Pro tarjoaa hallitusneuvottelijoille yhteistyön kättä paremman työelämän rakentamiseksi

Eilen torstaina 27.4. hallitustunnustelija Petteri Orpo kutsui Perussuomalaiset, RKP:n ja Kristillisdemokraatit Kokoomuksen kanssa hallitusohjelmaneuvotteluihin. Hallitusohjelmaneuvottelut alkavat Säätytalolla vapun jälkeen.

Puheessaan valtionpäivien avajaisissa 13.4. Petteri Orpo ilmaisi tavoitteekseen suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan turvaamisen.

– Pidämme tätä erittäin tärkeänä yhteisenä tavoitteena ja tarjoamme hallitusneuvottelijoille yhteistyön kättä kaikkia toimialoja tuntevana ammattiliittona ja työelämän asiantuntijana paremman työelämän rakentamiseksi alkavalla hallituskaudella, toteaa Pron yhteiskuntasuhdejohtaja Maria Mäkynen.

– Työmarkkinaosapuolien yhdessä sopiminen reiluista työehdoista sekä työntekijöiden osaamisesta ja työhyvinvoinnista huolehtiminen ovat edellytyksiä menestyvälle hyvinvointiyhteiskunnalle, Mäkynen jatkaa.

Reilu ja aito sopiminen toteutuu parhaiten vahvistamalla luottamusmiesten suojaa ja tiedonsaantioikeutta sekä säätämällä työntekijöille tulkintaetuoikeus paikallisia sopimuksia koskien. Ammattiliittojen kanneoikeus puolestaan auttaisi puolustamaan yksilöiden oikeuksia.

Työurien jatkuvuuden ja työhyvinvoinnin vahvistamiseksi Pro on esittänyt päivityksiä lainsäädäntöön, jotta se tukisi aiempaa tehokkaammin työkyvyn palautumista työkyvyttömyystilanteissa sekä huomioisi selkeämmin psykososiaalista kuormitusta aiheuttavat tekijät. Työntekijöiden osaaminen puolestaan varmistetaan koulutuksen riittävällä rahoituksella ja jatkuvan oppimisen edellytyksiä tukemalla.

Vappu ja suomalaisen työn päivä on hyvä hetki osoittaa arvostusta työtä tekeville ja edistää heidän turvaansa työelämässä!

Meillä on tarjota ratkaisuja hyvinvointiyhteiskunnan turvaamiseen ja kilpailukyvyn vahvistamiseen. Keskustelemme mielellämme ratkaisuista esimerkiksi aidon paikallisen sopimisen vastuulliseen vahvistamiseen.

Ammattiliitto Pro: Lakko-oikeudet pitää turvata EU-lailla7.3.2024 10:43:13 EET | Tiedote

Euroopan unionista on tullut entistä tärkeämpi toimija työntekijöiden oikeuksien turvaajana ja työelämän kehittäjänä. Politiikan arvojen koventuminen ja uuden talouden yritysjätit ovat haastaneet pitkään kunnioitetut käsitykset työntekijöiden neuvotteluoikeuksista. Ammattiliitto Pro vaatii vaalitavoitteissaan lakko-oikeuksien turvaamista nykyistä laajemmin myös EU-lainsäädännössä.