Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin käyttö HUSissa laajenee
HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Sen keskiössä on uusi potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti, joka otettiin ensimmäisenä käyttöön Peijaksen sairaalassa marraskuussa 2018. Apotin myötä kaikissa HUSin yksiköissä siirrytään yhdenmukaisempaan tapaan kirjata ja hyödyntää potilastietoja vuoden 2020 loppuun mennessä.
“Yhdenmukainen ja määrämuotoinen tietojen kirjaaminen on edellytys sairaanhoidon, johtamisen ja toiminnan nykyaikaiselle kehittämiselle“, HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo.
Apotin käyttö laajenee 1.2.2020 Hyvinkään, Länsi-Uudenmaan, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueille ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalaan sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian tulosyksiköihin.
Sairaalat toimivat normaalisti
HUS on valmistautunut käyttöönottoon huolellisesti. Henkilöstön riittävyydestä on huolehdittu sisäisin järjestelyin ja lisätyövoimalla. Apotti-koulutusta on järjestetty kaikille uusille käyttäjille ja käyttöönoton tukihenkilöiksi on koulutettu 1700 työntekijää.
Noin kuukauden kestävä tekninen käyttöönottovaihe on huomioitu myös kiireettömän hoidon ajanvarauksissa.
Kaikki sairaalat palvelevat potilaita ja asiakkaita normaalisti, mutta esimerkiksi päivystyspoliklinikoilla voi esiintyä ruuhkaa.
Ennen päivystykseen hakeutumista pyydetään soittamaan Päivystysavun maksuttoman numeroon 116 117 tai olemaan yhteydessä omaan terveysasemaan, jos se on avoinna.
“Käyttöönotto on iso ponnistus henkilökunnalle. Potilaille toivon siitä olevan mahdollisimman vähän haittaa. Kaikki meille tulevat potilaat kuitenkin hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä kuten aina”, Mäkijärvi vakuuttaa.
Sujuvampaa hoitoa ja parempaa palvelua
Apotin käyttö poikkeaa HUSissa nykyisin käytössä olevista järjestelmistä monin eri tavoin. Merkittävin muutos on siirtyminen yhdenmukaisesti kirjatun potilastiedon käyttämiseen. Vapaan tekstin sijasta käytetään valmista määrämuotoista tai valikosta haettua tietoa. Se poistaa tulkinnanvaraisuutta ja mahdollistaa tiedon luotettavan vertailun.
“Muutosta voisi kuvailla siten, että siirrymme muistivihkosta vakioituun toiminnanohjausjärjestelmään. Kun toimintatavat yhtenäistyvät, tietoa päästään myös hyödyntämään tehokkaammin”, Mäkijärvi sanoo.
Potilaalle uusi toimintamalli näkyy jatkossa aiempaa sujuvampana hoitona ja parempana palveluna. Apotin myötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyö tiivistyy ja toimintaa voidaan kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi. Yhdenmukaiset toimintatavat vahvistavat myös potilasturvallisuutta.
Sähköisen asioinnin palvelu Maisa
Apotin mukana HUSin asiakkaat saavat käyttöönsä uuden sähköisen asioinnin palvelun, Maisan. Se lisää vuorovaikutusta potilaan ja asiantuntijan välillä sekä potilaan mahdollisuutta osallistua omaan hoitoonsa. Maisan avulla voi hoitaa omaan hoitoon ja terveyteen liittyviä asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Hoitoyksiköt ottavat Maisan uusia ominaisuuksia käyttöön vaiheittain.
Apotin laajenemisen viimeinen vaihe käynnistyy toukokuussa 2020, kun järjestelmä otetaan käyttöön Meilahden sairaala-alueella, Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä HUSin toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa ja Vega-talossa. HUS Kuvantamisen käyttöönotto tapahtuu syksyllä 2020.
Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab. Apotin käyttäjiksi liittyvät HUSin lisäksi myös Helsinki, Vantaa, Kirkkonummi, Kauniainen, Tuusula ja Kerava.
Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan lauantaista 1.2. alkaen uutisseurannalla osoitteessa www.hus.fi/apotti.
Yhteyshenkilöt
Markku Mäkijärvi, johtajaylilääkäri
050 428 7660
markku.makijarvi(at)hus.fi
Paavo Holi, viestintäpäällikkö
050 427 9517
paavo.holi(at)hus.fi
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme