Poikkeusvuonna keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa
Korona-ajan suositukset ja rajoitukset vaikuttivat selkeästi kauppakeskusten kävijämääriin ja myynteihin vuonna 2020. Kävijämäärät vähenivät 23,4 prosenttia 43 kauppakeskuksen vertailuaineistossa. Aika on ollut haastava usealle toimialalle ja kokonaismyynti väheni 11,6 prosenttia. Käytännössä kauppakeskuksiin tultiin asioimaan harvemmin ja ostettiin kerralla enemmän. Keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa 19,2 prosenttia. Kauppakeskuskohtaiset erot ovat merkittäviä niin myyntien kuin kävijöiden osalta. Vaikutukset ovat olleet selkeästi lievempiä keskuksissa, joissa päivittäistavarat ovat vahvasti edustettuina.

Kauppakeskuksissa on tehty paljon toimenpiteitä sekä kehitetty uusia nouto- ja toimituspalveluita, joilla asiakkaiden turvallisuus on pystytty varmistamaan pandemian eri vaiheissa. Kauppakeskusten käyttöasteet ovat pysyneet korkeina, ja vuoden lopussa lähes 94 prosenttia vertailussa mukana olevien keskusten liiketiloista oli vuokrattuna.
Korona vähensi kaupunkikeskustojen kauppakeskusten myyntiä ja kävijöitä
Koronapandemia on hiljentänyt etenkin kaupunkikeskustoja, kun etätyö, matkailun hyytyminen ja tapahtumien puuttuminen vähentävät keskustojen luontaista kävijämäärää. Kauppakeskusten myynti- ja kävijäindeksejä tarkasteltiin nyt ensimmäistä kertaa kaupunkien keskustoissa ja muilla alueilla sijaitsevien keskusten välillä. Metro- ja juna-asemien yhteydessä olevien keskusten kävijämäärissä näkyy vähentynyt työmatkaliikenne, mutta samalla keskiostos on kasvanut merkittävästi.
Keskusten liikevalikoimien ja saavutettavuuden eroavaisuudet korostavat kehitystä: kauppakeskusten suuret hypermarketit ja väljät pysäköintialueet ovat korona-aikaan houkutelleet kävijöitä, kun taas vaikutukset kaupunkikeskustojen muoti- ja erikoisliike painotteisempaan tarjontaan ovat olleet suuremmat. Vahvasti päivittäistavarakauppavetoiset kauppakeskukset ovat pärjänneet kriisin aikana muita paremmin.
Erot eri toimialojen välillä korostuivat loppuvuonna
Kauppakeskusten eri toimialoista koronapandemia on vaikuttanut erityisesti viihde- ja vapaa-ajanpalveluihin, kahviloihin ja ravintoloihin sekä jo pidempään haasteita kohdanneisiin muotiin ja asusteisiin. Päivittäistavaran ja tavaratalojen kokonaismyynti piti hyvin pintansa kauppakeskuksissa: koko vuoden tasolla myynti laski 1,4 prosenttia, ja vuoden viimeisellä neljänneksellä päästiin hyvin lähelle vuoden 2019 tasoa. Muiden toimialojen myynnin laskiessa päivittäistavarakaupan merkitys korostui.
Miltä tilanne näyttää nyt – jäsenten kommentit
”Pandemia ja rajoitukset ovat koetelleet kauppakeskuksia ja kiinteistönomistajia siinä missä vuokralaisia ja muutenkin yhteiskuntaa, mutta uskomme vahvasti kuluttajien palaavaan kauppakeskuksiin nopeasti tilanteen helpottuessa, kuten näimme viime kesänä”, toteaa Cityconin kauppakeskustoiminnoista vastaava johtaja Sanna Yliniemi.
”Koronapandemialla on ollut merkittäviä vaikutuksia kauppakeskuksien toimintaan. Muutokset ovat vaatineet kaikilta nopeaa reagointia ja uuden oppimista. Uskomme vahvasti toimialan elpymiseen heti kun ihmiset pääsevät taas liikkumaan vapaammin. Ihmisillä on tarve sosiaalisille kohtaamisille ja elämyksien kokemiselle, ja kauppakeskukset pystyvät tarjoamaan turvallisen ja toimivan kohtaamispaikan. Kauppakeskukset kehittyvät nyt hurjaa vauhtia ja toimivat konseptit, monipuolinen palvelutarjonta ja sijoittuminen ihmisten arjen lähelle houkuttelevat asiakkaita jatkossakin asioimaan keskuksissa”, sanoo Newsecin kauppakeskusliiketoiminnoista vastaava päällikkö Johanna Harjunmaa.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 43 kauppakeskusta.
Lisätietoja:
Mikko Östring, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva/Lippulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Columbus, Hertsi, Itis, Kaari, Kaivopiha, Kamppi, Kämp Galleria, Redi, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla VANTAA Jumbo-Flamingo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Tullintori, TURKU Hansa, Skanssi
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen, VAASA Espen
* vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko ÖstringJohtaja, toimitilat RAKLI / vt. toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys
Puh:050 3018 933Hanna KalevaToimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto
Puh:040 555 5269Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi lähes yhdeksän prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä11.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat reippaasti vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Kokonaismyyntiä kertyi 8,6 prosenttia vuoden 2021 vastaavaa ajanjaksoa enemmän, ja kävijämäärä kasvoi peräti 16,6 prosenttia. Kasvu kiihtyi etenkin maaliskuussa, jolloin kävijämäärä kasvoi yli 40 prosenttia ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia verrattuna pandemiarajoitusten runtelemaan vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon. Kävijämäärät ja myynnit kasvoivat pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa hieman muuta maata enemmän.
Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi viisi prosenttia vuonna 202123.2.2022 01:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna: kokonaismyynti kasvoi reilut viisi prosenttia, ja kävijöitä oli vajaan prosentin verran enemmän kuin 2020. Kasvu kiihtyi viimeisellä vuosineljänneksellä, kun kävijöitä oli 14,3 % ja myyntiä 8,5 % enemmän kuin edellisenä vuonna.
Kauppakeskusten kolmannen vuosineljänneksen kokonaismyynti nousi 1,7 prosenttia viime vuodesta8.11.2021 01:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten myynneissä toisella vuosineljänneksellä nähty reipas kasvu tasaantui heinä-syyskuussa. Koko maan kauppakeskusten vertailukelpoinen myynti kasvoi 1,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli lähes saman verran kuin vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä.
Vuoden kauppakeskusteko 2021: Mall of Tripla voittoon innovatiivisella verkkokaupalla4.11.2021 11:59:34 EET | Tiedote
Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppa on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Rohkea ja innovatiivinen uuden liiketoimintamallin pilotointi koronapandemian tuomien rajoitusten keskellä oli tuomariston mielestä osoitus siitä, että kauppakeskus pystyy vastaamaan nopeasti koronapandemian tuomiin haasteisiin.
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät piristyivät selkeästi toisella vuosineljänneksellä24.8.2021 06:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärissä tapahtui huhti-kesäkuussa selkeä käänne parempaan. Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. Kasvu oli vahvinta huhti- ja toukokuussa, mutta myös kesäkuussa myynti nousi yli 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli noin neljä prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Myös kauppakeskusten kaikkien toimialojen myynti piristyi selkeästi. Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme