Pk-yritykset selviävät koronakriisistä odotettua paremmin

Profinder toteutti Suomen laajimman selvityksen poikkeustilan vaikutuksista pk-yritysten liiketoimintaan. Tulokset ovat optimistisia verrattuna viime aikojen julkiseen keskusteluun: 43 % pk-yrityksistä uskoo toimintansa kasvavan tai jatkuvan normaalina koronasta huolimatta.

Suomen johtava asiakasdatan toimittaja Profinder toteutti tutkimuksen, jossa selvitettiin alle 250 henkeä työllistävien yritysten tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä koronapandemian aikana. Tutkimukseen vastasi huhtikuun aikana 2500 pk-yritysten edustajaa. Kyseessä on otoskooltaan suurin pk-yrittäjien kohderyhmään kansallisesti toteutettu kysely tähän mennessä.

Tutkimuksen vastauksista selvisi, että vaikka pk-yrittäjien enemmistö kertoo liiketoimintansa supistuvan, suuri osa yrityksistä pystyy jatkamaan kannattavaa liiketoimintaa. 43 % pk-yrityksistä uskoo toimintansa kasvavan tai jatkuvan normaalina koronasta huolimatta ja jopa 16 % uskoo liiketoimintansa kasvavan seuraavien kuukausien aikana.

Vastaukset kuvaavat pk-sektorin suurta mukautumiskykyä verrattuna esimerkiksi isoihin, yli 250 henkilöä työllistäviin yrityksiin. Tutkimus tuo myös esiin yksinyrittäjien ja sivutoimisten yrittäjien alttiuden lopettaa tai tauottaa liiketoimintansa verrattuna yrityksiin, joissa on yli 10 työntekijää.

Koronaselvityksessä pienet ja keskisuuret yritykset arvioivat poikkeustilan vaikuttavan yritystoimintaan ensisijaisesti liiketoiminnan hetkellisellä supistumisella. Supistuminen oli suurinta majoitus- ja ravitsemistoiminnan alalla, jossa yli puolet toimijoista kertoi liiketoimintansa supistuvan yli 80 %.

Irtisanomiset ja lomautukset myös oletettua pienempiä

Vastauksissa ilmeni, että pk-yritykset reagoivat kriisiin ensisijaisesti mukauttamalla liiketoimintaansa hetkelliseen kysynnän laskuun. 70 % yrityksistä ei suunnittele lomautusta ja harva, ainoastaan 7 %, aikoo turvautua irtisanomisiin. Pk-yritykset arvioivat lomautusten koskevan 7,7 % ja irtisanomisten 4,7 % eri toimialojen työntekijöistä. Alle 5 % vastaajista uskoo joutuvansa lopettamaan liiketoimintansa kriisin seurauksena.

Tilastokeskuksen mukaan pk-yritykset työllistivät vuonna 2018 noin miljoona työntekijää. Näistä työntekijöistä lomautettaisiin siis arviolta 75 000 ja irtisanottaisiin 46 000 henkilöä.

”Vaikka lomautus- ja irtisanomismäärät kuulostavat hurjilta, on todella positiivista, että suuri osa pk-yrityksistä aikoo selvitä koronakriisistä ilman niitä. Se luo toivoa yritysten ja Suomen kilpailukyvyn säilymiseen maailmanlaajuisesta koronakriisistä huolimatta”, Profinderin VP Sales and Operations Olli Suvanto toteaa.

Vain alle puolet pk-yrityksistä kertoo hakevansa tukea koronakriisistä selviämiseen. Pk- yritykset arvioivat tarvitsevansa keskimäärin 75 000 euroa tukea. Rahoitusta tarvitsevia yrityksiä on eniten majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa keskimääräinen tuen tarve on 50000 euroa. Euromäärällisesti suurimmat tukitarpeet ovat kuitenkin suuren varasto-omaisuuden toimialoilla, kuten teollisuudessa ja maataloudessa.

Lisätietoja:

Olli Suvanto

VP Sales and Operations olli.suvanto@profinder.fi

+358 40 822 8662

Koko tutkimuksen voit lukea osoitteesta https://profinder.fi/lataa-profinderin-koronaselvitys