Premico ja Lujatalo sopivat 76 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon toteuttamisesta Vantaalle – kyseessä ensimmäinen Ympäristöministeriön muovitiekarttahanke asuntotuotannossa. Hanke on hyväksytty Kuntarahoituksen vihreän rahoituksen piiriin.

Premico ja Lujatalo toteuttavat rakentamisen muovitiekartan pilottihankkeen Vantaan Asolaan. Kuva: Arkkitehtuuritoimisto Hirvonen - Huttunen.

Vuonna 2019 perustetun Premico Asuntorahasto II Ky:n tavoitteena on rakennuttaa noin 1700 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksiin vuoden 2023 loppuun mennessä. Rahasto on jatkoa Premico Asuntorahasto Ky:lle, jonka omistuksessa on yli 900 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa pääosin pääkaupunkiseudulla.

Ympäristöministeriön laatiman muovitiekartan tarkoituksena on vähentää ja välttää sekä kierrättää ja korvata muovin käyttöä rakentamisessa.

”Olemme erittäin innostuneita ja ylpeitä voidessamme toteuttaa Suomen ensimmäisen muovitiekarttahankkeen asuntotuotannossa. Tulevaisuudessa tulemme toteuttamaan lisää asuntohankkeita, joissa korostuvat ekologisuus ja energiatehokkuus”, toteaa Premicon investointijohtaja Samuel Tuomola.

”Kaikki hankkeen muovin käyttö rakentamisajan aikana pyritään minimoimaan. Muovin käyttö sekä käytön vähentämiseen liittyvät toimenpiteet dokumentoidaan. Projektin aikana kerätty tieto koostetaan rakentamisohjeeksi, jota Premico tulee jatkossa noudattamaan kaikissa rakennuttamissaan hankkeissa”, jatkaa Tuomola.

Kohteen rakentaa Lujatalo Oy, joka on yksi Suomen suurimmista rakennusalan konserneista. Lujatalo valikoitui pilottihankkeen toteuttajaksi, koska se on yksi kestävän rakentamisen edelläkävijöistä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että pitkäaikainen yhteistyömme Premicon kanssa saa jatkoa, ja pääsemme toteuttamaan heidän kanssaan Suomen ensimmäistä muovitiekarttahanketta asuntorakentamisessa”, sanoo Lujatalon asuntorakentamisen aluejohtaja Janne Mönkkönen.

Kohteen rahoittaja, Kuntarahoitus Oyj on hyväksynyt hankeen vihreän rahoituksen piiriin.

”Vihreän rahoituksen portfolioon haetaan edelläkävijähankkeita. Hankkeet hyväksyy ympäristöasiantuntijoista koostuva arviointiryhmä, ja he pitivät Premicon kohdetta tärkeänä esimerkkihankkeena, joka tulee lisäämään ymmärrystä rakentamisen materiaalivaihtoehdoista ja välillisistä kasvihuonekaasuvähennyksistä. Tulemme seuraamaan hanketta tarkkaan ja jakamaan siinä kerrytettyä tietoa myös muille rakennusalan toimijoille”, kertoo Päivi Petäjäniemi, joka on Kuntarahoituksen vihreän ja yhteiskunnallisen rahoituksen asiantuntija sekä Premicon asiakasvastaava.

Hanke toteutetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen 10 vuoden korkotukilainalla.

”Ympäristöministeriö toteuttaa rakentamisen muovitiekarttaa yhdessä rakentamisen toimialan ja sidosryhmien kanssa. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) rahoittamia rakennushankkeita liittyy projektin piiriin. Premicon ja Lujatalon kohde on yksi näistä hankkeista”, kertoo yliarkkitehti Vesa Ijäs Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta.

investointijohtaja
samuel.tuomola@premico.fi

Janne Mönkkönen
aluejohtaja, asuinrakentamien
Lujatalo Oy
+358 44 585 2092
janne.monkkonen@luja.fi

Vesa Ijäs
yliarkkitehti
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
+358 50 565 1934
vesa.ijas@ara.fi

Päivi Petäjäniemi
rahoitusasiantuntija
Kuntarahoitus Oyj
paivi.petajaniemi@kuntarahoitus.fi

Premico on vuonna 1963 perustettu asuntoihin erikoistunut kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö, jolla on neljä liiketoiminta-aluetta; asuntoihin sijoittavat pääomarahastot, kiinteistökehitys, rakennuttamiseen liittyvä konsultointi, sekä vuokra-asuntojen hallinnointi, isännöinti ja vuokraus.

Premico on yhdessä kumppaniensa kanssa perustanut 8 eri asuntoihin sijoittavaa pääomarahastoa, joiden yhteenlaskettu sijoituskapasiteetti on 1,3 miljardia euroa. Vuosien 2010-2019 aikana Premico on rakennuttanut yli 3000 uutta vuokra-asuntoa pääosin pääkaupunkiseudulle. Vuonna 2018 Premico osti yhdessä Morgan Stanleyn hallinnoiman rahaston kanssa 1594 asuntoa Suomen kasvukeskuksista.

Premico hallinnoi yli 6000 vuokra-asuntoa yli 20 kaupungissa, vuokraustapahtumia on vuositasolla yli 1700. Yhtiö työllistää yli 40 kiinteistöalan ammattilaista, yhtiön päätoimipaikka on Helsinki.

Morgan Stanleyn hallinnoima rahasto hankki omistukseensa 151 vuokra-asuntoa, sekä rakennusoikeuden noin 130 uudelle asunnolle, myyjänä oli Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma. Kohde sijaitsee Espoon Haukilahdessa.7.1.2021 14:27:31 EETTiedote

A property fund advised by Morgan Stanley Real Estate Investing (MSREI) acquired 151 residential units and building rights for approx. 130 new residential units from Varma. The acquired asset is located in Espoo, Finland.7.1.2021 14:27:30 EETPress release

Premico Asuntorahasto II Ky ylimerkittiin ja sulkeutui7.12.2020 11:36:27 EETTiedote

Premico to establish Finland’s first carbon neutral residential fund25.9.2020 08:00:00 EESTTiedote