Pojat pohtivat fyysistä kehitystä, tytöt mielenterveyttä

Sukupuolten väliset erot kuuluvat selvästi lasten huolenaiheissa. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimeen tuli viime vuonna lähes 21 000 yhteydenottoa.

Sukupuolten väliset erot kuuluvat selvästi lasten huolenaiheissa. Myös erilaiset tavat ottaa yhteyttä jakautuvat selkeästi poikien ja tyttöjen välillä. Lapsille ja nuorille onkin tarjottava mahdollisimman monipuolisia tapoja hakea vaikeisiin tilanteisiin tukea. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimeen tuli viime vuonna lähes 21 000 yhteydenottoa.

Pojat soittivat puhelimeen eniten ja yleisimmin heitä pohdituttivat oman fyysisen kehityksen aikataulu sekä seksuaaliseen pärjäämiseen liittyvät kysymykset. Pojat pohtivat miten lähestyä kiinnostavaa kumppania, tai onnistua seksuaalisessa kontaktissa. Poikien tapa hakea yhteyttä aikuiseen oli tyttöjä useammin testaava tai huumorilla värittynyt. Tiedonjanon ohella yhteydenottojen pinnan alla oli kipeitä yksinjäämisen kokemuksia ja kelpaamattomuutta, jota sellaisenaan ja suoraan oli vaikea ottaa puheeksi aikuisen kanssa.

Tytöt taas hakivat palvelusta apua mielenterveydenongelmiin sekä ihmissuhteisiin, useimmiten nettipalveluista. Kirjepalvelun ja chatin käyttäjistä valtaosa oli tyttöjä ja yleisimpiä yhteydenottoaiheita olivat masentuneisuus sekä itsensä vahingoittaminen. Tytöille tyypillistä oli, että omaa oloa kuvattiin laajasti ja tarkasti ja oireista oltiin haettu tietoa esimerkiksi netin kautta. Voimakaskaan oireilu ei välttämättä näkynyt ulospäin, eikä huonovointisuus ollut kenenkään aikuisen tiedossa. Tyttöjä autettiinkin useasti löytämään apua lähiammattilaisilta.

Tärkein lasta tai nuorta määrittävä tekijä on hänen persoonansa, mutta palvelun yhteydenotot osoittavat, että apua ja tukea hakiessaan aiheet eriytyvät sukupuolen mukaan ja poikien ja tyttöjen tavat ottaa kontaktia aikuiseen eroavat toisistaan. Eri-ikäisille, eri sukupuolta oleville sekä eri aiheista huolta kantaville lapsille ja nuorille onkin tarjottava mahdollisimman monipuolisia tapoja hakea tilanteeseensa tukea. Palvelua käyttäneet lapset antoivat eniten positiivista palautetta aikuisen heihin käyttämästä ajasta, lämmöstä sekä henkilökohtaiselta tuntuvasta kontaktista.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa ja -nettipalveluissa otettiin vuonna 2017 vastaan yhteensä 20 947 yhteydenottoa 7-22 -vuotiailta lapsilta ja nuorilta. Yhteydenotoista puheluja oli 17640, nettikirjeitä 1829 ja chat -keskusteluja 1478.

Yhteyshenkilöt

Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
Viestintäpäällikkö Maria Gnosspelius, maria.gnosspelius(a)mll.fi, p. 050 325 6126

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 86 000 jäsentä, 548 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi

Etsinnässä uusia leikkejä Leikkipankkiin18.10.2018 11:03Tiedote

Uuden leikin kilpailu on julistettu alkaneeksi. Kännykällä kätevästi toimiva Leikkipankki on ajanvieteideoiden aarrearkku, josta löytyy jo monet klassikot, mutta paljon myös tuoreita tuttavuuksia. Siitä huolimatta maailma on pullollaan leikkejä, joita ei ole vielä Leikkipankkiin kirjattu. Näiden etsimiseksi järjestetään nyt Uuden Leikin Kilpailu. Kaikki Leikkipankkiin leikkejä 9. marraskuuta mennessä lisänneet osallistuvat arvontaan.