Preiviikinlahdella ja Kokemäenjoen suistossa suunnitellaan lintuvesien kunnostuksia yhteistyönä (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Metsähallitus ja Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittavat lintuvesien kunnostamisen suunnittelun Preiviikinlahdella ja Kokemänjoen suistossa. Alue on valtakunnallisesti arvokas lintujen pesimä- ja levähdysalue. Kunnostusten suunnittelu on osa Helmi-elinympäristöohjelmaa, jonka tavoitteena on turvata, suojella ja vahvistaa suomalaista luontoa ja sen monimuotoisuutta.

Avoimet merenrantaniityt ovat linnustolle tärkeää elinympäristöä. Kuvassa niittämällä hoidettua rantaniittyä Preiviikinlahdella (kuva: ELY-arkisto, Kokemäenjoki LIFE -hanke)

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Metsähallituksen yhteistiedote

Kokemäenjoen suisto on Suomen suurin suisto. Preiviikinlahdella avautuvat laajat rantaniityt sekä Pohjoismaiden yksi pisimmistä hiekkarannoista. Moni uhanlainen lintulaji löytää turvasataman täältä.

”Luonnon monimuotoisuus on huikea täällä. Tavoitteena meillä on ennen kaikkea parantaa taantuvien ja uhanalaisten kahlaaja- ja vesilintukantojen elinmahdollisuuksia”, kertoo suunnittelija Roland Vösa Metsähallituksesta.

Metsähallitus suunnittelee vanhan jokiuoman tulvittamista, niittyjä kuivattavien ojien tukkimista, puuston raivauksia, laidunten laajennusta sekä arvokkaiden perinnemaisemien kunnostamista. Suunnittelun pohjaksi Metsähallitus teettää alueella kattavat pesimälinnustoselvitykset kevään aikana.

Kunnostustoimia suunnitellaan maanomistajia kuunnellen. Yyterin lietteillä fladan eli merestä nousevan lahden vesien ohjauksen suunnittelussa osallistetaan maanomistaja alusta alkaen.

”Valtavan hienoa kuulla suunnitelmista, haluamme osaltamme edistää suojelutyötä”, tähdentää UPM Metsän ympäristöasiantuntija Juha-Matti Valonen.

UPM on tehnyt yhteistyötä alueen luonnonhoidon kanssa useita vuosia avaamalla aluetta kävijöille ja mahdollistamalla kunnostustoimia erittäin uhanalaisen etelänsuosirrin pesimäpaikalla.

Vieraspetojen tehopyynnillä kyytiä minkille ja supikoiralle

Vieraspetojen aiheuttama uhka linnustolle on tunnustettu ongelma, jonka torjuntaan viime vuonna alkanut Suomen riistakeskuksen koordinoima SOTKA-vieraspetohanke on tarttunut. Hankkeessa kehitettyjä toimintamalleja hyödynnetään kohteilla. Minkkiä ja supikoiraa aletaan järjestelmällisesti ja tehokkaasti poistamaan alueelta ammattimaisesti toimivien metsästäjien avulla.

”Pyynnin organisoinnin kannalta on ensiarvoisen tärkeätä sitouttaa paikalliset metsästäjät mukaan vieraspetojen pyyntiin”, toteaa lintuvesikoordinaattori Maria Yli-Renko Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on käynnistämässä alueella ranta-alueiden monikäyttösuunnittelua, joka helpottaa tärkeimpien monimuotoisuus- ja vesiensuojelukohteiden tunnistamista ja niiden kunnostusten suunnittelua. Lisäksi ELY-keskuksen toimesta tehdään tänä vuonna ainakin ranta-alueiden raivauksia Enäjärvellä.

Luontoelämyksiä ja virkistäytymistä

Yyterinniemi on tärkeä virkistyskäyttökohde niin alueen asukkaille kuin matkailijoille. Yyterin kuuluisat hiekkarannat vetävät väkeä kesällä nauttimaan valkoisista hiekkarannoista ja dyyneistä. Lintuharrastajat tulevat puolestaan loppukesästä ihailemaan arktisten kahlaajien näyttävää syysmuuttoa.

Osana Selkämeren kansallispuistoa Preiviikinlahden alueella vierailee kymmeniä tuhansia matkailijoita. Huolehtimalla alueen luontoarvoista voidaan tarjota monipuolisia elämyksiä, hengähdystaukoja ja seikkailuja luonnon äärellä. Kunnostustoimien myötä alue pysyy sekä linnustolle että ihmisille houkuttelevana vierailukohteena myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja:

Roland Vösa, suunnittelija,
Metsähallitus; puh. 040 627 7017, roland.vosa@metsa.fi

Maria Yli-Renko, lintuvesikoordinaattori,
Varsinais-Suomen ELY-keskus; puh. 050 380 6573, maria.yli-renko@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Siltaurakat käynnistyvät Hyrynsalmella ja Suomussalmella (Kainuu)17.5.2021 12:21:28 EEST | Tiedote

ELY-keskus toteuttaa vuonna 2021 Kainuussa kaksi siltaurakkaa: Hyrynsalmella peruskorjataan Mikitänjoen ylittävä Siltakosken silta. Silta sijaitsee Kuhmontiellä noin 24 km Hyrynsalmelta Kuhmon suuntaan. Työ toteutetaan sillalla kaista kerrallaan ja liikenne ohjataan työkohteen ohi liikennevaloilla. Liikennejärjestelyt toteutetaan viikolla 19. Suomussalmella uusitaan Parkkilantiellä sijaitseva Kylmäjoen silta. Sillan rakentamisen aikana käytössä on kiertotie. Työt alkavat kiertotien rakentamisella heti kun kelirikko ja kevättulva kohteessa helpottavat. Uusi silta valmistuu liikenteelle lokakuun lopussa. Urakkakohteiden pääurakoitsijana toimii KREATE Oy.

Utvecklingsbehov och målbild för avsnittet Lusi–Kanavuori längs riksväg 4 utreds (Mellersta Finland och Nyland)10.5.2021 14:29:07 EEST | Tiedote

NTM-centralerna i Mellersta Finland och Nyland har tillsammans påbörjat utarbetandet av en åtgärdsutredning för riksväg 4 på avsnittet mellan Lusi i Heinola och Kanavuori i Jyväskylä. I den påbörjade utredningen fastställs målbilden för avsnittet Lusi–Kanavuori som utgångspunkt för den mer detaljerade planeringen. Åtgärdsutredningen baserar sig på en utredning om principerna för utveckling av riksvägskorridoren 4 och 29 på avsnittet Helsingfors–Torneå/Haparanda (fi. Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet Helsinki–Tornio/Haaparanta). Planeringsavsnittets längd är cirka 112 kilometer.

Valtatiellä 4 selvitetään Lusi–Kanavuori-välin kehittämistarpeita ja tavoitetilaa (Keski-Suomi ja Uusimaa)10.5.2021 14:29:06 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet toimenpideselvityksen laatimisen valtatielle 4 Heinolan Lusin ja Jyväskylän Kanavuoren väliselle osuudelle. Käynnistyneessä selvityksessä määritetään Lusi–Kanavuori-välin tavoitetilanne yksityiskohtaisemman jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Toimenpideselvitys perustuu vuonna 2020 laadittuun Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta -selvitykseen. Suunnittelujakson pituus on noin 112 kilometriä.