Pohjoismainen ruokapalkinto Embla jaettiin ensimmäistä kertaa: Suomen Thomas Snellmanin REKO-lähiruokamalli voitti ruokayrityskategorian

Torstai-iltana 24.8.2017 julkistettiin ensimmäisen pohjoismaisen ruokakilpailun Emblan voittajat. Suomen Thomas Snellman voitti ruokayrityskategorian REKO-ruokamallin kehittämisestä ja levittämisestä. Ahvenanmaan Micke Björklundille tuli voitti ruokaviestijäsarjassa. Kilpailussa oli seitsemän kategoriaa ja se järjestettiin Kööpenhaminassa Tanskassa.

Ensimmäisen pohjoismaisen ruokakilpailun Emblan voittajat julkistettiin palkintogaalassa, joka järjestettiin Tanskan ympäristö- ja ruokaministeriön Better food for more people -huippukokouksessa Copenhagen Cooking -tapahtuman yhteydessä. Muun muassa Tanskan prinsessa Marie oli mukana palkintojenjaossa.

Yhteispohjoismainen tuomaristo arvioi ehdokkaat ja nimesi voittajat Emblan seitsemässä kilpailukategoriassa:

• Pohjoismainen ruoka-artesaani 2017: Leif Sørensenin tuote Fish Chips Färsaarilta. Suomen ehdokas kategoriassa oli Järki särki ja yrittäjät Marja Komppa & Ari Seppälä, kalasäilykkeitä valmistava kalanjalostusyritys Korpilahdella.

• Pohjoismainen raaka-ainetuottaja 2017: Dímunargardur Färsaarilta. Suomen ehdokas kategoriassa oli Malmgårdin tila ja Creutzin perhe, mm. luomuviljaa tuottava ja jalostava sekä ruokamatkailuun keskittynyt maatilayritys Loviisassa.

• Pohjoismainen joukkoruokailupalkinto 2017: Annika Unt Ruotsista. Suomen ehdokas kategoriassa oli  Mikkelin kaupungin ruoka-ja siivouspalvelu, joka tarjoaa päivittäin aterioita päiväkodeissa, kouluissa, hoitokodeissa ja henkilöstöravintoloissa Mikkelin alueella.

• Pohjoismainen ruokaviestijä 2017: Micke Björklund Ahvenanmaalta. Suomen ehdokas kategoriassa oli Motiva Oy:n Saa syödä! ruokahävikkinettisivut ja -tapahtumat.

• Pohjoismainen ruokailumatkailukohde 2017: Heimablídni, Färsaaret. Suomen ehdokas kategorissa oli Majatalosta majataloon -retket, viiden majatalon yhteinen tuoteperhe Pohjois-Karjalassa.

• Pohjoismainen ruokayritys 2017: Thomas Snellman, REKO-lähiruokamallin kehittäjä ja primus motor REKO-mallin levittämisessä.

• Pohjoismainen lapset ja ruoka 2017: Geitmyra Matkultursenter Norjasta. Suomen ehdokas oli Ammattikeittiöosaajat ry:n kehittämät ja myöntämät Kouluruokadiplomi- ja Makuaakkoset-diplomikäytännöt.

Embla-kilpailu nostaa esiin pohjoismaisen keittiön parhaita puolia: upeita raaka-aineita, ruokakulttuuria, kestäviä tuotantotapoja ja ruuan tekijöitä. Kilpailun avulla halutaan vahvistaa yhteistä pohjoismaista ruokaidentiteettiä ja ruokakulttuuria sekä lisätä kiinnostusta pohjoismaiseen ruokaan myös Pohjolan ulkopuolella.

Kilpailun järjestävät pohjoismaiset maataloustuottajajärjestöt, muun muassa MTK ja SLC. Embla on osa Uusi pohjoismainen ruoka -ohjelmaa ja sitä rahoittaa Pohjoismainen ministerineuvosto.

– Olemme iloisia, että saimme Embla-ruokapalkintoon hienoja hakijoita eri puolilta Suomea. Suomalaista osaamista, ruokaa ja tuotteita on jatkossakin syytä nostaa näkyvästi esiin myös Pohjoismaissa ja muutenkin kansainvälisesti, toteaa MTK:n maatalousjohtaja Johan Åberg, joka oli myös Emblan tuomaristossa.

– Ruuan hyvä laatu, puhtaus ja tieto alkuperästä ovat suomalaisen ruokatuotannon tärkeimpiä ominaisuuksia. Suomalaiset yrittäjät ja tuotteet ovat saaneet erittäin hyvän vastaanoton Pohjoismaissa, sanoo SLC:n tiedottaja Mia Wikström.

Kevään hakuprosessin jälkeen kansalliset tuomaristot nimittivät ehdokkaat jokaiseen kilpailukategoriaan. Ahvenanmaalla ja Färsaarilla oli mahdollisuus nimittää omat ehdokkaansa kilpailuun. Yhteispohjoismainen tuomaristo päätti Embla-kilpailun periaatteista: pohjoismaista, kestävää, inspiroivaa, uusia ajatuksia herättävää ja arvostettua.

Embla-kilpailu on saanut nimensä ensimmäisen pohjoismaisessa mytologiassa mainitun naisen nimen mukaan.

– Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies, MTK ry, puh. 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@mtk.fi

– Mia Wikström, tiedottaja, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, puh. 050 355 3213,  mia.wikstrom@slc.fi

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.