Premico avaa uuden asuntorahastonsa lisäpääomille

Vuokra-asuntoihin erikoistunut kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö Premico avaa uuden, kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja rakennuttavan kiinteistöpääomarahastonsa lisäpääomille. Premico Asuntorahasto II Ky:n tarkoituksena on rakennuttaa 1700 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa pääosin pääkaupunkiseudulle ja muihin Suomen kasvukeskuksiin vuoden 2023 loppuun mennessä.

Premico Asuntorahasto Ky:n Vantaalla sijaitseva kohde As Oy Kivistön Zeus (2019). Kuva: Premico Kodit

Vuonna 2016 perustettu Premico Asuntorahasto Ky on rakennuttanut omistukseensa 969 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. Rahasto on suljettu, eikä ota enää vastaan lisäsijoituksia. Tavoitteissaan rahasto on onnistunut erinomaisesti. Sen omistamien asuntojen vuokrausaste oli 98,6 prosenttia, vuokralaisvaihtuvuus 19,1 prosenttia sekä asuntojen keskineliövuokra 14,61 euroa kuukaudessa (2019).

Premico Asuntorahasto II Ky on perustettu 2019 joulukuussa ja sen tavoitteena on rakennuttaa noin 1700 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksiin vuoden 2023 loppuun mennessä. Kohteet on pääosin tarkoitus rakennuttaa ARA:n niin sanotuilla lyhyillä 10 vuoden korkotukilainoilla. Rahasto keräsi noin puolet sen tarvitsemasta pääomasta alkuvuoden aikana ja tavoitteena on kerätä lisäpääomat syksyyn 2020 mennessä. Premico Asuntorahasto II Ky:llä on tällä hetkellä rakenteilla tai esisopimusvaiheessa 511 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulle.

”Olemme panostaneet alkuvuoden aikana erittäin paljon kohdehankintaan, ja onnistuneet siinä hyvin. Avaamme rahaston nyt uusille pääomille ja varmistamme näin asuntotuotantotavoitteemme saavuttamisen seuraavan kolmen vuoden aikana.” kertoo Premicon toimitusjohtaja Janne Vaula.

Rahaston omistamien asuntojen vuokratasot ovat, riippuen kohteesta, neliömetriä kohden kahdesta viiteen euroa kuukausitasolla edullisempia kuin vastaavissa vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa.

”Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen puute koetaan merkittäväksi ongelmaksi, joka estää muun muassa työvoiman liikkumista ja hidastaa näin myös talouden kehittymistä. Rahastoissamme sijoittajina on muun muassa ammattiliittoja, yliopistosäätiöitä sekä yksityisiä säätiöitä. Olemme myös itse sijoittaneet rahastoon. Kaikkia sijoittajiamme yhdistää halu kantaa yhteiskuntavastuuta yhdistettynä maltilliseen tuottotavoitteeseen.” Vaula kertoo.

Premico on vuonna 1963 perustettu asuntoihin erikoistunut kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö, jolla on neljä liiketoiminta-aluetta; asuntoihin sijoittavat pääomarahastot, kiinteistökehitys, rakennuttamiseen liittyvä konsultointi sekä vuokra-asuntojen hallinnointi, isännöinti ja vuokraus.

Premico on yhdessä kumppaniensa kanssa perustanut 8 eri asuntoihin sijoittavaa pääomarahastoa, joiden yhteenlaskettu sijoituskapasiteetti on 1,3 miljardia euroa. Vuosien 2010-2019 aikana Premico on rakennuttanut yli 3000 uutta vuokra-asuntoa pääosin pääkaupunkiseudulle. Vuonna 2018 Premico osti yhdessä Morgan Stanleyn hallinnoiman rahaston kanssa 1594 asuntoa Suomen kasvukeskuksista.

Premico hallinnoi yli 6000 vuokra-asuntoa yli 20 kaupungissa, vuokraustapahtumia on vuositasolla yli 1700. Yhtiön työllistää yli 40 kiinteistöalan ammattilaista, yhtiön päätoimipaikka on Helsinki
.

Eteläesplanadi 20

Premico is a Finnish real estate investment and development Company established in 1963 with four core business areas: residential private equity funds, real estate development, construction management, and property management together with residential leasing services and rental management.

Together with its partners Premico has established eight residential private equity funds with a total investing capacity of 1,3 billion euros. Premico Residential Fund Ky (Premico Asuntorahasto), established in 2016, owns 969 units of new affordable rental apartments. The 2019 established Premico Residential Fund II (Premico Asuntorahasto II) is pursuing to construct approximately 1700 units of new affordable rental apartments in Finnish growth centers by 2023.

During 2010-2019 Premico has constructed over 3000 new rental apartments mainly in the Helsinki metropolitan area. In 2018 Premico in joint venture with Morgan Stanley acquired 1594 rental apartments located in Finnish growth centers.

Premico and YIT agree on the construction of 136 affordable rental apartments in the Helsinki metropolitan area and its surrounding municipalities17.6.2020 07:45:00 EESTTiedote

Premico ja YIT sopivat 136 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon toteuttamisesta pääkaupunkiseudulle ja sen kehyskuntiin17.6.2020 07:45:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntoihin erikoistuneen kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö Premicon hallinnoima Premico Asuntorahasto II Ky ja YIT ovat sopineet 136 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon rakentamisesta pääkaupunkiseudulle ja sen kehyskuntiin. Kyseessä on neljän hankkeen kokonaisuus, joista kahden rakentaminen on jo aloitettu. Loput kaksi kohdetta, joista osapuolet ovat allekirjoittaneet esisopimuksen, on tarkoitus aloittaa Q3/20 aikana.

Premico ja Lujatalo sopivat 76 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon toteuttamisesta Vantaalle – kyseessä ensimmäinen Ympäristöministeriön muovitiekarttahanke asuntotuotannossa. Hanke on hyväksytty Kuntarahoituksen vihreän rahoituksen piiriin.12.6.2020 08:00:00 EESTTiedote