Pirkanmaa ei nuku - Lisää yö-Prismoja ja laajempia aukioloaikoja

Lielahden ja Linnainmaan Prismojen asiakkaita palvellaan 31.5. alkaen ympäri vuorokauden, kun marketit siirtyvät 24/7-aukioloon. Aukioloajat laajenevat myös muissa Pirkanmaan Prismoissa ja S-marketeissa sekä parhaillaan uudistuvan Sale-ketjun myymälöissä. Yö-Prismat ovat kiinnostaneet asiakkaiden lisäksi laajalti myös uusia työntekijöitä.

Linnainmaan Prismassa otettiin alkuvuonna kokeiluun käsiskannerit, joita käyttämällä asiointi nopeutuu. Nyt helpotusta kaupassakäyntiin tuovat entistä laajemmat aukioloajat niin Linnainmaalla kuin muissakin Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöissä. Kuva: Lari Lappalainen

Kesän korvalla tehtävien aukioloaikamuutosten tavoitteena on tarjota ruokakauppojen asiakkaille entistä parempaa palvelua mukautumalla erilaisiin rytmeihin ja elämäntilanteisiin. Laajat aukioloajat tarjoavat myös uudenlaisia työmahdollisuuksia ilta- ja yövirkuille.

Kivijalkakauppoihin kohdistuu esimerkiksi digitalisaation myötä yhä enemmän odotuksia olla verkkokaupan tapaan jatkuvasti asiakkaiden saatavilla. Aukioloaikamuutoksella vastataan kuluttajakäyttäytymisen muutokseen, jossa ihmisten kaupassakäyntitottumukset monipuolistuvat eikä asiointi ole enää sidottu tiettyyn yhtenäiseen vuorokausi- tai viikonpäivärytmiin.

- Koronan vuoksi laajennettujen aukiolojen myötä asiointiajoissa on tapahtunut vuoden aikana selvä muutos toisaalta aamun suuntaan mutta myös ilta- ja yö asioinnin suuntaan. Yhteiskunnassa ei eletä vain yhtä rytmiä – asiakkaita riittää vuorokauden ympäri. Kävijämäärien ja palautteiden perusteella laajemmat aukioloajat on toivottu parannus, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas.

Tuntumaa yöhommiin jo rekryssä: työhaastattelut keskiyöllä

Viime vuonna ympärivuorokautiseen aukioloon siirtyneissä Kalevan ja Pirkkalan Prismoissa yötyöstä on positiivisia kokemuksia: Aukioloaikojen laajentuminen on näkynyt myymälätyöskentelyn sujuvoitumisena. Ympärivuorokautinen aukiolo on mahdollistanut myymälän kuormanpurku- ja hyllytystyön osittaisen siirtymisen ruuhkaisilta aamun ja aamupäivän tunneilta ilta- ja yöaikaan, jolloin asiakkaita liikkuu vähemmän.

Pirkanmaan Osuuskaupalla työntekijöiden palautumiseen kiinnitetään työvuorosuunnittelussa erityistä huomiota. Halukkaita yövuorojen tekijöitä onkin löytynyt hyvin. Lielahdessa ja Linnainmaalla alkaviin yövuoroihin rekrytoitiin huhtikuussa lisää henkilökuntaa ja hakemuksia saatiin satapäin. Autenttisen tunnelman luomiseksi kandidaattien työhaastattelut järjestettiin Prismoissa poikkeuksellisesti keskellä yötä.

- 24/7-myymälän yötyö tietää valvomista, joten miksei työhaastattelujakin järjestettäisi tulevaan työaikaan pikkutunneilla, hymyilee Pirkanmaan Osuuskaupan rekrytointipäällikkö Heini Salo.

Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöiden uudet aukioloajat

31.5. alkaen ympäri vuorokauden palvelevat Kalevan, Lielahden, Linnainmaan ja Pirkkalan Prismat.

Muiden Prismojen ja S-marketien minimiaukioloajat ovat ma-la klo 7-22 ja su klo 9-22. Osassa myymälöistä aukioloajat ovat minimiaukioloaikoja pidemmät. Poikkeavat aukioloajat ovat Ideaparkin Prismassa, joka elää kauppakeskuksen rytmissä.

Sale-ketjun osalta minimiaukiolot jakautuvat kolmeen ryhmään myymälän sijainnin perusteella: Kaupunkiyksiköt ovat auki vähintään ma-la 7-23 ja su 8-23. Lähiöissä sijaitsevat yksiköt vähintään ma-la 7-22 ja su 9-22. Maaseutuyksiköiden uudet aukioloajat on määritelty tapauskohtaisesti.

Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöiden uudet aukioloajat ovat nähtävillä 31.5. alkaen osoitteessa: https://www.s-kanava.fi/web/pirkanmaa/myymalat-ja-palvelut

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, karlos.kotkas@sok.fi, puh. 010 76 72520

Pirkanmaan Osuuskaupan S-market-ketjujohtaja Sami Laine, sami.laine@sok.fi, puh. 010 76 70093

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen, asta.haapanen@sok.fi, puh. 010 76 72891

Risma sai kaavaluonnoksensa – ”Asiakkaille annetaan poikkeavat vaikutusmahdollisuudet”10.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Kaleva-Hakametsän ydinalueen, Risman, tulevaisuus alkaa piirtyä konkreettiseksi. Kaavaluonnos alueen käytöstä on tullut vastikään nähtäville, ja Risman ulkoiset puitteet saavat sitä kautta tarkemman hahmon. Rakennushankkeen maaliviiva on piirretty 2020-luvun jälkimmäiselle puoliskolle, mutta eri sidosryhmät ovat päässeet vaikuttamaan Risman anatomiaan hankkeen alusta lähtien. Yksi ajatus on hankkeen edetessä vahvistunut: Risma on kokonaisuus, josta päättävät asiakkaat itse.

Sale-pyörä laskeutuu lanseerauspäivänään Näsinneulasta17.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tamperelaiset saavat kaupungin joukkoliikenneverkoston uusimman jäsenen, Sale-pyörän, käyttöön maanantaina 7.6., kun kulkupeli lanseerataan Keskustorin tuntumassa järjestettävässä tapahtumassa. Sale-pyörät lasketaan kaduille hieman ennakoitua aikaisemmin, sillä lanseerauksen arvioitiin alun perin menevän lähemmäs juhannusta. Lanseerauspäivä on samalla ensimmäinen virallinen Sale-pyörä-päivä, jota vietetään jatkossa vuosittain.

Rekki avaa Sokokselle osaston ja Prismoihin droppipisteet – ”Second hand pitää tuoda asiakkaan luokse”11.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tamperelainen merkkivaatteiden second hand -edelläkävijä Rekki ja Pirkanmaan Osuuskauppa aloittavat yhteistyön. Entuudestaan verkkokauppana tunnettu toimija avaa toukokuun lopulla Sokokselle oman osaston, josta voi ostaa ja jonne voi viedä myytäväksi laadukkaita second hand -vaatteita ja -asusteita. Lisäksi Pirkkalan ja Kalevan Prismoihin tulee Rekin droppi- eli vastaanottopisteet, joihin asiakas voi viedä myyntiin tarkoitettuja vaatteita.

Tampereella poljetaan ensi kesänä Sale-pyörillä – Pirkanmaan Osuuskauppa kaupunkipyöräjärjestelmän kumppaniksi13.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen kaupunki on valinnut Pirkanmaan Osuuskaupan Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppaniksi. Lähikauppa Salen väreissä viilettävien pyörien ensimmäinen kausi on tarkoitus polkaista käyntiin ennen juhannusta. Aluksi noin 700 kaupunkipyörää kattava verkosto tulee ulottumaan keskustan lisäksi sen lähialueille, kuten Amuriin, Hatanpäälle, Kalevaan ja Lapinniemeen.

Linnainmaan Prismaan käsiskannerit – tuotteet suoraan hyllystä ostoskassiin ja maksu pikakassalla yhdellä viivakoodilla16.2.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Linnainmaan Prisman asiakkaat pääsevät tästä päivästä alkaen kokeilemaan ensimmäisinä Pirkanmaalla uutta Kerää ja skannaa -palvelua. Kyseessä on asiointiaikaa säästävä käsiskanneri, jolla asiakas lukee sitä mukaa tuotteidensa viivakoodit, kun kerää niitä ostoskassiinsa myymälää kiertäessä. Kauppareissun lopuksi asiakas maksaa pikakassalla koontikuitin, eikä näin ollen joudu jonottamaan perinteisellä kassalla tai purkamaan ostoksia hihnalle ja pakkaamaan niitä uudestaan.

Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijät olivat koronavuoden sankareita – joka toimialalla nähtiin isoja muutoksia9.2.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2020 oli 1 115 miljoonaa euroa, joka on 2 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Koronapandemian vaikutukset heijastuivat kaikille toimialoille tuntuvasti: edellisvuoteen verrattuna päivittäistavarakaupan myynti kasvoi jopa 10 prosenttia, kun taas käyttötavarakaupan myynti pieneni 8 prosenttia, ravintolakaupan 29 prosenttia sekä polttoneste- ja autopesukaupan 16 prosenttia. Ruoan verkkokaupan myynti liki kolminkertaistui. Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstö palkitaan haastavasta koronavuodesta palkkiolla.