Pitääkö vanhuuteen varautua?

Moni havahtuu pohtimaan vanhuuteen varautumista jäätyään eläkkeelle tai vasta myöhemmin iän karttuessa. Vanhuuteen on tarpeen varautua kuitenkin jo aiemmin. Suunnitelma omista tavoitteista tulevaisuudelle on hyvä tehdä ja talous laittaa ennen eläkeikää kuntoon.

Finanssiala ry on yhteistyössä ikääntyneiden asioista huolehtivien järjestöjen kanssa suunnitellut talouden tarkistuslistan, jonka läpikäymällä saa kuvan oman taloudellisen varautumisen asteesta. Marttaliiton ja Takuusäätiön Rahat riittää-hankkeen asiantuntijat esittelevät testiä Vanhuuteen varautumisen iltapäivässä Oodissa torstaina 10. lokakuuta.

"Taloudellisen varautumisen suunnittelu on oman tulevaisuuden ja hyvinvoinnin kannalta keskeinen asia. Se miten tulemme taloudellisesti toimeen koostuu monesta asiasta: palkasta ja sen pohjalta muodostuvasta työeläkkeestä, omasta varallisuudesta, säästöistä ja perinnöistä sekä omasta toimintakyvystä ja terveydestä", sanoo kehityspäällikkö Kristiina Siikala Finanssiala ry:stä.

Asumismuodon ohella ovat hyvä terveys, säästeliäs elämäntapa, velattomuus ja työssäkäynti ovat Eläketurvakeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan merkittävimmät toimeentuloa helpottavat tekijät ikääntyneillä.

Vanhustyön Keskusliiton Varautuminen vanhusikään -kyselytutkimuksessa viime vuodelta selvitettiin yli 50-vuotiaiden näkemyksiä vanhuuteen varautumisesta. 90 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että vanhuuteen kannattaa varautua erittäin paljon tai jossain määrin. Vastaajat myös toivovat enemmän tietoa ikääntymisen suunnitteluun liittyvistä teemoista. Erityisesti 50–69-vuotiaat kertovat avoimissa vastauksissa, että kiinnittäisivät omaan talouteensa huomiota aiemmin, jos voisivat nyt valita.

"Ongelmana tuntuu tällä hetkellä olevan se, miten ikääntymiseen varautumiseen liittyvä ennalta ehkäisevä toiminta tavoittaa ihmiset, jotka ovat vielä työelämässä. He eivät vielä halua ajatella eläkeikää", toteavat projektisuunnittelija Maija Isaksson Takuusäätiöstä ja hankekoordinaattori Erkki Ukkola Marttaliitosta. Molemmat työskentelevät Rahat riittää-hankkeessa.

Maija Isakssonin mukaan monille eläkkeen pienuus tulee yllätyksenä. Eläkkeen määrää ei välttämättä haluta ajatella, tai siitä saattaa olla epärealistisia käsityksiä. Erkki Ukkola sanoo, että etenkin miehillä näyttäisi olevan ylioptimistiset käsitykset oman eläkkeensä määrästä.

"Eläkkeelle siirtyminen tarkoittaa myös luopumista. On inhimillistä, että asia koetaan myös vaikeaksi. Taloudellinen varautuminen ei ole silloin päällimmäisenä mielessä. Tekemissämme haastatteluissa asia on tullut selvästi ilmi", Ukkola ja Isaksson toteavat.

Takuusäätiön ja Marttaliiton yhteisen Rahat riittää! -kehittämishankkeen tavoitteena on kotitalouksien talous- ja velkaongelmia ehkäisevän ja selviytymistä tukevan talousosaamisen vahvistaminen. Hankkeen kohderyhminä ovat nuoret itsenäistymässä olevat aikuiset ja työelämästä eläkkeelle siirtymässä olevat. Yhtenä hankkeen materiaalina käytetään Finanssiala ry:n yhteistyössä yhteistyökumppaniensa kanssa valmistelemaa opasta ”Suunnittele itse elämääsi – talousasiat hoitoon huolella

Opas löytyy mm. Finanssiala ry:n sivuilta sekä Vanhustyön Keskusliiton www.vanheneminen.fi -sivustolta. Opas on päivitetty kesän 2019 aikana. Talouden tarkistuslista -testi löytyy tästä linkistä.

Finanssiala ry:
Kehityspäällikkö Kristiina Siikala, puh. 040 737 5117

Rahat riittää-hanke:
Hankekoordinaattori Erkki Ukkola, Marttaliitto, puh. 050 406 7932
Projektisuunnittelija Maija Isaksson, Takuusäätiö, puh. 050 325 6919

Maksamisen pilotilla etsitään keinoja helpottaa ikääntyneiden laskunmaksua7.11.2019 08:02:41 EETTiedote

Helsingin kaupunki käynnistää Finanssiala ry:n kanssa marraskuun aikana maksamisen pilotin. Pilotti kestää puoli vuotta, ja sen kohderyhmänä ovat Helsingin kaupungilta laskuja saavat sosiaali- ja terveystoimialan senioriasiakkaat. Pilotin avulla halutaan selvittää, miten ikääntyneiden asiakkaiden laskun maksua voitaisiin helpottaa digitalisaation avulla ja samalla tehostaa kaupungin taloushallintoa.

Korjaus: Sampo Groupin yhteisöveropotti olikin suurempi4.11.2019 09:57:31 EETTiedote

4.11. kello 9:15 lähteneessä finanssialan verojalanjälkeä käsittelevässä tiedotteessamme oli virhe. Sampo Group -konsernin maksamat yhteisöverot olivat yhteensä 124,9 miljoonaa euroa. Samalla Sampo Groupin sijoitus nousee viidenneksi. Tiedotteessa sanoimme virheellisesti, että luku olisi ollut 121,5 miljoonaa. Koko finanssialan yhteisöveropotti kasvaa 679 miljoonaan euroon. Liitteenä myös korjattu kuva.

FA laskee finanssialan verotiedot maanantaiaamuna1.11.2019 10:03:51 EETTiedote

Finanssiala ry kertoo maanantaiaamuna 4.11. heti tuoreeltaan finanssialan verotiedot vuodelta 2018. Laskemme, paljonko finanssikonsernit tytäryhtiöineen ovat maksaneet veroja ja kerromme alan suurimmat yhteisöveronmaksajat. Verottajan julkaisemat tiedot ovat yhtiökohtaisia eikä niistä käy selville koko konsernin tai yhtiöryhmän maksamia veroja. Toissa vuonna finanssialan yritykset valtasivat yhteisöveroissa kaksi kärkisijaa. Lisäksi laskemme finanssialan verojalanjäljen. Se muodostuu, kun lasketaan yhteen yhteisöveron ja vakuutusmaksuveron lisäksi työntekijöiden palkoista tehdyt ennakonpidätykset, sosiaaliturvamaksut sekä valtiolle tilitettävät arvonlisäverot.