Pohjoisessa maistuu lakritsi, pääkaupunkiseudulla suklaa – jäätelökesän uutuudet nyt kaupoissa

Suomalaiset ovat jäätelökansaa, ja kesän uutuuksien saapuminen kaupan pakastealtaaseen maaliskuussa on monelle odotettu hetki. Perinteisesti parhaiten maistuvat suklaiset puikot ja tuutit, mutta S-ryhmän ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että suomalaisten jäätelömaussa on myös alueellisia eroja.

Jäätelökesän uutuustuotteet saapuvat S-ryhmän ruokakauppojen pakastealtaisiin tästä päivästä alkaen. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto

Suomalaiset testaavat uusia jäätelöitä innokkaasti, ja muutama uutuuksista nousee yleensä kesän myydyimpien jäätelöiden joukkoon – siitäkin huolimatta, että valtaosa myydyimmistä tuotteista on pysynyt pitkään samoina. S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntitilastoista selviää, että jäätelökategorian myydyimpiä tuotteita ovat vuodesta toiseen suklaiset puikot ja tuutit.

”Suomalaisten suosikkimakuja jäätelöissä ovat suklaan lisäksi toffee ja marjamaut. Jäätelön kulutus on meillä väkilukuun suhteutettuna maailman suurimpien joukossa, ja etenkin kerta-annosjäätelöiden valikoima on huomattavasti runsaampi ja monipuolisempi kuin muualla Euroopassa”, kertoo myyntipäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta.

Suomalaisten jäätelömaussa on kuitenkin havaittavissa mielenkiintoisia alueellisia eroavaisuuksia. S-ryhmän ruokakauppojen myyntidatasta selviää muun muassa, että Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa maistuvat erityisen hyvin lakritsaiset jäätelöt, kun taas Koillismaalla suositaan toffeeta ja pääkaupunkiseudulla suklaata. Mansikkajäätelö maistuu varsinkin Etelä-Karjalassa ja Kainuussa. Pähkinäisiä jäätelöitä ostetaan erityisen paljon Lounais-Suomessa Rauman ja Turun seuduilla, ja minttujäätelöiden ystäviä puolestaan löytyy Kainuusta, Hämeestä ja Rauman alueelta.

Alueellisia eroja löytyy myös erilaisten tuotekategorioiden väliltä: myyntidatasta käy ilmi esimerkiksi, että raikkaita mehujäitä suositaan erityisesti Uudellamaalla ja Suomen innokkaimmat jäätelötuuttien ostajat löytyvät Etelä-Savosta ja Koillismaalta. Jäätelön monipakkauksia ostetaan suhteellisesti eniten Kainuussa ja jäätelökakkuja Hämeessä. Kotipakkaukset sen sijaan ovat tasaisen suosittuja koko maassa.

Mikä uutuusjäätelöistä nousee tämän kesän hitiksi?

Juhani Haaran mukaan erityisesti herkuttelujäätelöiden, vegejäätelöiden sekä lifestyle-jäätelöiden, kuten sokeroimattomien ja proteiinipitoisten jäätelöiden, kysyntä on ollut viime aikoina kasvussa. Kerta-annosjäätelöissä on nähtävissä kahta vastakkaista trendiä, sillä myyntiään ovat kasvattaneet sekä kevyet ja raikkaat mehujäät että tuhdimmat isot puikot ja tuutit.

Monet kesän uutuusjäätelöistä vastaavatkin johonkin ajankohtaisista trendeistä. Esimerkiksi uusia herkuttelujäätelöitä kotipakkauksissa on tarjolla lukuisia, ja niille ennustetaan erityisen kovaa kysyntää kevään aikana, sillä korona-ajan kotoilu on kasvattanut jäätelöiden koti- ja monipakkausten myyntiä merkittävästi. Haara arvelee, että esimerkiksi Ingman Creamy Lipsi vadelma & päärynä -kotipakkausjäätelö löytyy keväällä monen jäätelönystävän ostoskorista. Myös uusia jäätelöpuikkoja ja -tuutteja löytyy herkkusuiden testattavaksi pitkä liuta. Esimerkkeinä kiinnostavista uutuuksista Haara mainitsee muun muassa Jättis Dragon-tuutin, Classic Strawberry Crush -puikon ja Ben&Jerry’s Peace Pop -puikon.

”Tietyt tuotteet ovat saatavilla vain S-ryhmän myymälöistä. Näitä ovat esimerkiksi Kingis Minttukeksijäätelö, Ben&Jerry’s Phish Food sekä Magnum Almond -jäätelöpuikkojen ja Pirulo Kaktus Parade -mehujään monipakkaukset. Uutuustuotteet saapuvat myymälöiden pakastealtaisiin maaliskuun alussa eli viimeistään lähipäivinä, myymälästä riippuen”, Haara vinkkaa.

Myyntipäällikön TOP10 uutuusjäätelöt – maista ainakin näitä!

• Twister Peek a Blue mehujää
  • Fazer Premium Hazelnut jäätelöpuikko
  • Magnum Double Billionaire puikko
  • Valio Kinuskituutti laktoositon & gluteeniton
  • Kingis Minttukeksijäätelö*
  • Pingviini Juhlatuutti kinuski
  • Fazer Remix Original, kotipakkaus
  • Jymy Taivas minttusuklaajäätelö, kotipakkaus
  • Pingviini Kaura-vaniljajäätelö, kotipakkaus
  • Ben&Jerry’s Phish Food, kotipakkaus*

*Saatavilla vain S-ryhmän myymälöistä.

Juhani Haara, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juhani.haara(at)sok.fi, puh. 010 768 0628

Myyntipäällikkö Juhani Haaran TOP 10 jäätelöuutuudet

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Erinomainen asiakaspalvelu siivitti asiakastyytyväisyyden huipputuloksiin S-ryhmän ravintoloissa14.4.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.

S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.

S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä31.3.2021 13:07:03 EEST | Tiedote

S-ryhmä tekee jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajiensa kanssa edistääkseen myymiensä tekstiilien vastuullisuutta ja tekstiiliketjujensa läpinäkyvyyttä mahdollisimman pitkälle. Kiinan Xinjiangin alueella tuotettu puuvilla herättää paljon keskustelua ja S-ryhmän marketkauppa selvitti 220 Kiinassa sijaitsevan tai Kiinasta peräisin olevia raaka-aineita käyttävän valmistajan linkitykset alueelle.