Pohjoisessa maistuu lakritsi, pääkaupunkiseudulla suklaa – jäätelökesän uutuudet nyt kaupoissa

Suomalaiset testaavat uusia jäätelöitä innokkaasti, ja muutama uutuuksista nousee yleensä kesän myydyimpien jäätelöiden joukkoon – siitäkin huolimatta, että valtaosa myydyimmistä tuotteista on pysynyt pitkään samoina. S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntitilastoista selviää, että jäätelökategorian myydyimpiä tuotteita ovat vuodesta toiseen suklaiset puikot ja tuutit.
”Suomalaisten suosikkimakuja jäätelöissä ovat suklaan lisäksi toffee ja marjamaut. Jäätelön kulutus on meillä väkilukuun suhteutettuna maailman suurimpien joukossa, ja etenkin kerta-annosjäätelöiden valikoima on huomattavasti runsaampi ja monipuolisempi kuin muualla Euroopassa”, kertoo myyntipäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta.
Suomalaisten jäätelömaussa on kuitenkin havaittavissa mielenkiintoisia alueellisia eroavaisuuksia. S-ryhmän ruokakauppojen myyntidatasta selviää muun muassa, että Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa maistuvat erityisen hyvin lakritsaiset jäätelöt, kun taas Koillismaalla suositaan toffeeta ja pääkaupunkiseudulla suklaata. Mansikkajäätelö maistuu varsinkin Etelä-Karjalassa ja Kainuussa. Pähkinäisiä jäätelöitä ostetaan erityisen paljon Lounais-Suomessa Rauman ja Turun seuduilla, ja minttujäätelöiden ystäviä puolestaan löytyy Kainuusta, Hämeestä ja Rauman alueelta.
Alueellisia eroja löytyy myös erilaisten tuotekategorioiden väliltä: myyntidatasta käy ilmi esimerkiksi, että raikkaita mehujäitä suositaan erityisesti Uudellamaalla ja Suomen innokkaimmat jäätelötuuttien ostajat löytyvät Etelä-Savosta ja Koillismaalta. Jäätelön monipakkauksia ostetaan suhteellisesti eniten Kainuussa ja jäätelökakkuja Hämeessä. Kotipakkaukset sen sijaan ovat tasaisen suosittuja koko maassa.
Mikä uutuusjäätelöistä nousee tämän kesän hitiksi?
Juhani Haaran mukaan erityisesti herkuttelujäätelöiden, vegejäätelöiden sekä lifestyle-jäätelöiden, kuten sokeroimattomien ja proteiinipitoisten jäätelöiden, kysyntä on ollut viime aikoina kasvussa. Kerta-annosjäätelöissä on nähtävissä kahta vastakkaista trendiä, sillä myyntiään ovat kasvattaneet sekä kevyet ja raikkaat mehujäät että tuhdimmat isot puikot ja tuutit.
Monet kesän uutuusjäätelöistä vastaavatkin johonkin ajankohtaisista trendeistä. Esimerkiksi uusia herkuttelujäätelöitä kotipakkauksissa on tarjolla lukuisia, ja niille ennustetaan erityisen kovaa kysyntää kevään aikana, sillä korona-ajan kotoilu on kasvattanut jäätelöiden koti- ja monipakkausten myyntiä merkittävästi. Haara arvelee, että esimerkiksi Ingman Creamy Lipsi vadelma & päärynä -kotipakkausjäätelö löytyy keväällä monen jäätelönystävän ostoskorista. Myös uusia jäätelöpuikkoja ja -tuutteja löytyy herkkusuiden testattavaksi pitkä liuta. Esimerkkeinä kiinnostavista uutuuksista Haara mainitsee muun muassa Jättis Dragon-tuutin, Classic Strawberry Crush -puikon ja Ben&Jerry’s Peace Pop -puikon.
”Tietyt tuotteet ovat saatavilla vain S-ryhmän myymälöistä. Näitä ovat esimerkiksi Kingis Minttukeksijäätelö, Ben&Jerry’s Phish Food sekä Magnum Almond -jäätelöpuikkojen ja Pirulo Kaktus Parade -mehujään monipakkaukset. Uutuustuotteet saapuvat myymälöiden pakastealtaisiin maaliskuun alussa eli viimeistään lähipäivinä, myymälästä riippuen”, Haara vinkkaa.
Myyntipäällikön TOP10 uutuusjäätelöt – maista ainakin näitä!
- Twister Peek a Blue mehujää
- Fazer Premium Hazelnut jäätelöpuikko
- Magnum Double Billionaire puikko
- Valio Kinuskituutti laktoositon & gluteeniton
- Kingis Minttukeksijäätelö*
- Pingviini Juhlatuutti kinuski
- Fazer Remix Original, kotipakkaus
- Jymy Taivas minttusuklaajäätelö, kotipakkaus
- Pingviini Kaura-vaniljajäätelö, kotipakkaus
- Ben&Jerry’s Phish Food, kotipakkaus*
*Saatavilla vain S-ryhmän myymälöistä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juhani Haara, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juhani.haara(at)sok.fi, puh. 010 768 0628
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme