Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää* vietetään tulevana sunnuntaina, 27.6.2021. Päivällä halutaan lisätä tietoisuutta pienten ja keskisuurten yritysten merkityksestä sekä panoksesta maailmantaloudessa.

Pandemian myötä mikro-, sekä pk-yritykset ovat kohdanneet monenlaisia haasteita; ensin toimintaa hidastivat hallitusten sulkutoimenpiteet, nyt kauhukuvana on taantuma ja uhkana työttömyys sekä muuttuvat markkinat. Suomessa yrittäjien ja pk-yritysten taloudelliseen palautumiseen ja tulevaan kasvuun liittyy sekä valtteja että vaaroja.

Vaarat tunnetaan, mutta voidaanko niitä riittävästi ehkäistä?

Yritysten kasvua sekä kestävyyttä mahdollistaisi nopeampi maksaminen ja pk-yritykset tunnistavat esimerkiksi maksuviiveisiin liittyvät riskit aiempaa paremmin. Moni on kuitenkin joutunut korona-aikana hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja ylläpitääkseen asiakassuhteitaan.

• Lähes kaksi kolmasosaa (63%) pk-yrityksistä kertoo koronakriisin motivoineen parantamaan maksuviiveisiin liittyvien riskien hallintaa ja yli puolet (57%) on tullut entistä tietoisemmaksi niiden vaikutuksista pienyrityksille.
  • Yli puolet pk-yrityksistä (54%) sanoo joutuneensa hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja suurilta tai monikansallisilta yrityksiltä välttääkseen asiakassuhteiden vahingoittumisen.

Koronapandemia on herättänyt erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset pohtimaan asiakkaiden maksuviiveisiin liittyviä riskejä. Maksuajoista keskusteltaessa pienemmät yritykset eivät kuitenkaan ole suurten yritysten kanssa tasavertaisessa neuvotteluasemassa. Pitkien maksuehtojen hyväksyminen vaikeuttaa samalla yrityksen luoton- sekä kassavirran hallintaa”, Iskala miettii.

Digitalisaatiota ja valoisia kasvunäkymiä

Yhteiskunnan ja talouden avautuminen pandemiatilanteen parantuessa luo kuitenkin positiivisia näkymiä erityisesti pk-yritysten tulevaisuudelle; 46 prosenttia suomalaisista pk-yrityksistä on nyt innostuneempia kasvusta ja tulevaisuudesta kuin moneen vuoteen.

Vahvan etätyösuosituksen myötä sekä kuluttajien siirtyessä yhä enenevissä määrin verkkokauppaan, tuli digitaalisista työtavoista elintärkeitä kaikille yrityksille; pk-yrityksistä 44 prosenttia onkin kiihdyttänyt pandemian johdosta digitalisaatiotaan.

Yrittäjien ja pienten sekä keskisuurten yritysten luottamuksen palauttamiseksi ja kasvun aikaansaamiseksi tarvitaan toimitusketjujen luotettavuutta, riittävästi työvoimaa sekä kysynnän palautumista. Yrityksiltä itseltään vaaditaan runsaasti sopeutumista ja kykyä uudelleenorganisoitua, yhteiskunnalta puolestaan vakaata toimintaympäristöä ja suurilta yrityksiltä vastuullisia maksuehtoja. Kasvun vauhdittamiseksi meiltä kaikilta vaaditaan nyt uudenlaisia ratkaisuja”, Iskala summaa.

European Payment Report lyhyesti:

• Intrumin European Payment Report eli yritysten maksutaparaportti arvioi vuosittain yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä riskejä.
  • Intrum on julkaissut yritysten maksutaparaporttia jo vuodesta 1998 alkaen. Nyt ilmestynyt Suomea koskeva raportti on järjestyksessä seitsemäs.
  • Vuosittaisen raportin tuottaa ulkoinen tutkimuslaitos - Longitude - joka kerää tietoja samanaikaisesti 29 Euroopan maasta. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui 11 187 yritystä 11 teollisuudenalalta Euroopasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää.
  • Tutkimuksen kenttätyö on tehty 26.1.-16.4.2021 välisenä aikana.
  • European Payment Report 2021 julkaistiin 16.6.2021 osoitteessa www.intrum.com/epr2021 ja Suomen osio julkaistiin 17.6.2021 osoitteessa www.intrum.fi/epr2021

Muut lähteet

Kaupan liitto: kaupassa asioiminen vähentynyt
Suomen Pankin tilastot: yrityslainakanta lähes samansuuruinen kuin vuosi sitten

*MSME: Micro-, Small and Medium-sized Enterprises Day

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.