Postimuseo jatkaa muutosmatkaansa vuonna 2023 uuden johtajan vetämänä

MuseoX. Kuva: Mielikuvittaja Tomi Aho.

MuseoX-hankkeen päämääränä on uusi valtakunnallinen vastuumuseo, joka tallentaa suomalaisten viestintää, pelejä, postin toimintaa ja digitaalista elämää sekä esittää ja jakaa elämyksellisiä sisältöjä. Museo herättää pohtimaan ihmisten välistä kommunikaatiota, sen muutosta ja merkitystä yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta. MuseoX käsittelee laajasti ihmisten väliseen vuorovaikutukseen sekä tieto- ja tavaravirtoihin liittyviä teemoja.

Uudistustyön takia uusia isoja näyttelyitä ei avaudu vuonna 2023. Silloin käynnistyy täysin uuden ydinnäyttelyn suunnittelu, jonka on määrä avautua vuonna 2025. Näyttely kertoo viestivän suomalaisen tarinan, ja sen suunnitteluun osallistetaan runsaasti erilaisia sidos- ja asiakasryhmiä.

Tänä syksynä avattu Paketoidut unelmat -näyttely jatkuu syksyyn 2023 saakka. Näyttelyn etäkauppa-teemaan liittyvä julkaisu ilmestyy alkuvuodesta. Se on tehty yhteistyössä Turun yliopiston (Porin yksikkö) Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelman kanssa.

Postimuseon pienoisnäyttelytoiminta jatkuu Vapriikin 2. kerroksen kokouskäytävällä. Kevään Voimaa taiteesta -näyttely esittelee Marjaliisa Pitkärannan sairauden aikana tehdyt viimeiset työt, jotka ovat esillä ensimmäistä kertaa. Kesän pienoisnäyttelynä on Virpi Pekkalan maksimipostikortteja ja pienoiskuvaelmia: Kesää kohti avautuu 9.5.2023. Elokuussa käytävällä nähdään Lehtileikkiä – aikakauslehtien paperinuket.

Postimuseon vaihtuvat näyttelyt 2023

Paketoidut unelmat 17.9.2023 saakka

Pienoisnäyttelyt Vapriikin kokouskäytävällä

29.11.2022–5.3.2023 Kiltit lastenlehdet
7.3.7.5.2023 Voimaa taiteesta - Marjaliisa Pitkärannan viimeiset kuvitukset
9.5.6.8.2023 Kesää kohti - Virpi Pekkalan maksimipostikortteja
8.8.15.10.2023 Lehtileikkiä - aikakauslehtien paperinuket

MuseoX. Kuva: Mielikuvittaja Tomi Aho.
MuseoX
Kiltit lastenlehdet
Voimaa taiteesta. Marjaliisa Pitkärannan viimeiset kuvitukset.
Kesää kohti. Virpi Pekkalan maksimipostikortteja.

Postimuseolla on valtakunnallinen vastuumuseotehtävä yhdessä Tampereen historiallisten museoiden kanssa, erityisalana viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä.

Postimuseo kuuluu Trafiikki-museoiden verkostoon.

Uusi teos kokoaa Suomen varhaispostin laajan historian yhteen4.4.2024 14:40:09 EEST | Tiedote

Postimuseon julkaisema teos Suomen varhaisposti – kuriiriposti, kruununposti ja varhainen yleinen posti esittelee Suomen varhaispostin kirjeiden eri tyypit ja niillä esiintyvät mustemerkinnät. Yli sadan kuvan avulla esitellään aikakautensa elämästä kertovia kirjeitä vuosilta 1580–1870. Kirja palvelee Suomen filatelian ja historian tutkimusta sekä varhaispostin keräilyä. Teoksesta on iloa myös yleisesti historiasta ja esimerkiksi vanhoista käsialoista kiinnostuneille.