Poliisi aloittaa esitutkinnan hoivakoti Kallionsydämen toiminnasta

Itä-Suomen poliisi on päättänyt tänään 7.5.2020 aloittaa esitutkinnan ikäihmisten hoivakoti Kallionsydämen toiminnasta koronavirusepidemian aikana. Attendo siirsi Kiuruvedellä sijaitsevan Kallionsydämen toimintavastuun Ylä-Savon SOTE kuntayhtymälle 9.4.2020. Hoivakotia kohtasi maaliskuun lopussa erittäin vakava koronavirusepidemia, jossa menehtyi asukkaita.

Attendo pitää esitutkintaa tärkeänä, jotta hoivakodin toimintaan liittyvät epäilyt selviävät.

“Me seisomme henkilöstömme takana. Tilanne Kallionsydämessä on ollut raskas erityisesti asukkaille ja läheisille, mutta myös jokaiselle hoivakodin työntekijälle. Toivomme, että esitutkinta hälventää epäluuloja, joita Kallionsydämen toimintaan tässä haastavassa tilanteessa on kohdistettu”, sanoo Attendon toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Attendo avustaa poliisia tutkinnassa kaikin tavoin.

Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimolle p. 044 494 2122 tai susanna.paloheimo@attendo.fi.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Koronapandemian torjuntaan käytettyjen suu- ja nenäsuojainten kuluista on lähetetty laskuja kuntatilaajille14.12.2020 11:18:33 EETUutinen

Attendo veloittaa kuntatilaajiltaan koronan torjumiseen tarvittujen suu- ja nenäsuojainten toteutuneet kulut ajalta 1.4. - 30.11.2020. Laskussa on kyse poikkeusolojen aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista, joiden ei voida katsoa kuuluvan tai kuuluneen ostopalvelusopimusten tavanomaisten soveltamisalan piiriin, ellei toisin ole sovittu. Suojavarusteiden korvaaminen yksityiselle palveluntuottajalle kuuluu kuntien vastuulle kansallisen valmius- ja tartuntatautilainsääntelyn sekä sosiaali- ja terveysministeriön 9.4.2020 antaman ja 13.5.2020 tarkentaman suojavälineiden käyttöä koskevan määräyksen perusteella. Kunnat ovat saaneet valtiolta koronatukea voidakseen korvata myös yksityisille palveluntuottajille koronapandemian aiheuttamat ylimääräiset kustannukset. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeri on syksyllä julkisuudessa korostanut kuntien vastuuta suojavarusteiden saatavuuteen ja korvaamiseen liittyen. Attendo laskuttaa tilaajiltaan ostamansa asukkaiden ja työntekijöiden pandemialt

Attendon kommentit liittyen Lännen Median artikkeliin 21.10.2020 21.10.2020 11:30:34 EESTTiedote

Lännen Media on tänään julkaissut artikkelin koskien keskeneräistä esitutkintaa hoivakoti Kallionsydämen tapahtumista. Artikkelissa Itä-Suomen poliisi kertoo seuraavaa: ”Mikäli yritystoiminnassa eli tässä tapauksessa asumispalveluyksikön liiketoiminnassa tavoitellaan taloudellista hyötyä, se voi äärimmillään johtaa hoidollisiin tai muihin laiminlyönteihin, jotka voivat taas johtaa ihmisten sairastumiseen tai kuolemaan.” Meillä ei ole tiedossa seikkoja, joiden perusteella Attendo olisi voinut saada taloudellista hyötyä Kiuruveden tapahtumiin liittyen. Otamme seuraavan kerran kantaa tähän asiaan, kun poliisi saa esitutkinnan päätökseen. Mielestämme on hyvin tärkeää, että asiat selvitetään ja poliisi saa tehdä työnsä rauhassa, etenkin esitutkinnan ollessa vielä kesken. Olemme pyrkineet edesauttamaan tapahtumien selvittämistä ja avoimesti toimittaneet poliisille kaiken tiedon, mitä meiltä on pyydetty. Olemme mm. toimittaneet poliisille esitutkintaa varten tarkan aikajanan, josta käy ilmi t

Ratkaisuja hoitajapulaan – Attendo työllistää tuhat uutta filippiiniläistä hoitajaa8.10.2020 08:09:13 EESTUutinen

Attendo on solminut sopimuksen Silkkitie Oy:n kanssa tuhannen uuden filippiiniläisen hoitajan palkkaamisesta seuraavien neljän vuoden aikana. Päätöksen taustalla on tarve löytää kestäviä ratkaisuja koko Suomea koskevaan hoitajapulaan, jonka odotetaan hankaloituvan entisestään tulevaisuudessa. Tähänastiset kokemukset filippiiniläisistä hoitajista Attendolla ovat olleet hyvin rohkaisevia.