Piranesi - Rauniot puhuvat 16.2.-27.5.2018 Sinebrychoffin taidemuseo

Tiedote 16.2.2018. Piranesi - Rauniot puhuvat esittelee italialaisen Giovanni Battista Piranesin (1720-1778) grafiikkaa. Piranesi uudisti tapaa kuvata Rooman kaupunkikuvaa ja maisemaa. Hänen tunnetuimmat grafiikansarjansa ovat Vedute di Roma ja Carceri d’Invenzione. Molemmat sarjat ovat edustettuina näyttelyssä. ”Yleisöllä on nyt harvinainen tilaisuus tutustua grafiikan suuren mestarin teoksiin, jotka vain harvoin voivat olla esillä valonherkkyytensä vuoksi”, sanoo museonjohtaja Kirsi Eskelinen. Esillä on yhteensä 16 grafiikanlehteä Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmasta.

Giovanni Battista Piranesin (1720-78): Octavian pylväshallin porttirakennus Roomassa Kuva/bild/photo: Kansallisgalleria / Finlands Nationalgalleri / Finnish National Gallery / Kirsi Halkola.

Vedute di Roma -sarjaan kuuluu 137 grafiikanvedosta. Piranesi aloitti sarjan työstämisen ennen vuotta 1748 ja täydensi sitä vähitellen, aina kuolinvuoteensa saakka. Piranesi julkaisi 16 vedosta sisältävän Carceri d’Invenzione -sarjan ensimmäisen kerran 1740-luvun lopulla 14-osaisena. Hän jatkoi sarjan työstämistä ja julkaisi sen uudelleen täydennettynä vuonna 1761. Piranesin grafiikantuotanto käsittää yli tuhat teosta.

Näyttelytilassa on myös Carceri d’Invenzione -sarjasta tehty 3D-videoprojisointi. Sen myötä katsoja voi sukeltaa sisälle Piranesin mielikuvituksellisiin tiloihin.

Samaan aikaan museossa on esillä italialaisen taiteilijan Ippolito Caffin taidetta esittelevä näyttely Italian ja Orientin lumo. Sekä Caffille ettäPiranesille Rooma oli unelmien kaupunki ja se näkyy heidän teoksissaan. Näyttelyt tarjoavat kiehtovan aikamatkan Roomaan ja veduta-kuvien historiaan.

Pääsymaksu:      12 / 10 €, alle 18-v. ilmaiseksi. Meillä käy museokortti.

Opastilaukset: ma-pe klo 9-15 p. 0294 500 500, varaukset@kansallisgalleria.fi

Museo on avoinna: ti, to, pe 11-18, ke 11-20, la, su 10-17, ma suljettu

Facebook Siffmuseo / Instagram #Sinebrychoffartmuseum / Twitter @Sinebrychoffart

Kuvatiedot:

Giovanni Battista Piranesin (1720-78):
Octavian pylväshallin porttirakennus Roomassa
Atriumgården till Porticus Octavia i Rom
Interior View of the Atrium of the Portico of Octavia in Rome

viivasyövytys / etsning / etching

Kansallisgalleria / Sinebrychoffin taidemuseo
Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Sinebrychoff
Finnish National Gallery / Sinebrychoff Art Museum

Yhteystiedot:

Sinebrychoffin taidemuseo
Bulevardi 40, 00120 Helsinki
p. 0294 500 460

Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely Sinebrychoffin taidemuseossa 28.3.-25.8.201926.3.2019 14:00:00 EETTiedote

TIEDOTE 26.3.2019, klo 14.00. Sinebrychoffin taidemuseon Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan maalausten, veistosten ja esineiden kautta aina keskiajalta nykyaikaan saakka. Kullan takia on ryövätty, sodittu, valloitettu ja rakastettu. Se on vedonnut kaikkiin kansoihin kaikkina historian aikoina. Väreinä kulta ja sininen ovat loistokkuutensa myötä saaneet lukemattomia symbolisia merkityksiä. Kulta viittaa aurinkoon, Jumalaan, valtaan ja rikkauteen - keskiajan taiteessa kulta symboloi taivasten valtakuntaa. Sinistä taas pidetään kunnian ja arvokkuuden värinä, vallan vertauskuvana.

KUTSU MEDIALLE: Tervetuloa Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttelyn ennakkoesittelyyn tiistaina 26.3.2019 klo 14 Sinebrychoffin taidemuseoon, Bulevardi 40. Näyttelyn esittelee kuraattori, FT Ira Westergård18.3.2019 08:00:00 EETKutsu

Sinebrychoffin taidemuseo 18.3.2019. Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan maalausten, veistosten ja esineiden kautta aina keskiajalta nykyaikaan saakka. Kullan takia on ryövätty, sodittu, valloitettu ja rakastettu. Se on vedonnut kaikkiin kansoihin kaikkina historian aikoina.

Kotimuseon joulu − Juhlakattauksia Bulevardilla30.11.2018 09:08:46 EETTiedote