Pitkäjänteinen ja systemaattinen markkinointityö toi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa kullan Iisalmeen
Palkituissa töissä markkinointikeinoina on käytetty muun muassa aitoja henkilökohtaisia tarinoita, joihin syntyy vahva emotionaalinen sidos ja sitä kautta samaistumismahdollisuus. Tuomariston mielestä ilahduttavaa oli, että markkinointi mielletään investoinniksi. Markkinointi ja viestintä tulisi mieltää osaksi kunnan investointiprosesseja jo suunnitteluvaiheessa, koska ilman markkinointia ja viestintää investoinnista jää merkittävä vetovoimatekijä käyttämättä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun palkitut ja kunniamaininnat
Kulta
Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: ROCK By Iisalmi! - Tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella.
Tuomariston perustelut: suora jatkumo Iisalmen toteuttamaan markkinointiin, jonka toteutustapaa muutettiin muun muassa pandemian tuomista haasteista huolimatta ketterästi. Osuvasti valittu kampanja ja keulahenkilöt, saavutetut tulokset osoittavat valintojen toimineen erinomaisesti. Plussaa kattavasta yritysten ja paikkakuntalaisten osallistamisesta, ei keskitytty vain näkyvyyteen ja vetovoimaa, vaan kohotettiin myös paikallisylpeyttä ja pitovoimaa.
Hopea
Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä -kampanja
Tuomariston perustelut: Kunnan yhteisöllisyyttä kohottavan viestintäkampanjan valmisteluun osallistettiin laajasti eri yhteistyötahoja ja kuntalaisia kuultiin prosessissa. Pudasjärven vetovoiman kasvattamisen lisäksi myös alueen pitovoimaa ja kuntalaisten paikkakuntaylpeyttä kasvatettiin. Asukkaiden aidot tarinat hieno tapa lisätä yhteisöllisyyttä mutta myös välittää aito kuva kampanjan vastaanottajalle. Hienoa, että kampanjassa käynnistettyä viestintää jatketaan kylien toimesta! Erityisen hienoa se, että kampanjan myötä Pudasjärven kunta on herännyt laajemminkin uuteen ajattelutapaan ja kuntalaisia aiempaa enemmän osallistavaan toimintaan.
Pronssi
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää
Tuomariston perustelut: Hieno viestintäpilotti kaupunkilaisten osallistamisesta niinkin arkiseen asiaan kuin katutyöt. Viestintä ja suunnitellut tapahtumat monikanavaisia ja oikein valittuja. Erityismaininta näkövammaisten huomioimisesta. Plussaa toiminnan pilotoinnista osaksi pitkäjänteisempää, pysyvää viestintämallia tietöiden osalta. kampanjassa oli määritelty selkeät tavoitteet ja mittarit. Malli on kopioitavissa kaikkiin kuntiin.
Kunniamaininnat
Jyväskylän kaupunki/Business Jyväskylä: Elämäsi Kangas - Digimarkkinointikampanja rakentamaan aluebrändiä ja vauhdittamaan alueen asuntomyyntiä
Tuomariston perustelut: Huolellisesti ja ammattitaitoisesti suunniteltu ja toteutettu kokonaisuus. Vahvasti elinkaariperiaatteella (public private partnership eli PPP) toteutettu hanke, joka etenee strategitasolta käytännön markkinointitekoihin asti, Vaikuttaa esimerkilliseltä, jossa on hyödynnetty jo asuvien aktiivisuutta. Se, että kehittäminen, maankäytön suunnittelu, kaavoitus, käytännön rakentaminen sekä markkinointi ja viestintä tapahtuvat osapuolten välisissä vuorovaikutteisissa prosesseissa on poikkeuksellista mutta erittäin toimivaa, suositeltavaa ja vaikuttavaa.
Helsingin kaupunki: Helsingin kaupungin "Kaikkien aikojen #etävappu"
Tuomariston perustelut: Tärkeä ja ajankohtainen idea, joka onnistuttiin toteuttamaan ennätyksellisen lyhyessä ajassa hämmästyttävän hyvin. Hyvin valikoidut yhteistyökumppanit sekä tarkkaan harkitut kanavat ja yhteistyökumppanuudet varmistivat laadukkaan ja suositun tapahtumatoteutuksen. Erityisen kunniamaininnan Helsinki ansaitsee saavutetun kansainvälisen näkyvyyden osalta, hieno profiloituminen virtuaaliratkaisujen osalta!
Porin kaupunki: Älä lähde sinne – Yyterin rakentaminen yhdistettynä markkinointiin takasi huipputulokset!
Tuomariston perustelut: Hauska ja tulosten perusteella onnistunut matkailumarkkinoinnin kampanja. Markkinointi kohdennettiin tilanteen muuttuessa juuri sinne, missä ihmiset ovat: televisioiden ja sosiaalisen median ääressä kodeissaan. Kannustettavaa on käyttää markkinoinnissa jo tunnettuja alueita ja vahvistaa niiden olemassaoloa.
KUUMA-seutu liikelaitos ja kaikki 10 KUUMA-kuntaa: Elämä on grillijuhla / KUUMA-seutu
Tuomariston perustelut: Nerokkaasti asuntomessuihin yhdistetty kampanja, jolla saavutettu hyviä tuloksia. Plussaa pitkäjänteisyydestä ja jatkuvuudesta tuleviin 2024 asuntomessuihin. Loistava kokonaisuus, jossa on hyödynnetty laajasti niin strategista markkinointia kuin somekanavia ja kaikkea siltä väliltä. Pohjana kaikelle on ammattimainen analysointi, markkina- ja suunnittelutyön osalta.
