Pitääkö vanhuuteen varautua?

Moni havahtuu pohtimaan vanhuuteen varautumista jäätyään eläkkeelle tai vasta myöhemmin iän karttuessa. Vanhuuteen on tarpeen varautua kuitenkin jo aiemmin. Suunnitelma omista tavoitteista tulevaisuudelle on hyvä tehdä ja talous laittaa ennen eläkeikää kuntoon.

Finanssiala ry on yhteistyössä ikääntyneiden asioista huolehtivien järjestöjen kanssa suunnitellut talouden tarkistuslistan, jonka läpikäymällä saa kuvan oman taloudellisen varautumisen asteesta. Marttaliiton ja Takuusäätiön Rahat riittää-hankkeen asiantuntijat esittelevät testiä Vanhuuteen varautumisen iltapäivässä Oodissa torstaina 10. lokakuuta.

"Taloudellisen varautumisen suunnittelu on oman tulevaisuuden ja hyvinvoinnin kannalta keskeinen asia. Se miten tulemme taloudellisesti toimeen koostuu monesta asiasta: palkasta ja sen pohjalta muodostuvasta työeläkkeestä, omasta varallisuudesta, säästöistä ja perinnöistä sekä omasta toimintakyvystä ja terveydestä", sanoo kehityspäällikkö Kristiina Siikala Finanssiala ry:stä.

Asumismuodon ohella ovat hyvä terveys, säästeliäs elämäntapa, velattomuus ja työssäkäynti ovat Eläketurvakeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan merkittävimmät toimeentuloa helpottavat tekijät ikääntyneillä.

Vanhustyön Keskusliiton Varautuminen vanhusikään -kyselytutkimuksessa viime vuodelta selvitettiin yli 50-vuotiaiden näkemyksiä vanhuuteen varautumisesta. 90 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että vanhuuteen kannattaa varautua erittäin paljon tai jossain määrin. Vastaajat myös toivovat enemmän tietoa ikääntymisen suunnitteluun liittyvistä teemoista. Erityisesti 50–69-vuotiaat kertovat avoimissa vastauksissa, että kiinnittäisivät omaan talouteensa huomiota aiemmin, jos voisivat nyt valita.

"Ongelmana tuntuu tällä hetkellä olevan se, miten ikääntymiseen varautumiseen liittyvä ennalta ehkäisevä toiminta tavoittaa ihmiset, jotka ovat vielä työelämässä. He eivät vielä halua ajatella eläkeikää", toteavat projektisuunnittelija Maija Isaksson Takuusäätiöstä ja hankekoordinaattori Erkki Ukkola Marttaliitosta. Molemmat työskentelevät Rahat riittää-hankkeessa.

Maija Isakssonin mukaan monille eläkkeen pienuus tulee yllätyksenä. Eläkkeen määrää ei välttämättä haluta ajatella, tai siitä saattaa olla epärealistisia käsityksiä. Erkki Ukkola sanoo, että etenkin miehillä näyttäisi olevan ylioptimistiset käsitykset oman eläkkeensä määrästä.

"Eläkkeelle siirtyminen tarkoittaa myös luopumista. On inhimillistä, että asia koetaan myös vaikeaksi. Taloudellinen varautuminen ei ole silloin päällimmäisenä mielessä. Tekemissämme haastatteluissa asia on tullut selvästi ilmi", Ukkola ja Isaksson toteavat.

Takuusäätiön ja Marttaliiton yhteisen Rahat riittää! -kehittämishankkeen tavoitteena on kotitalouksien talous- ja velkaongelmia ehkäisevän ja selviytymistä tukevan talousosaamisen vahvistaminen. Hankkeen kohderyhminä ovat nuoret itsenäistymässä olevat aikuiset ja työelämästä eläkkeelle siirtymässä olevat. Yhtenä hankkeen materiaalina käytetään Finanssiala ry:n yhteistyössä yhteistyökumppaniensa kanssa valmistelemaa opasta ”Suunnittele itse elämääsi – talousasiat hoitoon huolella

Opas löytyy mm. Finanssiala ry:n sivuilta sekä Vanhustyön Keskusliiton www.vanheneminen.fi -sivustolta. Opas on päivitetty kesän 2019 aikana. Talouden tarkistuslista -testi löytyy tästä linkistä.

Finanssiala ry:
Kehityspäällikkö Kristiina Siikala, puh. 040 737 5117

Rahat riittää-hanke:
Hankekoordinaattori Erkki Ukkola, Marttaliitto, puh. 050 406 7932
Projektisuunnittelija Maija Isaksson, Takuusäätiö, puh. 050 325 6919

Laittoman uhkauksen siirtyminen virallisen syytteen alaiseksi on oiva päätös pitkälle uralle29.5.2020 08:02:58 EESTTiedote

Oikeusministeriö esittää, että laiton uhkaus muuttuisi virallisen syytteen alaiseksi, jos rikos kohdistuu työtään tekevään henkilöön. Tällä hetkellä laiton uhkaus on asianomistajarikos, eli syytettä ei voida nostaa, ellei uhri sitä vaadi. Finanssiala ry:n eläköityvä vahingontorjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen on odottanut tätä hetkeä yhdeksän vuotta.

Suomalaispankkeja uhkaa mittava yhteisvastuulasku – voi vaarantaa talouden elpymistä27.5.2020 09:51:53 EESTTiedote

Koronapandemian laukaisema talouskriisi voi aiheuttaa suomalaispankeille pahimmassa tapauksessa lähes 2 miljardin euron lisälaskun muissa pankkiunionimaissa tapahtuvien kriisien vuoksi. ”Jos suomalaispankit joutuvat maksamaan tuntuvia määriä ylimääräisiä vakausmaksuja EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon, se heikentää niiden kykyä jatkaa kotitalous- ja yritysasiakkaidensa luotottamista. Tämä vaikuttaa koko Suomen talouden kykyyn toipua talouskriisistä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:3027.5.2020 07:30:00 EESTTiedote

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana 27.5. kello 8:3026.5.2020 15:16:53 EESTTiedote

​Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

Finanssialan julistus: Suomessa toimivat pankit tukevat kansantaloutta koronakriisissä20.5.2020 06:30:00 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä. Tästä ovat konkreettisena näyttönä yli 200 000 laina-asiakkaalle myönnetyt joustot lainanlyhennyksiin. Nyt julkistettava finanssialan julistus sisältää toimet, miten toimiala on mukana taloustalkoissa. Jokainen pankki päättää itse, minkälaisia helpotuksia se tarjoaa, ja tekee niitä koskevat päätökset itsenäisesti arvioiden asiakkaidensa tilanteen tapauskohtaisesti. Finanssiala tekee yhdessä maan hallituksen ja viranomaisten kanssa töitä, jotta taloutemme ja hyvinvointimme saadaan turvattua koronakriisin yli. Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä poikkeuksellisina aikoina.