Pk-ilmastobarometri: Ilmastonmuutosta hillitsevät pk-yritykset investoivat paljon

Kasvuhalukkaat ja vientiyritykset näkevät ilmastonmuutoksen hillitsemistoimissa selvästi enemmän mahdollisuuksia kuin haasteita. Merkille pantavaa on, että mahdollisuuksia näkevien pk-yrityksien investointiodotukset ovat huomattavasti suuremmat kuin keskimäärin kaikilla yrityksillä.

Suomen Yrittäjien ekonomisti Sampo Seppänen. Kuva: Markus Sommers. Kuva vapaasti käytettävissä.

Tieto käy ilmi kevään Pk-yritysbarometrin ilmastoaiheisista kysymyksistä laaditusta raportista. Barometriin vastanneita oli 4600.

- Koronakriisin myötä yrityksille on tärkeintä kriisistä selviytyminen, ja on odotettavaa, että osa suunnitelluista investoinneista on lykkääntynyt. Kriisin jälkihoidon toimenpiteissä tulee huomioida, että nämä investoinnit saadaan liikkeelle, kertoo Suomen Yrittäjien ekonomisti Sampo Seppänen.

Seppänen sanoo, että ilmastotavoitteita tukeva vihreä elvytys auttaa akuutin kriisin jälkeisessä ajassa, mutta muistuttaa että tukien tulee tukea taloutta, eikä niistä saa tulla pysyväluonteisia.

- Markkinaehtoiset keinot, kuten riittävä päästöjen hinnoittelu sekä panostukset tutkimukseen ja innovaatiotoimintaan luovat ilmastoystävällisen kasvun näkymät pitkälle tulevaisuuteen, hän täsmentää.

Odotukset henkilöstön määrän kasvusta vuodelle 2020 olivat ilmastonmuutoksen hillinnässä potentiaalia näkevillä yrityksillä selvästi muita yrityksiä positiivisemmat.

Päästövähennystoimet tuovat haasteita neljännekselle yrityksistä. Haasteita koetaan muun muassa liikenteen alalla.

- Haasteiden keskellä olevia yrityksiä ei saa unohtaa. Liikenteen toimijoita rasitetaan jo korkealla polttoaineen verotuksella. Lisää rasitteita ei nyt kaivata, Seppänen muistuttaa.

Arvot ohjaavat yritysten päästövähennystoimia

Vuoden 2019 aikana lähes 70 prosenttia pk-yrityksistä toteutti lisätoimia, jotka laskivat oman toiminnan päästöjä. Eniten toimia on kohdentunut kierrätyksen tehostamiseen.

Isoimpana ajurina yritysten ilmastotoimissa ovat yrityksen arvot ja strategia. Myös kustannussäästöt ja tehokkuuden lisääntyminen ovat tärkeitä motivaation lähteitä ryhdyttäessä päästöjä vähentäviin toimiin.

Yritykset tekevät laajasti päästöjä vähentäviä toimia ilman julkisen vallan asettamia velvoitteita. Lainsäädännön velvoitteet toimivat ajurina ilmastotoimissa noin viidenneksellä yrityksistä.

- On hienoa nähdä, että arvot ja kustannussäästöt ohjaavat näin vahvasti ilmastotoimiin.

Sääntely on usein kustannustehoton väline ilmastopolitiikassa. Tämä on syytä muistaa etenkin koronan jälkeisessä tilanteessa, jossa yrityksien tilanne on vaikea ja samalla pyritään kohti hiilineutraalia Suomea, Seppänen tiivistää.

Ensimmäistä kertaa julkistettu Pk-ilmastobarometri on koottu helmikuussa julkaistun Pk-yritysbarometrin ilmastoaiheisista kysymyksistä. Barometriin vastanneita oli 4600. Suomen Yrittäjät, Finnvera ja Työ- ja elinkeinoministeriö julkistavat Pk-yritysbarometrin kaksi kertaa vuodessa.

Suomen Yrittäjät on julkaissut myös Yrittäjän ilmasto-oppaan, joka sisältää 80 keinoa taistella ilmastonmuutosta vastaan.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Alle puolet yrittäjistä pystyy pitämään riittävästi lomaa9.6.2021 07:52:52 EEST | Tiedote

12 prosenttia yrittäjistä ei lomaile tänä kesänä ollenkaan, 16 prosenttia lomailee korkeintaan viikon, käy ilmi Yrittäjägallupista. Alle puolet kokee pystyvänsä pitämään riittävästi lomaa. “Nämä ovat huolestuttavia tietoja. Yrittäjäkin tarvitsee lomansa. Muuten voimat loppuvat eikä ajattelu uudistu. Jos vain mahdollista, kannattaa pitää edes lyhyt loma”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät: Pienyrityksiä pitää auttaa digitalisoimaan taloushallintoaan - taloudenpitoon ja velvoitteisiin kuluva aika minimoitava, jotta jää aikaa tehdä bisnestä31.5.2021 13:31:04 EEST | Tiedote

- Pienyritysten taloushallinnon digitalisoitumista on edistettävä niin, että tunnistetaan yrittäjien arjen tarpeet ja vastataan niihin. Tuore selvitys paikantaa kehittämiskohtia, joihin viranomaisten ja taloushallintoalan on tartuttava, jotta taloudenhoidosta ja sen velvoitteista koituisi pienyrityksille mahdollisimman vähän vaivaa, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä sanoo.