaa, HSL, reeta.viljamaa@hsl.fi
Viestinnän asiantuntija Tapio Tolmunen, HSL, puh. 050 3855 055
Lisätietoja raitiovaunukalustosta:
Kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä, Kaupunkiliikenne Oy, puh. 040 522 4711
Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme