Praktiska utmaningar och underdimensionering försvårar skyddsarbetet
Patientvårdens förlopp på HUS sjukhus under vårdarorganisationernas strejk varierade under veckoslutet. ”Jag har inte fått kännedom om några allvarliga hot mot patientvården men det har förekommit kritiska lägen. Situationen har underlättats av att färre patienter än normalt har sökt sig till jourerna under veckoslutet, vilket också var läget i början av coronavirusepidemin”, berättar chefsöverläkare Markku Mäkijärvi.
Läget har varit svårast när det gäller att ordna jouroperationer och postoperativ avdelningsvård samt tillgången till laboratorie- och bilddiagnostiktjänster. På många vårdavdelningar är de resurser som är avsatta för skyddsarbete de samma som under nattskiften före strejken. ”Det borde vara klart för alla att man med nattskiftets resurser inte klarar av verksamheten under dagtid när patienterna är vakna, har undersökningar, en del patienter blir hemförlovade och läkarna gör ronder på avdelningarna”, berättar Mäkijärvi.
Praktiska utmaningar i skyddsarbetets genomförande
I samband med strejkvarningen meddelade Tehy och SuPer att skyddsarbete ordnas för brådskande vård i syfte att trygga patienternas liv eller förhindra bestående allvarlig skada. Förhandlingarna om skyddsarbetet inleddes på HUS 16.3 och fortsätter ännu.
”Emellanåt har vi förhandlat flera gånger om dagen. Under de senaste dagarna har vi fått mer resurser för skyddsarbete, men mängden är fortfarande inte på den nivån som våra medicinska experter och chefer inom vårdarbete anser vara nödvändig”, berättar förvaltningsöverskötare Marja Renholm. ”Då förhandlingarna inleddes kom det som en överraskning hur mycket våra åsikter skiljde sig från varandra”.
Hanteringen av den övergripande situationen försvåras av att arbetsgivarna inte vet vilka arbetstagare som kommer in till arbetsskiftet. ”De som inte strejkar har rätt att normalt komma till arbetet enligt arbetsskiftslistan. Arbetsgivaren har inte rätt att fråga vem som strejkar, vem som inte gör det, och då har det kommit in mer personal till vissa arbetsskift och mindre till vissa än vad som utlovats”, beskriver Renholm. ”De här situationerna har utretts tillsammans med organisationerna. ”Arbetstagarnas utbildningsbakgrund och kompetens har inte heller alltid beaktats. Arbetsuppgifterna för olika yrkesutbildade personer är olika.”
”HUS har 1 500 vårdenheter, inklusive 150 vårdavdelningar, 125 operationssalar och stora akutmottagningar. Det finns många som behöver brådskande vård och akutsjukvård. Fördelningen av vårdarresurserna som säkerställer verksamheten i dessa enheter ligger nu i händerna på de vårdarorganisationer som ansvarar för skyddsarbetet”, säger Mäkijärvi.
Mer information om HUS tjänster under strejken på adressen hus.fi/sv/strejk.
Mera information för media:
Nyckelord
Om
På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen cirka 680 000 patienter. Våra nästan 27 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss.
HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.
Följ HUS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum