Pohjoismainen ruokapalkinto Embla jaettiin ensimmäistä kertaa: Suomen Thomas Snellmanin REKO-lähiruokamalli voitti ruokayrityskategorian

Torstai-iltana 24.8.2017 julkistettiin ensimmäisen pohjoismaisen ruokakilpailun Emblan voittajat. Suomen Thomas Snellman voitti ruokayrityskategorian REKO-ruokamallin kehittämisestä ja levittämisestä. Ahvenanmaan Micke Björklundille tuli voitti ruokaviestijäsarjassa. Kilpailussa oli seitsemän kategoriaa ja se järjestettiin Kööpenhaminassa Tanskassa.

Ensimmäisen pohjoismaisen ruokakilpailun Emblan voittajat julkistettiin palkintogaalassa, joka järjestettiin Tanskan ympäristö- ja ruokaministeriön Better food for more people -huippukokouksessa Copenhagen Cooking -tapahtuman yhteydessä. Muun muassa Tanskan prinsessa Marie oli mukana palkintojenjaossa.

Yhteispohjoismainen tuomaristo arvioi ehdokkaat ja nimesi voittajat Emblan seitsemässä kilpailukategoriassa:

• Pohjoismainen ruoka-artesaani 2017: Leif Sørensenin tuote Fish Chips Färsaarilta. Suomen ehdokas kategoriassa oli Järki särki ja yrittäjät Marja Komppa & Ari Seppälä, kalasäilykkeitä valmistava kalanjalostusyritys Korpilahdella.

• Pohjoismainen raaka-ainetuottaja 2017: Dímunargardur Färsaarilta. Suomen ehdokas kategoriassa oli Malmgårdin tila ja Creutzin perhe, mm. luomuviljaa tuottava ja jalostava sekä ruokamatkailuun keskittynyt maatilayritys Loviisassa.

• Pohjoismainen joukkoruokailupalkinto 2017: Annika Unt Ruotsista. Suomen ehdokas kategoriassa oli  Mikkelin kaupungin ruoka-ja siivouspalvelu, joka tarjoaa päivittäin aterioita päiväkodeissa, kouluissa, hoitokodeissa ja henkilöstöravintoloissa Mikkelin alueella.

• Pohjoismainen ruokaviestijä 2017: Micke Björklund Ahvenanmaalta. Suomen ehdokas kategoriassa oli Motiva Oy:n Saa syödä! ruokahävikkinettisivut ja -tapahtumat.

• Pohjoismainen ruokailumatkailukohde 2017: Heimablídni, Färsaaret. Suomen ehdokas kategorissa oli Majatalosta majataloon -retket, viiden majatalon yhteinen tuoteperhe Pohjois-Karjalassa.

• Pohjoismainen ruokayritys 2017: Thomas Snellman, REKO-lähiruokamallin kehittäjä ja primus motor REKO-mallin levittämisessä.

• Pohjoismainen lapset ja ruoka 2017: Geitmyra Matkultursenter Norjasta. Suomen ehdokas oli Ammattikeittiöosaajat ry:n kehittämät ja myöntämät Kouluruokadiplomi- ja Makuaakkoset-diplomikäytännöt.

Embla-kilpailu nostaa esiin pohjoismaisen keittiön parhaita puolia: upeita raaka-aineita, ruokakulttuuria, kestäviä tuotantotapoja ja ruuan tekijöitä. Kilpailun avulla halutaan vahvistaa yhteistä pohjoismaista ruokaidentiteettiä ja ruokakulttuuria sekä lisätä kiinnostusta pohjoismaiseen ruokaan myös Pohjolan ulkopuolella.

Kilpailun järjestävät pohjoismaiset maataloustuottajajärjestöt, muun muassa MTK ja SLC. Embla on osa Uusi pohjoismainen ruoka -ohjelmaa ja sitä rahoittaa Pohjoismainen ministerineuvosto.

– Olemme iloisia, että saimme Embla-ruokapalkintoon hienoja hakijoita eri puolilta Suomea. Suomalaista osaamista, ruokaa ja tuotteita on jatkossakin syytä nostaa näkyvästi esiin myös Pohjoismaissa ja muutenkin kansainvälisesti, toteaa MTK:n maatalousjohtaja Johan Åberg, joka oli myös Emblan tuomaristossa.

– Ruuan hyvä laatu, puhtaus ja tieto alkuperästä ovat suomalaisen ruokatuotannon tärkeimpiä ominaisuuksia. Suomalaiset yrittäjät ja tuotteet ovat saaneet erittäin hyvän vastaanoton Pohjoismaissa, sanoo SLC:n tiedottaja Mia Wikström.

Kevään hakuprosessin jälkeen kansalliset tuomaristot nimittivät ehdokkaat jokaiseen kilpailukategoriaan. Ahvenanmaalla ja Färsaarilla oli mahdollisuus nimittää omat ehdokkaansa kilpailuun. Yhteispohjoismainen tuomaristo päätti Embla-kilpailun periaatteista: pohjoismaista, kestävää, inspiroivaa, uusia ajatuksia herättävää ja arvostettua.

Embla-kilpailu on saanut nimensä ensimmäisen pohjoismaisessa mytologiassa mainitun naisen nimen mukaan.

– Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies, MTK ry, puh. 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@mtk.fi

– Mia Wikström, tiedottaja, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, puh. 050 355 3213,  mia.wikstrom@slc.fi

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.