Imatran kaupunki ja Imatra Base Camp Oy: Imatran koulukampanja
Tuomariston perustelut: Kampanjassa on pyritty hyödyntämään lapsiperheille aidosti relevanttia teemaa. Teema on strategiaan sidottu ja sillä on pitkäjänteinen tavoite, joka hyödyttää konkreettisesti kuntalaisia mutta houkuttelee myös uusia asukkaita. Hienoja tuloksia, kun valmistuneiden koulujen viereen muuttanut merkittävästi lisää asukkaita sekä Imatralta että kauempaakin.
Mikkelin kaupunki: Mikkelin synttärisaunat 7.3.2020 – yhteisöllinen, maksuton saunatapahtuma Mikkelin torilla
Tuomariston perustelut: Hieno ja todella hyvin suunniteltu tapahtuma, johon osallistettu laaja joukko paikallisia yrityksiä. Onnistumisesta kertoo myös vierailijoiden määrä, mahtavaa osallistavaa ja yhteisöllistä kaupunkitoimintaa Mikkeli! Hatunnosto jokavuotisille tapahtumille eri teemoilla. Esimerkki siitä miten kunta tuodaan lähelle kuntalaista. Kaikki pääsevät osalliseksi syntymäpäiväjuhlaan - ei vain kutsuvieraat.
Kouvolan kaupunki: Uusi alku Kouvolassa
Tuomariston perustelut: Lämminhenkinen hyvän mielen tempaus, jossa muutettiin yhden ihmisen elämä yksi lakupala kerrallaan. Hieno vastikkeeton teko korona-aikana, kun maailma oli kaikille hieman synkkä. Tempaus lisäsi Kouvolan positiivista brändiä sekä paikkakunnalla että laajemminkin. Ainutlaatuista yli kuntarajojen yhteistyössä toteutettua markkinointia.
Yleisöäänestyksessä eniten tykkäyksiä keräsi Kuntajohtajien marssi – yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin. Alajärven, Lappajärven ja Vimpelin johtajat veivät yhteistyön ja esimerkillä johtamisen nextille levelille marssimalla Lappajärven ympäri vuosisadan helteessä. Tempaus sai liikkeelle satoja kuntalaisia kannustamaan sekä ideoimaan alueen kehittämiseksi. Budjetti oli 500€.
Tuomariston kokoonpano:
Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry
Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Asiantuntija Ida Honkanen, Työ- ja elinkeinoministeriö
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Kuntaliitto
Shortlistalle valitut kilpailutyöt ja kaikki muut kilpailutyöt on esillä avoimella kilpailualustalla www.innokylä.fi palvelussa.
Palkintojen mahdollistajan toimivat Sanoma ja Miltton.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 16. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailun tarkoituksena on vahvistaa kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamista sekä jakaa hyviä käytäntöjä. Kilpailun takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA.
Kilpailussa palkitut julkaistiin Kuntamarkkinoilla Helsingissä 15. syyskuuta.
Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Suomen Kuntaliitto, Puh. +358 45 3161 600, eija.rautiainen@kuntaliitto.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntaliitto vetoaa valtioneuvostoon ja ministeriöihin: lakihankkeiden lausuntoaikoja pidennettävä kesälomakaudella26.6.2025 12:10:12 EEST | Tiedote
Kuntaliitto vetoaa valtioneuvostoon ja ministeriöihin, jotta lakihankkeiden lausuntokierroksia ei ajoitettaisi kesälomien ajaksi. Kunnille ei jää kesäkaudella aikaa valmistella ja jättää lausuntoja niitä koskeviin lakeihin ja asetuksiin.
Kuntaliitto selvitti: Suomalaiset samaistuvat vahvasti kotikuntaansa - kiinnostavia kuntakohtaisia eroja18.6.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Mihin kuntiin tai alueisiin samaistut? Kuntaliiton tuore Kuntalaistutkimus osoittaa, että suomalaiset samaistuvat yhä vahvasti kotikuntaansa, erityisesti pienissä kunnissa ja iäkkäämmissä ikäryhmissä. Paikallisuus elää vahvana arjessa, vaikka samaan aikaan Eurooppa ja maakunta kasvattavat merkitystään. Kärkikolmikkona samaistumisessa ovat Suomi, Pohjoismaat ja kotikunta. Kotikuntaansa samaistuvien määrä kuitenkin vaihtelee merkittävästi eri puolilla Suomea. Tutkimuksesta selviää myös, että mitä vahvemmin suomalaiset kokevat kuuluvansa kotikuntaansa, sitä enemmän he luottavat päätöksentekoon ja ovat tyytyväisempiä kunnan palveluihin. Samaan aikaan uudet hallinnolliset rakenteet etsivät vielä paikkaansa ihmisten arjessa: hyvinvointialueet eivät vielä tunnu omilta. Kuntalaistutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista 46 kunnasta ja kaupungista. Liitedioista pääsee tutustumaan kuntakohtaisiin tuloksiin. Esimerkiksi Naantalissa ja Inarissa samaistuminen kotikuntaan on poikkeuksellisen vahvaa. S
Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.
Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote
Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.
Vasa är Årets klimatkommun 202522.5.2025 14:40:00 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet premierade Vasa stad med titeln Årets klimatkommun vid Kommunernas klimatkonferens i Åbo 22.5.2025. Kommunförbundet delar ut priset vartannat år. Urvalskriterierna baserar sig på resultaten av kommunernas arbete för att uppnå koldioxidneutralitet. Den premierade kommunen ska kommunicera på ett effektfullt och ansvarsfullt sätt, vara engagerad i förändringen och få konkreta resultat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme