Pirkkolantiellä Keskuspuiston kohdalla puunkaatoja syyskuun lopussa

Raide-Jokeri-allianssi valmistelee pikaraitiotien rakentamista puunkaadoilla Keskuspuiston kohdalla syyskuun lopussa. Pikaraitiotie rakennetaan Pirkkolantien eteläreunaan. Alueen luontoarvot on huomioitu, ja esimerkiksi liito-oravien kulkuyhteydet alueella säilyvät hyvinä puunkaadoista huolimatta.

Pikaraitiotien rakentamista valmistellaan Pirkkolantiellä Keskuspuiston kohdalla puunkaadoilla syyskuun lopussa. Pikaraitiotie rakennetaan Pirkkolantien eteläreunaan, ja jalankulku- ja pyörätie sijoittuu kadun pohjoisreunaan. Ajokaistat kulkevat kadun keskellä.

Puita kaadetaan Pirkkolantien kummaltakin puolelta. Tien eteläpuolelta puita kaadetaan kadun reunasta noin 10 metrin ja pohjoispuolelta noin neljän metrin leveydeltä. Puita kaadetaan vain sen verran kuin pikaraitiotien vaatiman tilan vuoksi on välttämätöntä. Kaadettavat puut sijaitsevat katualueella, ja työt tehdään hyväksytyn katusuunnitelman mukaisesti. Myös Lampuotilantien ja Pirkkolantien väliseltä puistoalueelta kaadetaan muutamia puita tulevan rata-alueen kohdalta.

Liito-oravan kulkuyhteydet säilyvät alueella. Osa kaadettavista puista siirretään metsän puolelle maapuiksi alueen lahopuujatkumon turvaamiseksi. Säilyvät puut suojataan huolellisesti ja kaatotyö tehdään niin, ettei säilyvän metsän puita vaurioiteta. Puunkaatojen jälkeen alueella aloitetaan pohjanvahvistustyöt.

Juha Saarikoski, tilaajan projektijohtaja, p. 040 336 0117, juha.saarikoski@hel.fi
Niina Salojärvi, ympäristöasiantuntija, p. 040 844 0757, niina.salojarvi@hel.fi

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinja 550:n. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.