Premico perustaa Suomen ensimmäisen hiilineutraalin vuokra-asuntorahaston

Premicon aiempien rahastojen Premico Asuntorahasto I & II tavoin PCNRF-rahasto keskittyy sijoituksissaan ainoastaan uusiin rakennutettaviin vuokra-asuntoihin. Rahaston perustamisen myötä Premico pyrkii tarjoamaan vuokra-asuntosijoitusosaamistaan entistä laajemmalle sijoittajakunnalle.

Premicon kiinteistötiimi on tunnistanut markkinoilta useita potentiaalisia sijoituskohteita ja rahaston on määrä tehdä ensimmäiset sijoituspäätökset vuoden 2021 alussa. Rahaston oman pääoman tavoitekoko on 200 miljoonaa euroa, jonka se uskoo saavutettavan rahaston ensimmäisen toimintavuoden aikana. Rahaston sijoituskapasiteetti tulee olemaan kokonaisuudessaan noin 400 miljoonaa euroa.

”Vallitsevassa matalien korkojen ympäristössä on runsaasti kysyntää vakaata kassavirtaa tuottaville vuokra-asuntosijoitusinstrumenteille.” kertoo Premico Groupin toimitusjohtaja Janne Vaula. ”Premicolla on ainutlaatuinen osaaminen Suomen vuokra-asuntomarkkinoilta, minkä hyödyntämistä jatkamme myös uuden rahaston osalta. Premicon tavoitteena on tarjota uniikkeja vuokra-asuntosijoittamisen tuoteratkaisuja ja uusi rahastotuote mahdollistaa meille myös laajemman kansainvälisen sijoittajakunnan palvelemisen.” Vaula jatkaa. Vaulan mukaan esimarkkinointivaiheessa rahastoon on kohdistunut runsaasti kiinnostusta potentiaalisilta institutionaalisilta ja family office -sijoittajilta etenkin Aasiasta, Keski-Euroopasta ja Pohjoismaista. ”Premicon uusi hiilineutraali vuokra-asuntorahasto mahdollistaa täsmäsijoituksen yhdelle euroalueen houkuttelevimmista asuntomarkkinoista.” Vaula kiteyttää.

”Olemme ylpeitä, että PCNRF on ensimmäinen Suomeen sijoittava vuokra-asuntorahasto, joka painottaa kohdehankinnassaan voimakkaasti ekologisia arvoja. Asuinkiinteistön elinkaaren hiilijalanjäljestä yli 60 prosenttia muodostuu käytönaikana ja tämän päästöosuuden pyrimme poistamaan kokonaan. Samoin rakennusaikana tulemme panostamaan voimakkaasti rakennusmateriaalien valintaan ja niiden kierrätettävyyteen. Olemme työstäneet hanketta jo yli vuoden ja koonneet samalla erittäin kokeneen asiantuntijatiimiin tavoitteiden saavuttamisen varmistamiseksi.” toteaa Premico Groupin investointijohtaja Samuel Tuomola. ”Uskomme, että teemme nyt jotain sellaista, mikä tulee ohjaamaan koko alaa ympäristövastuullisuuden korostamiseen asuntosijoittamisessa.” Tuomola lisää.

Rahaston Advisory Boardin muodostavat Kuntarahoitus Oyj:n toimitusjohtajana 2001-2017 toiminut Pekka Averio, Green Building Council Finlandin puheenjohtaja ja Finreim Oy:n toimitusjohtaja Petri Suutarinen, VVO:n (Kojamo Oyj) kiinteistöjohtajana ja Suomen Asumisoikeus Oy:n toimitusjohtajana toiminut Eero Saastamoinen sekä Renger Invest Management Ab:n toimitusjohtaja David Renger.

Eteläesplanadi 20

Premico on vuonna 1963 perustettu asuntoihin erikoistunut kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö. Yhtiö työllistää lähes 50 kiinteistöalan ammattilaista ja se hallinnoi yli 6000 vuokra-asuntoa 20 eri kaupungissa. Premico on Morgan Stanleyn (MSREI) paikallinen kumppani Suomessa, yhteisomistuksessa on lähes 2000 vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksissa.

Premico to establish Finland’s first carbon neutral residential fund25.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Premico and YIT agree on the construction of 136 affordable rental apartments in the Helsinki metropolitan area and its surrounding municipalities17.6.2020 07:45:00 EESTTiedote

Premico ja YIT sopivat 136 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon toteuttamisesta pääkaupunkiseudulle ja sen kehyskuntiin17.6.2020 07:45:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntoihin erikoistuneen kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö Premicon hallinnoima Premico Asuntorahasto II Ky ja YIT ovat sopineet 136 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon rakentamisesta pääkaupunkiseudulle ja sen kehyskuntiin. Kyseessä on neljän hankkeen kokonaisuus, joista kahden rakentaminen on jo aloitettu. Loput kaksi kohdetta, joista osapuolet ovat allekirjoittaneet esisopimuksen, on tarkoitus aloittaa Q3/20 aikana.

Premico ja Lujatalo sopivat 76 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon toteuttamisesta Vantaalle – kyseessä ensimmäinen Ympäristöministeriön muovitiekarttahanke asuntotuotannossa. Hanke on hyväksytty Kuntarahoituksen vihreän rahoituksen piiriin.12.6.2020 08:00:00 EESTTiedote