Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin käyttö HUSissa laajenee

HUSin potilas- ja asiakastiedon hallinnan toiminnanuudistus jatkuu. Uudistuksen ytimessä olevan Apotti-järjestelmän käyttö laajenee 1.2.2020. Uusi yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta.

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Sen keskiössä on uusi potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti, joka otettiin ensimmäisenä käyttöön Peijaksen sairaalassa marraskuussa 2018. Apotin myötä kaikissa HUSin yksiköissä siirrytään yhdenmukaisempaan tapaan kirjata ja hyödyntää potilastietoja vuoden 2020 loppuun mennessä.

“Yhdenmukainen ja määrämuotoinen tietojen kirjaaminen on edellytys sairaanhoidon, johtamisen ja toiminnan nykyaikaiselle kehittämiselle“, HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo.

Apotin käyttö laajenee 1.2.2020 Hyvinkään, Länsi-Uudenmaan, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueille ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalaan sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian tulosyksiköihin.

Sairaalat toimivat normaalisti

HUS on valmistautunut käyttöönottoon huolellisesti. Henkilöstön riittävyydestä on huolehdittu sisäisin järjestelyin ja lisätyövoimalla. Apotti-koulutusta on järjestetty kaikille uusille käyttäjille ja käyttöönoton tukihenkilöiksi on koulutettu 1700 työntekijää.

Noin kuukauden kestävä tekninen käyttöönottovaihe on huomioitu myös kiireettömän hoidon ajanvarauksissa.

Kaikki sairaalat palvelevat potilaita ja asiakkaita normaalisti, mutta esimerkiksi päivystyspoliklinikoilla voi esiintyä ruuhkaa.

Ennen päivystykseen hakeutumista pyydetään soittamaan Päivystysavun maksuttoman numeroon 116 117 tai olemaan yhteydessä omaan terveysasemaan, jos se on avoinna.

“Käyttöönotto on iso ponnistus henkilökunnalle. Potilaille toivon siitä olevan mahdollisimman vähän haittaa. Kaikki meille tulevat potilaat kuitenkin hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä kuten aina”, Mäkijärvi vakuuttaa.

Sujuvampaa hoitoa ja parempaa palvelua

Apotin käyttö poikkeaa HUSissa nykyisin käytössä olevista järjestelmistä monin eri tavoin. Merkittävin muutos on siirtyminen yhdenmukaisesti kirjatun potilastiedon käyttämiseen. Vapaan tekstin sijasta käytetään valmista määrämuotoista tai valikosta haettua tietoa. Se poistaa tulkinnanvaraisuutta ja mahdollistaa tiedon luotettavan vertailun.

“Muutosta voisi kuvailla siten, että siirrymme muistivihkosta vakioituun toiminnanohjausjärjestelmään. Kun toimintatavat yhtenäistyvät, tietoa päästään myös hyödyntämään tehokkaammin”, Mäkijärvi sanoo.

Potilaalle uusi toimintamalli näkyy jatkossa aiempaa sujuvampana hoitona ja parempana palveluna. Apotin myötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyö tiivistyy ja toimintaa voidaan kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi. Yhdenmukaiset toimintatavat vahvistavat myös potilasturvallisuutta.

Sähköisen asioinnin palvelu Maisa

Apotin mukana HUSin asiakkaat saavat käyttöönsä uuden sähköisen asioinnin palvelun, Maisan. Se lisää vuorovaikutusta potilaan ja asiantuntijan välillä sekä potilaan mahdollisuutta osallistua omaan hoitoonsa. Maisan avulla voi hoitaa omaan hoitoon ja terveyteen liittyviä asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Hoitoyksiköt ottavat Maisan uusia ominaisuuksia käyttöön vaiheittain.

Apotin laajenemisen viimeinen vaihe käynnistyy toukokuussa 2020, kun järjestelmä otetaan käyttöön Meilahden sairaala-alueella, Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä HUSin toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa ja Vega-talossa. HUS Kuvantamisen käyttöönotto tapahtuu syksyllä 2020.

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab. Apotin käyttäjiksi liittyvät HUSin lisäksi myös Helsinki, Vantaa, Kirkkonummi, Kauniainen, Tuusula ja Kerava.

Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan lauantaista 1.2. alkaen uutisseurannalla osoitteessa www.hus.fi/apotti.

Markku Mäkijärvi, johtajaylilääkäri
markku.makijarvi(at)hus.fi

Paavo Holi, viestintäpäällikkö
paavo.holi(at)hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.