Preiviikinlahdella ja Kokemäenjoen suistossa suunnitellaan lintuvesien kunnostuksia yhteistyönä (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Metsähallitus ja Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittavat lintuvesien kunnostamisen suunnittelun Preiviikinlahdella ja Kokemänjoen suistossa. Alue on valtakunnallisesti arvokas lintujen pesimä- ja levähdysalue. Kunnostusten suunnittelu on osa Helmi-elinympäristöohjelmaa, jonka tavoitteena on turvata, suojella ja vahvistaa suomalaista luontoa ja sen monimuotoisuutta.

Avoimet merenrantaniityt ovat linnustolle tärkeää elinympäristöä. Kuvassa niittämällä hoidettua rantaniittyä Preiviikinlahdella (kuva: ELY-arkisto, Kokemäenjoki LIFE -hanke)

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Metsähallituksen yhteistiedote

Kokemäenjoen suisto on Suomen suurin suisto. Preiviikinlahdella avautuvat laajat rantaniityt sekä Pohjoismaiden yksi pisimmistä hiekkarannoista. Moni uhanlainen lintulaji löytää turvasataman täältä.

”Luonnon monimuotoisuus on huikea täällä. Tavoitteena meillä on ennen kaikkea parantaa taantuvien ja uhanalaisten kahlaaja- ja vesilintukantojen elinmahdollisuuksia”, kertoo suunnittelija Roland Vösa Metsähallituksesta.

Metsähallitus suunnittelee vanhan jokiuoman tulvittamista, niittyjä kuivattavien ojien tukkimista, puuston raivauksia, laidunten laajennusta sekä arvokkaiden perinnemaisemien kunnostamista. Suunnittelun pohjaksi Metsähallitus teettää alueella kattavat pesimälinnustoselvitykset kevään aikana.

Kunnostustoimia suunnitellaan maanomistajia kuunnellen. Yyterin lietteillä fladan eli merestä nousevan lahden vesien ohjauksen suunnittelussa osallistetaan maanomistaja alusta alkaen.

”Valtavan hienoa kuulla suunnitelmista, haluamme osaltamme edistää suojelutyötä”, tähdentää UPM Metsän ympäristöasiantuntija Juha-Matti Valonen.

UPM on tehnyt yhteistyötä alueen luonnonhoidon kanssa useita vuosia avaamalla aluetta kävijöille ja mahdollistamalla kunnostustoimia erittäin uhanalaisen etelänsuosirrin pesimäpaikalla.

Vieraspetojen tehopyynnillä kyytiä minkille ja supikoiralle

Vieraspetojen aiheuttama uhka linnustolle on tunnustettu ongelma, jonka torjuntaan viime vuonna alkanut Suomen riistakeskuksen koordinoima SOTKA-vieraspetohanke on tarttunut. Hankkeessa kehitettyjä toimintamalleja hyödynnetään kohteilla. Minkkiä ja supikoiraa aletaan järjestelmällisesti ja tehokkaasti poistamaan alueelta ammattimaisesti toimivien metsästäjien avulla.

”Pyynnin organisoinnin kannalta on ensiarvoisen tärkeätä sitouttaa paikalliset metsästäjät mukaan vieraspetojen pyyntiin”, toteaa lintuvesikoordinaattori Maria Yli-Renko Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on käynnistämässä alueella ranta-alueiden monikäyttösuunnittelua, joka helpottaa tärkeimpien monimuotoisuus- ja vesiensuojelukohteiden tunnistamista ja niiden kunnostusten suunnittelua. Lisäksi ELY-keskuksen toimesta tehdään tänä vuonna ainakin ranta-alueiden raivauksia Enäjärvellä.

Luontoelämyksiä ja virkistäytymistä

Yyterinniemi on tärkeä virkistyskäyttökohde niin alueen asukkaille kuin matkailijoille. Yyterin kuuluisat hiekkarannat vetävät väkeä kesällä nauttimaan valkoisista hiekkarannoista ja dyyneistä. Lintuharrastajat tulevat puolestaan loppukesästä ihailemaan arktisten kahlaajien näyttävää syysmuuttoa.

Osana Selkämeren kansallispuistoa Preiviikinlahden alueella vierailee kymmeniä tuhansia matkailijoita. Huolehtimalla alueen luontoarvoista voidaan tarjota monipuolisia elämyksiä, hengähdystaukoja ja seikkailuja luonnon äärellä. Kunnostustoimien myötä alue pysyy sekä linnustolle että ihmisille houkuttelevana vierailukohteena myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja:

Roland Vösa, suunnittelija,
Metsähallitus; puh. 040 627 7017, roland.vosa@metsa.fi

Maria Yli-Renko, lintuvesikoordinaattori,
Varsinais-Suomen ELY-keskus; puh. 050 380 6573, maria.yli-renko@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Det kompletterade MKB-beskrivningsunderlaget för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo är framlagt (Nyland och Egentliga Finland)3.8.2021 11:01:41 EEST | Tiedote

Kompletteringen till miljökonsekvensbeskrivningen för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo, dvs. till MKB-beskrivningen) med bilagor, Naturabedömningarna och det ursprungliga MKB-beskrivningsunderlaget är framlagda och tillgängliga under perioden 3.8.2021–3.10.2021 på adressen www.miljo.fi/helsingforsabotagforbindelseMKB. Handlingarna är dessutom framlagda och tillgängliga som tryckta versioner i områdets kommuner. De skriftliga utlåtandena och åsikterna ska lämnas till NTM-centralen i Nyland senast 3.10.2021. Anteckna UUDELY/13887/2018 som hänvisning. Utöver detta kan instanser som förvaltar Natura 2000-skyddsområden ge utlåtanden om Naturabedömningarna (anteckna den kompletterande uppgiften "Natura" i hänvisningen). I projektet för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo ingår en ny dubbelspårig direktbana mellan Esbo och Salo (längd 95 kilometer) och byggandet av dubbelspår längs med den nuvarande banan mellan Salo och Kuppis (längd 55 kilometer). I projektet ingår

Helsinki-Turku nopean junayhteyden täydennetty YVA-selostusaineisto nähtävillä (Uusimaa ja Varsinais-Suomi)3.8.2021 10:59:53 EEST | Tiedote

Helsinki-Turku nopean junayhteyden ympäristövaikutusten arviointiselostuksen eli YVA-selostuksen täydennys liitteineen, Natura-arvioinnit sekä alkuperäinen YVA-selostusaineisto ovat nähtävillä 3.8.2021–3.10.2021 välisen ajan osoitteessa www.ymparisto.fi/helsinkiturkujunayhteysYVA. Aineisto on lisäksi nähtävillä painettuna versiona alueen kunnissa. Kirjalliset lausunnot ja mielipiteet tulee toimittaa Uudenmaan ELY-keskukseen viimeistään 3.10.2021. Viitteeksi UUDELY/13887/2018. Tämän lisäksi Natura 2000 -suojelualueiden haltijat voivat esittää lausuntonsa tehdyistä Natura-arvioinneista (viitteeseen lisätieto "Natura"). Helsinki–Turku nopea junayhteys -hankkeeseen sisältyy uusi kaksiraiteinen oikorata välille Espoo–Salo (pituus 95 kilometriä) ja kaksoisraiteen rakentaminen nykyisen raiteen viereen välille Salo–Kupittaa (pituus 55 kilometriä). Lisäksi hankkeeseen sisältyvät Hajalan, Kriivarin, Toikkalan ja Piikkiön rataoikaisut välillä Salo-Kupittaa sekä Turun ratapihan parantamistoimet. H

Mynäjoen valuma-alueella aloitetaan vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnittelu (Varsinais-Suomi, Satakunta)29.7.2021 13:20:11 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen vesiensuojeluyhdistys ry laatii Mynäjoen vesistöalueelle vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnitelman Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimeksiannosta. Mynäjoen valuma-alue valikoitui kohdealueeksi, sillä siellä ei ole tehty kokonaisvaltaista koko valuma-aluetta kattavaa suunnittelua ja sekä Mynäjoen että Mynälahden vesien tila kaipaavat tilannetta kohentavia toimenpiteitä. Mynäjoen valuma-alue on suurimmaksi osaksi Mynämäen kunnan alueella, mutta osia siitä on Maskun, Nousiaisten ja Pöytyän kunnissa.