Potilaan oikeuksien päivän keskiössä on hoidon laatu / Dagen för patientens rättigheter fokuserar i år på kvaliteten i vården
Päivän teemana on hoidon laatu, joka koostuu muun muassa potilaan hoitokokemuksesta, erilaisten lääketieteellisten laatukriteerien täyttymisestä sekä kansallisten hoitosuositusten ja potilaan oikeuksien toteutumisesta.
- HUS haluaa parantaa laatuaan monella eri alueella. Laajimpana laatuhankkeena on kansainvälisen JCI-laatuakkreditaation hankkiminen. Se tarkoittaa, että HUSin tulee läpäistä vaaditut laatukriteerit voidakseen sanoa kuuluvansa laadukkaiden kansainvälisten sairaaloiden joukkoon, kertoo HUSin laatuylilääkäri Sanna-Maria Kivivuori, joka toimii tapahtuman puheenjohtajana.
Muita tapoja parantaa laatua ovat muun muassa johtamisjärjestelmän kehittäminen ja hoitotyön laatua nostava Magneettisairaala-hanke.
HUSin toiminnan perusarvoihin kuuluvat potilaslähtöinen ja oikea-aikainen hoito, korkea laatu, potilaiden yhdenvertaisuus, avoimuus ja luottamus.
- Potilaan oikeuksien päivän aikana kuullaan mielenkiintoisia tietoiskuja esimerkiksi potilaan vaikuttamismahdollisuuksista omaan hoitoonsa ja siitä, milloin potilasvahingossa on oikeus potilasvakuutuskeskuksen maksamiin korvauksiin. Potilaan oikeuksien päivä tukee osaltaan HUSin arvojen toteutumista, HUSin potilasasiamies Sisko Vierimaa sanoo.
Tapahtumatorilla kansalaisilla on mahdollisuus keskustella terveydenhuollon asiantuntijoiden, potilasjärjestöjen edustajien ja viranomaisten kanssa.
Active Citizenship -kansalaisverkosto alkoi vuonna 2007 markkinoida yhdessä muiden kansalaisia edustavien potilasjärjestöjen kanssa vuotuista eurooppalaista potilaan oikeuksien päivää kaikissa EU-maissa. HUS oli edelläkävijä Suomessa ensimmäisenä Potilaan oikeuksien päivän järjestäjänä vuonna 2013.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
HUS står som arrangör för evenemanget Dagens för patientens rättigheter torsdagen den 9 maj kl. 14-17.30 i Biomedicum, Mejlans. Evenemanget är öppet för alla och samlar experter från olika branscher, patientorganisationer, medborgare samt HUS-anställda under samma tak.
Tema för dagen är kvalitet i vården och i det ingår bland annat patientens upplevelse av vården, uppfyllandet av olika medicinska kvalitetskriterier samt verkställandet av nationella vårdrekommendationer och patientens rättigheter.
- HUS vill förbättra sin funktionella kvalitet inom flera olika områden. Vårt mest omfattande kvalitetsprojekt är ansökningen av den internationella kvalitetsackrediteringen JCI. Det betyder att HUS måste uppfylla särskilt uppställda kvalitetskriterier för att kunna räkna sig till de högkvalitativa internationella sjukhusen, berättar Sanna-Maria Kivivuori, HUS kvalitetsöverläkare, som också är evenemangets ordförande.
Övriga sätt att förbättra kvaliteten är bland annat en utveckling av ledningssystemet och Magnetsjukhus-projektet vars mål är höja kvaliteten på vårdarbetet.
HUS grundvärderingar är en patientorienterad och rättidig vård, hög kvalitet, jämlikhet för patienterna, öppenhet och förtroende.
- Dagen för patientens rättigheter bjuder på intressanta kortföreläsningar, sk. infopuffar, om bland annat patientens påverkningsmöjligheter när det gäller den egna vården. Vi får också höra om när man vid en patientskada har rätt till ersättning från patientförsäkringscentralen. Dagen för patientens rättigheter stöder HUS värderingar, säger Sisko Vierimaa, patientombudsman på HUS.
På händelsetorget kan man diskutera med hälsovårdsproffs, representanter för patientorganisationer och myndigheter.
Medborgarnätverket Active Citizenship började år 2007 tillsammans med andra patientorganisationer marknadsföra den årliga dagen för patientens rättigheter i alla EU-länder. I Finland var HUS en föregångare som arrangör av landets första Dagen för patientens rättigheter våren 2013.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna-Maria Kivivuori
laatuylilääkäri, HUS
sanna-maria.kivivuori@hus.fi
puh. 050 427 9685
Sisko Vierimaa
potilasasiamies, HUS
sisko.vierimaa@hus.fi
puh. 09 471 7254, 050 323 2450
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS – Vaikuttavinta hoitoa
HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme